خبرگزاری کار ایران

آرامستان ظهیرالدوله و ابن‌بابویه درمعرض تخریب کامل/تبدیل آرامستان‌های تاریخی به پناهگاه معتادان متجاهر

asdasd
کد خبر : ۶۲۷۷۲۷

مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران از اتمام طرح مطالعاتی احیای ۹ آرامستان تاریخی پایتخت به منظور جلوگیری از تخریب هرچه بیشتر آن‌ها خبر داد.

به گزراش ایلنا، علی‌محمد سعادتی (مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران) با اشاره به وضعیت نامطلوب بسیاری از آرامستان‌های تاریخی تهران که بخشی از تاریخ کشور را در خود جای داده‌اند، گفت: تاکنون طرح مطالعاتی آرامستان‌های ابن بابویه، ظهیرالدوله، سوهانک، امام‌زاده عبدالله، کلیسا و آرامستان سورپ گئورگ، ارامنه دولاب، آرامستان و کلیسای طاطاووس، عینعلی و زینعلی و باغ طوطی به اتمام رسیده است.

وی با بیان اینکه به دلیل موقعیت سیاسی و استقرار حکومت مرکزی در تهران، آرامستان‌های قدیمی این شهر مدفن بسیاری از شخصیت‌های بزرگ سیاسی، مذهبی و فرهنگی است، گفت: علی رغم ارزش تاریخی بسیاری از آرامستان‌ها، تعدادی از آن‌ها همچون آرامستان ظهیرالدوله و ابن بابویه در معرض تخریب کامل قرار دارند و به هشدار کارشناسان میراث فرهنگی هم تا این لحظه توجهی نشده است.

مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران با اشاره به واکنش‌ها نسبت به طرح احیای امام زاده عبدالله در ماه‌های گذشته عنوان کرد: از آن جا که احیای بافت تاریخی شرایط خاص خود را دارد و کوچک‌ترین اشتباه می‌تواند به از بین رفتن بنا بینجامد، شهرداری تهران با توجه به اهمیت موضوع و خارج از چارچوب مسئولیتی خود وارد عمل شد و طرح‌های مطالعاتی مربوط به ۹ آرامستان تاریخی را تکمیل کرد.

سعادتی با بیان اینکه به دلیل بی‌توجهی نهادها بسیاری از آرامستان‌های تاریخی به پناهگاه معتادان متجاهر تبدیل شده‌اند، عنوان کرد: این در حالی است که معماری مقبره‌ها، نوع سنگ‌ها و حتی نوشته‌های روی سنگ آرامستان‌های پایتخت از نظر تاریخی بسیار ارزشمند‌اند و به نوعی نمایان‌گر فرهنگ کشور در دوره‌های مختلف هستند.

وی با اشاره به جزئیات طرح‌های مطالعاتی گفت: آن چه برای ما اهمیت دارد حفظ اصالت آرامستان و تبدیل آن به فضای امن شهری است؛ در واقع در این طرح های مطالعاتی شکل مقبره ها و سنگ ها متناسب با هویت کلی آرامستان و دوره زمانی است که آرامستان بنا نهاده شده است.

مدیرکل بافت و بناهای تاریخی شهر تهران در پاسخ به این سوال که طرح‌های مطالعاتی مذکور چه زمانی اجرایی می‌شوند، عنوان کرد: از آن جاکه مسئولیت اداره این اماکن بر عهده شهرداری تهران نیست، نمی‌توان زمان مشخصی را برای اجرای طرح‌ها اعلام کرد. با این وجود شهرداری تهران با سازمان‌های مختلف از جمله ا‌وقاف و میراث فرهنگی وارد مذاکره شده است تا در صورت توافق طرفین، طرح‌های احیا در آینده نزدیک اجرایی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز