خبرگزاری کار ایران

علی ربیعی در همایش گرامیداشت روز جهانی کارگر در قم:

امنیت زنان کارگر اولویت جدی ماست/کودکان نباید به اجبار سرکار حاضر شوند بلکه باید زمینه تحصیل‌شان فراهم شود

کد خبر : ۶۱۶۶۲۵

وزیر کار گفت: امنیت زنان کارگر برای ما از اولویت بسیار جدی برخوردار است و همچنین معتقدیم کودکان نباید به اجبار سرکار حاضر شوند بلکه باید زمینه تحصیل و تربیت آنان فراهم شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، علی ربیعی صبح امروز در همایش گرامیداشت روز جهانی کارگر در قم که در سالن همایش‌های شهرداری این شهر برگزار شد، با اشاره به نامگذاری سال 97 از سوی مقام معظم رهبری به نام سال حمایت از کالای ایرانی اظهار داشت: اگر می‌خواهید کار ایرانی و کالای ایرانی رواج داشته باشد باید کارگر ایرانی ارج و قرب داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه به یک جنبش اجتماعی برای حمایت از کالای ایرانی نیازمندیم، گفت: هم ایرانیان باید کالای ایرانی بخرند و هم اینکه تولیدکنندگان ایرانی کالای خوب و با کیفیت تولید کنند. کارگران ما باید ماهرانه با کیفیت کار کنند تا کالاهای خوب و قابل رقابت با کالاهای مشابه خارجی تولید شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: در حال حاضر فقط 35 درصد از پوشاک مصرفی ایرانیان از تولید داخلی است در حالی که فقط 35 درصد مصرف ایرانیان بازهم به این آمار افزوده شود 500 هزار شغل جدید را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: متاسفانه در سال 96 کالاهای خارجی فراوانی ازجمله 2.5 میلیارد دلار لوازم آرایشی و هشت میلیارد دلار لوازم خانگی در بازارهای ایرانی فروخته شد درحالیکه می‌‌توانیم کالاهای ایرانی را مورد استفاده قرار دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: در ابتدای ورودم به این وزارتخانه و به خاطر تصمیمات غلطی که در سازمان تامین اجتماعی گرفته می‌شد آژیر خطر را به صدا درآوردند. همگان باید بدانند که سازمان تامین اجتماعی یک سازمان بیمه‌ای است و نه یک سازمان حمایتی. سازمان تامین اجتماعی سفره کارگران است و امروز نباید عده‌ای برای حرکات سیاسی خود از این سفره استفاده کنند.

وی اضافه کرد: نگاه ما به سازمان تامین اجتماعی فقط مخصوص امروز نیست چراکه ما در مقابل نسل‌های بعد و بازنشستگان آینده نیز مسوولیم.

ربیعی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی را از یک صندوق صرف حقوق‌بده تبدیل به یک سازمان خدمات‌دهنده و رفاهی کردیم، گفت: در کنار این اقدامات حفظ اموال کارگران را با دقت ویژه مدنظر داریم و به نوعی حرکت کرده‌ایم که سرمایه‌های سازمان تامین اجتماعی رو به بهبودی برود. فراموش نمی‌کنیم که در دوران قبل صنایع ورشکسته‌ کشور را به سازمان تامین اجتماعی تحمیل کردند که همین صنایع ورشکسته تبدیل به مشکلاتی بزرگ شدند.

وزیر کار در ادامه سخنان خود با اشاره به وضعیت بازنشستگان خاطرنشان کرد:‌ قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید سال‌های سال بازنشستگان ما شاهد کاهش حقوق خود براساس میزان تورم سالیانه بودند و به همین جهت فشار شدید طبقاتی بیش از گذشته خود را در جامعه نشان می‌داد اما سال به سال این موضوع مورد توجه قرار گرفت و امروز دریافتی آنان به بیش از یک میلیون و 200 هزار تومان رسید.

وی با اشاره به افزایش حقوق کارگران براساس میزان تورم سالیانه در دوران دولت تدبیر و امید گفت: تمام تلاش ما این بود که فاصله حقوق با تورم سالیانه را جبران کنیم تا قدرت خرید کارگران کاسته نشود. علاوه بر این سبد معیشت کارگران که هیچ گاه دیده نمی‌شد را برای اولین بار مورد توجه قرار دادیم.

ربیعی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در دوران دولت تدبیر و امید یکی از مهمترین اموری که مورد توجه وزارت کار بود گسترش تشکلات کارگری و کارفرمایی بوده است، گفت: معتقدیم جامعه باثبات جامعه‌ای است که تشکلات آن آزادانه و راحت حرف خود را بزند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه امنیت شغلی کارگران به صورت ویژه مورد توجه ما قرار دارند، خاطرنشان کرد: امنیت زنان کارگر برای ما از اولویت بسیار جدی برخوردار است و همچنین معتقدیم کودکان نباید به اجبار سرکار حاضر شوند بلکه باید زمینه تحصیل و تربیت آنان فراهم شود.

ربیعی اضافه کرد: از سال 95 تلاش کردیم کودکان فقیر و محرومی که به خاطر نداری نمی‌توانستند تحصیل کنند شناسایی و روانه مدارس کنیم و قطعا در سال 97 هم این موضوع را دنبال خواهیم کرد تا انشاءالله هیچ کودکی به خاطر فقر و نداری محروم از تحصیل نباشد.

وی یادآور شد: در سال 97 بودجه‌ای برای ایجاد شغل و افزایش درآمد روستایی اختصاص دادیم تا کارگران با طرح‌هایی که خودشان مفید می‌دانند در همان روستاها به تولید پرداخته و به جامعه کار و تلاش بپیوندند.

وزیر کار با بیان اینکه امروز سند توسعه اشتغال استان قم را امضا کرده‌ایم، گفت: تثبیت شغل و توسعه اشتغال را در سال 97 مورد توجه جدی قرار دادیم و البته استان قم از این برنامه جلو افتاده و انشاءالله باید در سال 97 به سمت بیکاری هجوم ببرد. قم از نظر اشتغال وضعیت بهتری نسبت به سایر استان‌های کشور دارد و امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به افتتاح مجموعه استخر کارگری در استان قم گفت: در حال حاضر بیش از 60 مجموعه ورزشی کارگری در سراسر کشور ایجاد شده تا فرزندان کارگران با رفاه بیشتر در این مجموعه‌ها حضور پیدا کنند.

وی اضافه کرد: همچنین ایجاد فرهنگسرای ویژه کارگران مورد توجه قرار گرفته که امیدواریم استاندار قم تمهیدات لازم را برای راه افتادن این فرهنگسرا و خدمت‌رسانی شایسته به این قشر زحمتکش فراهم کند.

ربیعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش انقلاب اسلامی ایران در تکریم کارگران گفت: قبل از انقلاب به خاطر اعتراضی که در مقابل وزارت کار داشتم بازداشت شدم اما در اولین روز هفته کارگر سال 58 به عنوان نماینده کارگران در میدان امام حسین تهران و در حضور رئیس جمهور سخنرانی کردم. من افتخار می‌کنم که خودم یک کارگر و فرزند روستازاده کارگر هستم و امروز به عنوان نماینده کارگران در جایگاه وزیر قرار گرفته و به آنان خدمت می‌کنم.

وی با تبریک هفته کارگر به کارگران سراسر کشور گفت: ما هر سال در هفته کارگر شعارهای انقلاب اسلامی ایران از جمله عدالت را مرور می‌کنیم. اینکه کارگر باید عزت داشته باشد و فقط طبقات خاص حق حکومت کردن نداشته باشند. ما در هفته کارگر مرور می‌کنیم که آرمانمان این است که فرزندان کارگران هم بتوانند همپای فرزندان اغنیا رشد کنند. و این جمله امام خمینی رحمت‌الله که فرمودند یک موی کوخ‌نشینان را با کاخ‌نشینان عوض نمی‌کند همواره مورد توجه مسوولین باشد.

وزیر کار افزود: ما هر سال در هفته کارگر میثاق‌های انقلاب اسلامی ایران را تکرار می‌کنیم که از جمله آنها این بود که طبقه کارگر و فقرای جامعه باید صدایشان شنیده شود و عزت و کرامت داشته باشند. در هفته کارگر مرور می‌کنیم که یادمان بیاید . عدالت شعار اساسی انقلاب اسلامی ایران بود.

ربیعی با تاکید بر اینکه کارگران نقش اساسی بر پیروزی انقلاب اسلامی داشتند، گفت: کارگران در کنار انقلابیون مورد آسیب تروریست‌های کور و منحرف قرار گرفتندو با همراهی مردم انقلاب اسلامی ایران را به ثمر رساندند. علاوه بر آن در هشت سال دفاع مقدس هم در مقابل دشمن ایستادگی کردند و این نشان از وفاداری ایشان به نظام جمهوری اسلامی ایران دارد.

ربیعی در پایان سخنان خود یاد و خاطره شهدای کارگری و شهدای استان قم به ویژه شهید مهدی زین‌الدین را گرامی داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز