خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان محیط‌زیست:

حجم آب دریاچه ارومیه حدود ۱.۶ میلیارد متر مکعب است

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۳۲۵۹

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در حال حاضر حجم آب دریاچه ارومیه تقریبا ۱.۶ میلیارد متر مکعب یعنی یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب برآورد می‌شود که حدود دو برابر سال گذشته است.

به گزارش ایلنا، علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در یک برنامه تلویزیونی با بیان این که نمایندگان مجلس نقشی اساسی در رسیدن کشور به اهداف کلان دارند، از آنان خواست با توجه به این که قانونگذار هستند، در ابتدای کارشان به شهرستان خود به عنوان یک کشور نگاه نکنند و شهرستان خود را به عنوان پازلی در چینش نهایی کشور ببینند. 

وی با بیان این که اگر دید افراد، دید ملی باشد، نمایندگان، شهرستان خود را کنار سایر بخش‌های کشور می‌بیننند، افزود: تمام شهرستان‌ها باید با یکدیگر مراوده داشته باشند و قرار نیست تمام نیازهای یک شهرستان درون آن شهرستان مرتفع شود. به عنوان مثال، همه ما دوست داریم در شهرستان خود پالایشگاه، پتروشیمی، نیروگاه و زیرساخت‌های معدنی وجود داشته باشد، اما باید براساس توان اکوسیستمی که مبنای محیط‌زیستی کشور است و در نظر گرفتن توان بوم‌شناختی برای حفظ و ارتقای شهرستان تلاش کنیم که در نهایت نیازهای سایر شهرستان‌ها و کشور تامین شود. 

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: در ۱۰ سال آینده از ۱۰ مخاطره اول جهان، شش مخاطره به‌طور مستقیم محیط‌زیستی است و دو مخاطره دیگر ارتباط غیرمستقیم با محیط‌زیست دارد. 

سلاجقه اظهار امیدواری کرد: امیدواریم رویکرد نمایندگان مجلس دوازهم به‌گونه‌ای باشد که کشور و محیط‌زیست حفظ شود و به عنوان پشتوانه اصلی تولید پایدار کشور قرار گیرد. 

وی در ادامه به وضعیت دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: سال قبل یک نقشه از جمهوری اسلامی منتشر شد که در آن دریاچه ارومیه محو شده بود، این در حالی است که قبل از بارش‌های بهمن و اسفند سال گذشته، با اقدامات انجام‌شده از سوی سازمان، ۱۱ تالاب اقماری دریاچه ارومیه شرایط مناسب داشتند، یعنی با وجود این که خشکسالی شرایط بدی را در کشور از لحاظ کم‌بارشی ایجاد کرده بود، حیات وحش ۱۱ دریاچه در همان منطقه ساکن شدند، زیرا وضع منابع آب در قالب پساب‌ها مدیریت شده بود و آبشخورها باعث شد که حیات وحش در آنجا ماندگار شود. 

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اضافه کرد: تا پایان زمستان سال قبل، حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد میانگین بارش‌ها نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرد و میانگین حجم دریاچه سدها حدود ۵۵ درصد تا ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر شد و خوشبختانه رهاسازی آب سدها نیز صورت گرفت. 

وی با اشاره به این که رهاسازی آب سدها در زمان مناسب یعنی زمانی که کشاورزان به آب نیاز نداشتند، انجام شد، افزود: این کار باعث شد که در سال جاری مردم در دریاچه ارومیه قایق‌سواری کنند و در حال حاضر حجم آب دریاچه ارومیه تقریبا ۱.۶ میلیارد مترمکعب یعنی یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب برآورد می‌شود که حدود دو برابر سال گذشته است و امیدواریم با بارش‌های بهار امسال، این میزان تقویت شود و دریاچه روزهای خوشی را تجربه کند. 

سلاجقه با بیان این که در اصل ۵۰ قانون اساسی موضوع حفظ محیط‌زیست برعهده آحاد مردم است، ادامه داد: مردم آذربایجان غربی دیدند چه اتفاقاتی برای دریاچه ارومیه افتاد و یک پهنه آبی که خدمات بسیار زیادی از بعد محیط‌زیستی به آن‌ها ارائه می‌داد، تبدیل به پهنه نمکی شد که همه ارکان‌شان را با مشکل مواجه می‌کند، بنابراین از مردم و از استان‌های پنج‌گانه که در حوضه آبخیز ۵۰۰ میلیون هکتاری دریاچه ارومیه نقش دارند، خواهش می‌کنم در نحوه صحیح مصارف منابع آب کمک کنند. 

وی گفت: دولت اواخر سال قبل ستاد ملی دریاچه ارومیه را به ریاست معاون اول و دستگاه‌های متولی تشکیل داد و برنامه‌های نرم‌افزاری را در دستور کار قرار داد تا در نهایت آینده خوبی را برای دریاچه ارومیه ببینیم. 

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به این که سازمان حفاظت محیط‌زیست یک دستگاه حاکمیتی نظارتی است که باید سایر دستگاه‌های کشور را براساس قانون مؤاخذه کند، افزود: این سازمان وظیفه ارزیابی، ارائه گزارش و پایش بر مبنای قانون را برعهده دارد. سال گذشته کارهای خیلی خوبی انجام شد و طبق دستور رئیس‌جمهور محترم، سازمان محیط‌زیست در بحث کاهش آلودگی هوا مکلف شد گزارش خود را به نحوی تنظیم کند که عملکرد دستگاه‌ها شفاف باشد. 

وی اضافه کرد: از زمان صدور دستور رئیس‌جمهوری، نشست‌ها با حضور معاونان دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار شد و در حال حاضر یک برنامه یکساله برای اجرای قانون هوای پاک و کاهش آلودگی  هوا تدوین و آماده شده است و مراحل نهایی آن در فروردین‌ماه تمام می‌شود. در این برنامه مشخص می‌شود که دستگاه‌ها در بعد اجرای قانون هوای پاک طی یک سال آتی چه کاری باید انجام دهند و مبلغ اعتباری مورد نیاز برای این کار چقدر است و اعتبار مورد نیاز هر دستگاه از کدام محل تامین خواهد شد. 

سلاجقه یادآور شد: واقعیت این است که در همه مباحث و بخصوص بحث گرد و غبار، وزارت جهاد کشاورزی باید کارهای خود را به نحو مطلوب انجام دهد. همچنین در مساله سوخت‌رسانی وزارت نفت باید وظیفه خود را انجام دهد. سال قبل ۱۰ پالایشگاه کشور در زمینه سوخت، بهینه‌سازی و کیفی‌سازی ارزیابی و وارد کار شدند. بحث قانون هوای پاک را با یک رویکرد مناسب پیش می‌بریم، خوشبختانه دستگاه‌هایی که در ردیف اول تا چهار آلایندگی بودند، الان پای کار آمده‌اند و امیدواریم سال جاری هم این روند ادامه داشته باشد. 

وی همچنین به موضوع تغییر اقلیم نیز اشاره کرد و گفت: اصلی‌ترین چالش دنیا و کشور ما بحث تغییر اقلیم است. سازمان حفاظت محیط‌زیست مرجع ملی تغییر اقلیم در ایران است. درهمین رابطه ماده ۲۲ الحاقی به برنامه هفتم در بحث تغییر اقلیم براساس بند ۷ سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است و سازمان محیط‌زیست را مکلف به تدوین برنامه سازگاری تغییر اقلیم کرده است. 

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان این که این سازمان «هاب» تغییر اقلیم کشور را پژوهشکده حفاظت محیط‌زیست و توسعه پایدار کشور تعیین کرده است، افزود: امسال سعی می‌کنیم ب ‌صورت منطقه‌ای کشورهای منطقه را هم درگیر کنیم و از تمام ظرفیت‌های کشور استفاده می‌کنیم تا سازگاری با تغییر اقلیم به عنوان اصل کلی در دستگاه‌ها شناخته شود و با حداقل خسارت کشور را مدیریت کنیم. 

سلاجقه در ادامه به نجات خلیج گرگان به عنوان دستاورد بزرگ محیط‌زیست کشور اشاره کرد و گفت: ۱۵ عملیات برای اجرای این طرح دیده شده که بحث لایروبی یکی از آن مباحث بوده است. در حالت‌های مختلف شرایط مختلف را پیش‌بینی کرده‌ایم، یعنی اگر دریای خزر پیش‌روی یا پس‌روی کند، چه اتفاقی می‌افتد. اگر خلیج تا ۲۹ متری عقب‌نشینی کرد، بحث پمپاژ آب از دریا را در نظر گرفته‌ایم، بنابراین همه زیرساخت‌ها آماده شده است تا این خلیج در تراز کنونی بماند، شرایط آن بهبود یابد و معیشت پایدار ایجاد کند. 

سلاجقه در پایان از تمام دستگاه‌هایی که باید در موضوع طرح گردشگری آشوراده مشارکت کنند درخواست کرد که اقدامات خودرا جدی بگیرند، چراکه سازمان محیط‌زیست پیگیری می‌کند تا مردم ماحصل دستاوردهای مربوط به این طرح را ببینند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز