خبرگزاری کار ایران

دبیرکل خانه پرستار در گفت‌وگو با ایلنا:

خروج سالانه حدود هزار پرستار از کشور/ابتلای برخی پرستاران به ایدز و هپاتیت به دلیل ارائه خدمات به بیماران/آمار ۸۵ درصدی توهین و هتک حرمت به پرستاران

asdasd
کد خبر : ۶۲۸۳۲۷

دبیرکل خانه پرستار از خروج سالانه حدود هزار پرستار از کشور خبر داد.

محمد شریفی مقدم (دبیرکل خانه پرستار) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه بسیاری از پرستاران علیرغم فارغ‌التحصیلی خانه‌نشین شده‌اند. همچنین بسیاری از پرستاران در شرکت‌های مختلف یا با وجود اینکه حقوق آموزش و پرورش کمتر از پرستاری است به استخدام آنجا در می‌آیند.

پرستاران در بیش از ۸۵ درصد موارد مورد توهین و هتک حرمت قرار می‌گیرند

وی با بیان اینکه پرستاری شغلی سخت و زیان آور است، چراکه پرستار به طور مداوم با فردی به نام بیمار مواجه است، تصریح کرد: در سال گذشته بارها شاهد ضرب و شتم پرستاران توسط همراهان بیمار بوده‌ایم و در مواردی شکستگی بینی، دنده و گردن پرستاران رخ داده است.همچنین در بیش از 85 درصد موارد پرستاران مورد هتک حرمت و توهین قرار گرفته‌اند.

دبیر کل خانه پرستار به خطرات شغل پرستاری اشاره کرد و افزود: مواردی از ابتلا پرستاران به بیماری‌هایی مانند سل، ایدز و هپاتیت به دلیل ارائه خدمات به بیماران در سال‌های قبل اتفاق افتاده است، چراکه در بیمارستان‌ها با کمبود پرسنل مواجه هستیم و از همین‌رو موارد ایمنی به درستی رعایت نمی‌شود.

شریفی‌مقدم با بیان اینکه شغل پرستاری بسیار پراسترس است، خاطرنشان کرد: در تمام دنیا برای شغل‌های این چنینی که بسیار پراسترس است جذابیت‌هایی ایجاد می‌کنند و یکی از دلایلی که پرستاران رنج دوری از خانواده را تحمل می‌کنند و به کشورهای دیگر برای کار می‌روند این است که در کشور ما به پرستاری توجهی نشده است.

دبیر کل خانه پرستار تصریح کرد: آنچه که باعث رنجش پرستاران شده است تبعیض است. وقتی پرستاران شاهد این همه تبعیض هستند ترجیح می‌دهند خانه‌نشین شوند و کار نکنند. آمار پرستارانی که خانه‌نشین هستند بیش از آمار پرستارانی است که مهاجرت می‌کنند.

اختلاف سطح درآمد پرستاران و پزشکان در ایران، هیچ جای دنیا وجود ندارد

شریفی‌مقدم با بیان اینکه آمار دقیقی از مهاجرت پرستاران به خارج از کشور وجود ندارد، گفت: پرستاران از کانال‌های مختلف اقدام به مهاجرت می‌کنند یک سری نیز از طریق موسسات کاریابی به خارج از کشور می‌روند اما آمار‌های ما تنها مربوط به افرادی است که از طریق سازمان نظام پرستاری اقدام به مهاجرت می‌کنند و در این سال‌ها نیز افزایش هم داشته است، به دلیل اینکه برخی پرستاران که به کشورهای حاشیه خلیج فارس و ترکیه می‌روند از سازمان نظام پرستاری تاییدیه نمی‌گیرند، آمار دقیقی در خصوص مهاجرت پرستاران به کشورهای دیگر وجود ندارد اما به طور تقریبی سالانه حدود هزار پرستار به اشکال مختلف از کشور خارج می‌شوند که علت آن کم توجهی مسئولان وزارت بهداشت است.

وی افزود: در حالی‌که پرستاران در دیگر کشورهای دنیا نه تنها درآمد مناسبی دارند بلکه از جایگاه اجتماعی نیز برخوردار هستند. همچنین در سیستم بهداشت و درمان بسیاری از کشورها همه در قالب یک تیم کار می‌کنند اما پرستاران در کشور ما در سیستمی کار می‌کنند که سنگینی بار آن بر جامعه پرستاری است و پرستاران بیشترین خدمات را ارائه می‌دهند، اما پولش در جیب کسانی دیگر می‌رود. اختلاف در پرداختی که در سیستم بهداشت و درمان کشور ما وجود دارد در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد و در کشورهای مختلف اختلاف پرداخت بین دستمزد پرستار و پزشک بسیار پایین و در کشوری مانند عربستان 1.5 برابر است، در حالی که در کشور ما در برخی موارد این تفاوت در پرداخت دستمزدها 60 برابر، 70 برابر و تا 100 برابر نیز می‌رسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز