خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

هشدار درباره وضعیت روحی و روانی کودکانی که در زندان زندگی می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۶۲۷۸۰۴

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور بیان داشت: کودکان زیر دو سال اگر رابطه عاطفی با مادر داشته باشند یا اینکه از شیر مادر تغذیه کنند، بهتر است در کنار مادران خود در زندان زندگی کنند؛ در غیر اینصورت بهتر است که این کودکان تحویل بهزیستی شده و در شیرخوارگاه ها نگهداری شوند تا بعد از پایان محکومیت مادر به خانواده بازگردانده شوند.

محمد نفریه (مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با وضعیت روحی و روانی کودکانی که با مادران خود در زندان زندگی می‌کنند، هشدار داد.

نفریه با اشاره به تفاهم‌نامه ۱۰ ساله بین بهزیستی و سازمان زندان‌ها گفت: طبق این تفاهم‌نامه کودک بالای دو سال نباید در زندان‌ها بمانند؛ چراکه اثر تربیتی خوبی برای کودک ندارد.

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور بیان داشت: کودکان زیر دو سال اگر رابطه عاطفی با مادر داشته باشند یا اینکه از شیر مادر تغذیه کنند، بهتر است در کنار مادران خود زندگی کنند؛ در غیر اینصورت بهتر است که این کودکان تحویل بهزیستی شده و در شیرخوارگاه ها نگهداری شوند تا بعد از پایان محکومیت مادر به خانواده بازگردانده شوند.

نفریه تاکید کرد: بهزیستی در حال حاضر به هیچ عنوان توصیه نمی‌کند که کودکان بالای دو سال در زندان زندگی کنند؛ چرا که محیط زندان اثرات مخربی در زندگی آنها خواهد داشت.

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور در ادامه گفت: برای راه‌اندازی مهدکودک یا شیرخوارگاه در سه زندان اقداماتی صورت گرفته که دو مهدکودک راه اندازی شده است. در زندان‌هایی که بیش از ۱۰ کودک در آن حضور دارند شیرخوارگاه‌هایی در کنار زندان راه اندازی شدند. بهزیستی آمادگی دارد که به هر زندانی که خواهان این شیرخوارگاه‌ها یا مهدهای کودک است، کمک کند. همچنین برای آموزش مربیان این کودکان نیز بهزیستی حاضر است خدمات ارائه کند.

او در ادامه تاکید کرد: طبق تبصره ۱ ماده ۶۹ آیین‌نامه اجرایی سازمان زندان‌ها که اجازه داده است محکومین اطفال خود را تا سن دو سال در زندان نگهداری کنند، مادرها این اجازه را کسب می‌کنند. بهزیستی بارها تاکید کرده است که کودک بالای دو سال به هیچ عنوان نباید در زندان نگهداری شود و کودک زیر دو سال هم در صورتی که ارتباط تنگاتنگی بین کودک و مادر وجود داشته باشد، بهتر است که در نزد مادر باشد و به هیچ وجه قبول نداریم که کودک بالای دو سال در زندان نگهداری شود و بهزیستی برای این که این اتفاق کمتر رخ دهد بارها اعلام کرده است آماده پذیرش کودکانی است که مادر زندانی دارند.

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور گفت: اخیرا بسیاری از قضات محکومیت جایگزین برای مادرانی که با بچه‌های خود ارتباط خوبی دارند را در نظر می‌گیرند تا اگر امکان آن باشد، مادران در زندان نمانند. مادرهایی هم که شاکی خصوصی دارند توسط کمپین‌های حامی مادرانی که محکومیت غیرعمد دارند، حمایت می‌شوند؛ بخصوص مادرانی که مجازات‌های مالی‌ دارند که این مجازات‌ها توسط این کمپین‌ها پرداخت می‌شود و امیدواریم به این ترتیب مادری در زندان نماند؛ بنابراین انواع محکومیت‌های جایگزین می‌تواند به کودکان کمک کند.

او در ادامه تاکید کرد که نبود مادر در خانواده آسیب‌های اجتماعی شدیدی را متوجه فرزندان می‌کند و این نظریه براساس اصول تربیتی است.

نفریه در پاسخ به این سوال که گزارش‌هایی مبنی بر حضور کودکان بالای دو سال و البته با سن ۶ یا ۷ سال در زندان رسانه‌ای شده است، آیا این مساله صحت دارد یا خیر، بیان داشت: هیچ گزارشی در رابطه با حضور کودکان ۶ یا ۷ سال توسط سازمان زندان‌ها به بهزیستی داده نشده است. ۱۰ سال است که این مساله جا افتاده است که کودک نباید بعد از دو سالگی در زندان باشد. یکی از گروه‌های هدفی که می‌توانند به راحتی کودکان خود را به ما بسپارند مادران زندانی هستند. بنابراین گزارشی در این رابطه به ما نرسیده است و اگر کسی در این رابطه گزارشی داشته باشد قطعا به بهزیستی اطلاع دهد تا سریعا وارد موضوع شویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز