خبرگزاری کار ایران

راهنمای «ثبت و ضبط تاریخ شفاهی» منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۸۸۵۰

کتاب «ثبت و ضبط تاریخ شفاهی»؛ راهنما برای علوم‌انسانی و علوم‌اجتماعی (به همراه اصول و روش‌های مصاحبه) نوشته والری رالی‌یو در انتشارات سوره‌مهر به چاپ رسید.

به گزارش ایلنا، راهنمای «ثبت و ضبط تاریخ شفاهی» با ترجمه‌ای از حسین فراهانی کتابی پایه در رشته تاریخ شفاهی به شمار می‌رود و می‌تواند نقطه آغازی مناسب و دوره کامل مقدماتی برای آموزش این رشته باشد. 

رالی یو در نگارش کتاب «ثبت و ضبط تاریخ شفاهی» به تفصیل عمل کرده و خواننده می‌تواند مباحث مطرح شده را سرفصل‌های مطالعات بعدی خود قرار دهد و به تدریج دانش خود را در این رشته بیفزاید. 

در اشاره کتاب درباره ضرورت ترجمه این اثر آمده است: «. کاز دو دهۀ قبل، با اینکه استفاده از روش تاریخ شفاهی برای ثبت و ضبط خاطرات مربوط به دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس جنبۀ کاربردی یافته است، به دلیل فقدان منابع مکتوب و جامعی که به درستی و دقت طرح‌کننده و شناسای مباحث نظری مربوط به علم تاریخ شفاهی باشند، عمدۀ محققان و فعالان عرصۀ گردآوری و ثبت و ضبط خاطرات به دنبال شناسایی مراجع آموزشی مناسب برای شناخت دقیق‌تر تاریخ شفاهی، به مثابۀ ابزار و روش پژوهش در حوزۀ تاریخ معاصر بوده‌اند.» 

کتاب شامل یازده فصل است شامل: «مقدمه‌ای بر مصاحبه عمقی»، «تاریخ شفاهی و خاطره»، «آماده شدن برای مصاحبه»، «فنون مصاحبه»، «مسائل حقوقی و اخلاقی»، «روابط افراد در مصاحبه»، «انواع طرح‌های تاریخ شفاهی»، «انواع طرح‌های تاریخ شفاهی؛ زندگی‌نامه»، «انواع طرح‌های تاریخ شفاهی؛ تحقیق در خانواده»، «تحلیل و تفسیر» و «پایان طرح». 

این اثر برای محققانی که برای مصاحبه عمقی به راهنما نیاز دارند، نوشته شده است و با پرداختن به مسائل اخلاقی و پرسش‌های مربوط به روابط بین مصاحبه‌کننده و راوی و فنون مصاحبه، به محققان و استفاده‌کنندگان مصاحبه عمقی کمک می‌کند تا به غنای دانششان از تاریخ بیفزایند. 

«ثبت و ضبط تاریخ شفاهی» با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۳۹۵ هزار تومان در بازار نشر موجود است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز