خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با ایلنا:

امسال ۱۰ بیماری به لیست بیماری‌های خاص اضافه می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۷۲۶۶۰

رئیس اداره پیوند و بیماریهای خاص وزارت بهداشت با اشاره به تشکیل کمیته بیماری‌های صعب العلاج در وزارت بهداشت گفت: در سال ۹۴ بیماری‌هایی که هزینه درمانی بالایی دارند، در این کمیته ثبت و رتبه بندی می‌شوند و در صورت موافقت وزیر، امسال نیز ۱۰ بیماری به لیست بیماری‌های صعب العلاج اضافه خواهد شد.

کتایون نجفی‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره اقدامات وزارت بهداشت برای بیماری‌های خاص گفت: از ابتدا برنامه این بود که مراحل مختلف بیماری‌های خاص تحت پوشش بیمه قرار بگیرد تا هزینه‌های آن‌ها رایگان شود.

وی افزود: بیماران هموفیلی، تالاسمی و دیالیزی که دارای بیماری خاص هستند، از ابتدا تحت پوشش قرار گرفتند و کلیه هزینه‌های درمانی آن‌ها رایگان شده است و در حال حاضر تلاش ما بر این است که کیفیت خدمات را برای آنها بالا ببریم.

نجفی‌زاده خاطرنشان کرد: تلاش برای بالابردن خدماتی که وزارت بهداشت به بیماران خاص ارائه می‌دهد، به این دلیل است که بتواند بیماری‌های ناشی از بیماری اصلی را کنترل کند. در بحث بیماران هموفیلی بر موضوع جلوگیری از معلولیت بیماران تاکید شده است.

رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت افزود‌: ایجاد مراکز جامع درمان بیماران هموفیلی نیز می‌تواند به ادامه این روند کمک بزرگی بکند.

وی به بیماری تالاسمی اشاره کرد و افزود: بحث پیشگیری از تولد نوزاد تالاسمی نیز سال‌ها است که در کشور اجرا می‌شود، از این رو تعداد بیماران تالاسمی ثابت مانده است. برنامه پیشگیری از تولید نوزاد هموفیلی نیز زیر نظر معاونت بهداشت در حال اجرایی شدن است.

نجفی‌زاده با اشاره به اینکه البته این موضوع به کندی پیش می‌رود، گفت: قرار بر این است که معاونت درمان وزارت بهداشت نیز به این موضوع وارد شود تا اجرای این طرح سرعت بیشتری بگیرد.

وی تصریح کرد: درباره بیماران دیالیزی نیز در تلاش هستیم تا مراکز جامع مراقبت از بیماران کلیوی را ایجاد کنیم. برنامه ریزی ایجاد این مرکز صورت گرفته و قرار است به صورت پایلوت در تهران اجرا شود.

نجفی‌زاده با اشاره به اینکه خیلی از افراد درخواست دارند که بیماریشان به عنوان بیماری خاص ثبت شود، افزود: برای حل این مشکل کمیته بیماری‌های صعب العلاج در وزارت بهداشت ایجاد شده و در سال ۹۴ بیماری‌هایی که هزینه درمانی بالایی دارند در این کمیته ثبت و رتبه بندی می‌شوند و بیماری‌هایی که اولویت بالایی دارند به تدریج و با توجه به توان دولت به عنوان بیماری خاص معرفی می‌شوند.

وی افزود: ممکن است؛ فرد یک بیماری داشته باشد ولی درمانی برای آن وجود نداشته باشد. در این مورد اولویت قرار گرفتن این بیماری معنی ندارد.

رئیس اداره پیوند و بیماریهای خاص وزارت بهداشت افزود: ممکن است؛ بیماری ای علاج مناسبی داشته باشد، اما به دلیل پر هزینه بودن بیمار نتواند، مراحل درمان را طی کند که این نوع بیماری ‌ها در اولویت قرار می‌گیرند.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز