خبرگزاری کار ایران

صدای هشدار برای بحران آب و ورشکستی شهرداری‌ها از شورای عالی استان‌ها به گوش می‌رسید

asdasd
کد خبر : ۶۳۶۰۶۸

ششمین جلسه شورای عالی استان‌ها با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی با پیام‌های هشدار در خصوص بحران آب و خطر ورشکستگی شهرداری‌های کوچک برگزار شد و در میان اعتراض اعضای شورای عالی بار از کاهش اختیارات شورای شهر و شورای عالی به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ششمین جلسه از پنجمین دوره شورای‌ عالی استان‌ها با حضور نمایندگان شوراهای شهر و روستا از سراسر کشور روز پنجشنبه (31 خرداد ماه) برگزار شد. جلسه‌ای که در راستای قانون‌گذاری در حوزه شوراهای شهر و روستا برگزار می‌شود گرچه این سوال را برای همگان به دنبال داشته که چرا تاکنون حتی یک طرح از طرح‌های مصوب آن در مجلس به تصویب نرسیده است؟

با این‌وجود اعضای این نهاد قانونگذار هر یک ماه یک‌بار در ساختمان مجلس قدیم جمع شده و در نشستی که با حضور گاه به گاه یکی از مسئولان رده بالا برگزار می‌شود، مشکلات شوراهای شهر و روستا را بررسی می‌کنند. نشست پنجشبه گذشته شورای عالی استان‌ها این‌بار با حضور علی لاریجانی (رئیس مجلس شورای اسلامی) برگزار شد. او که در ابتدای جلسه مستمع گلایه‌های اعضای شورا بود، اطمینان داد که: هیچ تفکر منفی در مجلس نسبت به شوراهای شهر و روستا وجود نداشته و مجلس آماده همکاری است.

محور اصلی جلسه اخیر شورای عالی استان‌ها، بحران آب و احتمال ورشکستگی شهرداری شهرهای کوچک بود. موضوعی که حتی اصحاب رسانه از کنار آن ساده گذر کردند و در پوشش اخبار بیشتر به سخنرانی‌های رسمی ازسوی اعضای اصلی‌تر شورا بسنده کردند.

در این نشست، نمایندگان استان‌های بوشهر، یزد و اصفهان از شرایط بحرانی آب در استان‌هایشان گفتند. به گفته غلامعلی سفید (نماینده استان یزد در شورای عالی) کیفیت آب شرب روز به روز کاهش یافته و مردم این استان هر آن منتظر هستند که آب به طور کامل قطع شود. موضوعی که نمایندگان استان سیستان و بلوچستان به شکل جدی‌تری مطرح شد و آنها از شرایط وخیم و نبود آب آشامیدنی در استان خود سخن گفتند و نسبت هجوم روستاییان به خاطر خشکسالی به حاشیه شهرهای استان هشدار دادند. 

پس از بحران آب، خطر ورشکستگی شهرداری‌ها به خاطر کاهش منابع درآمدی نکته مهم دیگری بود که حاضران در این جلسه به آن تاکید کردند. از یکسو دولت در گیر و دار خروج آمریکا از برجام و تنش‌های ارزی قادر به پرداخت  تعهداتش به شهرداری‌ها نیست و این امر شهرداری‌ها و شوراهای شهر را به افزایش سهم مدیریت شهری از مالیات بر ارزش افزوده واداشته است و ازسوی دیگر هرچند کلانشهرهای اصلی کشور همچون تهران، اصفهان و مشهد قادر به پرداخت حقوق کارکنان خود هستند اما زنگ خطر برای شهرهای کوچک که تراکمی برای فروش یا شهروند چندانی برای دریافت عوارض ندارند، به صدا درآمده است و کارکنان این نهادها گاها حقوق معوقه یا تعدیل نیرو را تجربه می‌کنند.

گرچه بخش مهمی از درآمدهای شهرداریها از طریق مالیات بر ارزش افزوده تامین می‌شود اما شهرداری‌ها از تصمیم اخیر دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال برخی مصوبات شورا ازجمله عوارض تغییر کاربری و پارکینگ نیز گلایه‌مند هستند و معتقد هستند این اقدام، سی درصد از درآمدهای شهرداری‌ها را کاهش داده است.

به گلایه‌های نمایندگان حاضر در این نشست، بحث بلاتکلیفی شرایط سپنتا نیکنام (عضو زرتشتی شورای شهر یزد) و ممانعت از حضور او در جلسات هم افزوده شد. از قرار معلوم این عضو شورای شهر یزد هنوز از حضور در جلسات شورای شهر محروم است. 

ششمین جلسه شورای عالی استان‌ها  در میان انتقاد اعضای شورای عالی از بی‌توجهی به شوراهای شهر و گلایه از نیروهایی که به دنبال کاهش توان شوراها هستند، به اتمام رسید و در پایان؛ نمایندگان شهرهای کوچک چمدان به دست، بیرون از ساختمان قدیمی مجلس، کنار خیابان منتظر  تاکسی بودند تا خود را به ترمینال یا فرودگاه رسانده و عازم شهرهایشان شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز