خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

تاثیر گزارش فعالیت سالانه در تمدید قرارداد اعضای هیأت علمی

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۸۴۵۱

معاون آموزشی دانشگاه تهران با بیان اینکه گزارش فعالیت سالانه در تمدید قرارداد اعضای هیأت علمی موثر است، گفت: در جذب اعضای هیات علمی تلاش می‌کنیم افرادی جذب شوند که از توان علمی بالایی برخوردار باشند. همچنین توجه داریم که اعضای هیات علمی ما به لحاظ شخصیتی به عنوان یک هیات علمی و مسائل مربوط به صلاحیت عمومی در کنار صلاحیت‌های علمی از سطح بالایی برخوردار باشند.

«محمود کمره ای» معاون آموزشی دانشگاه تهران، در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، در مورد توسعه علمی از طریق اعزام اساتید به خارج از کشور اظهار کرد: تبادل، رفت و آمد متخصصین علمی کشورهای مختلف با یکدیگر قطعا تاثیرات زیادی در توسعه علمی دارد. هیچکس در این دنیای متغیر از نظر علمی علم مطلق ندارد بنابراین ارتباطاع علمی مهم است اینکه تا چه اندازه امکان تبادل افراد علمی از منظر مسائل اقتصادی، تجهیزاتی، تسهیلاتی و… وجود دارد، قابل تامل است. 

معاون آموزشی دانشگاه تهران اظهار کرد: اگر بنا بر توسعه این دست مراودات باشد، اساتید باید به راحتی به خارج از کشور برود و برگردد و اساتید خارجی نیز چنین امکانی داشته باشند. اگر با در نظر گرفتن تمام ضرورت‌ها بتوان این کار را انجام داد، قطعا به توسعه علمی کشور هم کمک خواهد کرد. 

کمره‌ای تاکید کرد: ما احساس نیاز به تبادل اساتید داریم و تا زمانی که علم، کتاب و دستاوردهای خودمان را در معرض قضاوت دیگران قرار ندهیم، خودمان از خودمان می‌توانیم راضی باشیم، اما شاید نتیجه مطلوبی حاصل نشود. این در حالی است که ارتباطات موجب می‌شود که علاوه بر انتقال تکنولوژی و تبادل مسائل علمی، ارتباطی شکل بگیرد که توسعه علمی را به واسطه آشنایی با نظامات مختلف علمی، آموزشی و پژوهشی در پی دارد. 

معاون آموزشی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: این شیوه ما را با نحوه ورود کشورهای دیگر و متخصصان آن‌ها به حل مسائل آموزشی و پژوهشی کشورشان آشنا می‌کند. در واقع با ارتباط بیشتر تجربیات بیشتری هم به دست می‌آوریم. توسعه ارتباطات علمی چه در میان متخصصان و اعضای هیات علمی پژوهشگاه و موسسات اموزش عالی داخل کشور و چه ارتباط از داخل با خارج از کشور بسیار مهم و ضروری است و باید ملاحظات را در نظر گرفت و مطابق با آن عمل کرد. 

در ادامه کمره‌ای در مورد بررسی کیفیت کار اساتید نیز عنوان کرد: در جذب اعضای هیات علمی تلاش می‌کنیم افرادی جذب شوند که از توان علمی بالایی برخوردار باشند. همچنین توجه داریم که اعضای هیات علمی ما به لحاظ شخصیتی به عنوان یک هیات علمی و مسائل مربوط به صلاحیت عمومی در کنار صلاحیت‌های علمی از سطح بالایی برخوردار باشند. 

معاون آموزشی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه اعضای هیات علمی دانشگاه از فیلترهای مختلفی تا جذب عبور می‌کنند، تصریح کرد: بنابراین خیلی خطر جذب اساتید بی‌کیفیت وجود ندارد و عمدتا کسانی که جذب می‌شوند، توانمندی بالایی دارند، اما ممکن است در حین خدمت دچار کمبودهایی شوند که ضعف‌هایی را در آن‌ها پدید می‌آورد و طبیعتا این امر نیز به شکل‌های مختلف خودش را نشان خواهد داد. 

وی با اشاره به اینکه راه‌هایی برای احصای روند رو به ضعف در اساتید وجود دارد، یادآوری کرد: ضعف اساتید به صورت کامل برای ما قابل مشاهده است که در بحث تمدید قرارداد آنها، درخواست پایه‌های ترفیع سالانه موثر است و هنگام تمدید قراردادهای استخدامی و انواع ارتقا اگر ضعفی وجود داشته باشد، خود را نشان خواهد داد. 

کمره‌ای افزود: گزارش وضعیت اعضای هیات علمی به انواع مختلف به ما می‌رسد و سالانه از آن‌ها گزارش فعالیت می‌گیریم که در زمان تمدید قرارداد آن‌ها موثر است. برای انجام ترفیع سالانه نیز نیاز به این گزارش‌ها داریم. اساتید در طی سال باید از نظر فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و خدمات علمی و اجرایی باید فعال بوده باشند. 

معاون آموزشی دانشگاه تهران ادامه داد: فعالیت آموزشی یعنی هم کلاس با کیفیت برگزار شود هم از نظر کمی ساعات برگزاری رعایت شود. یک کلاس درس دارای مباحث عملی و آزمایشگاهی هم هست. استاد باید طرح درس داشته باشند و به صورت مرتب سرکلاس حاضر شود و درخواست و پرسش‌های دانشجویان را به درستی پاسخ دهند. عملا استاد باید در اختیار دانشکده و دانشجویان باشد. 

وی اضافه کرد: از سوی دیگر دانشجویان باید بتوانند به اساتید خود دسترسی داشته باشند و اگر سوالی برایشان پیش می‌آید با طرح آن به پاسخ برسند. 

کمره‌ای گفت: اساتید رسمی نیز همین شرایط را دارند و هر سال باید فرم ترفیع سالانه خود را پرکنند. در این فرم نیز فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی، علمی و اجرایی و حضور دیده شده و اگر کیفیت کار استاد خوب نباشد خودش را به راحتی نشان می‌دهد و این شرایط برای استاد مشکل آفرین خواهد بود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز