خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیته ایمنی حمل و نقل شورای شهر:

ناامنی در سرویس مدارس سلامت کودکان را به خطر می‌اندازد/لزوم ورد شهرداری به ایمنی سرویس مدارس

asdasd
کد خبر : ۶۳۷۲۸۲

شهربانو امانی با اشاره به بحث ناامنی در سرویس مدارس گفت: وقتی یک پسر دبیرستانی نتوانسته از حقوق خود دفاع کند چگونه می‌توانیم از کودکان انتظار داشته باشیم؟ باید فرآیند و روند انتخاب سرویس مدارس استانداردسازی شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهربانو امانی (عضو شورای شهر تهران و رئیس کمیته ایمنی حمل و نقل شورای شهر) با تاکید بر شرایط نامناسب و ناایمنی سرویس مدارس در سطح شهر تهران با اشاره به مسوولیت‌های شهرداری در این زمینه گفت: متاسفانه هیچ سند بالادستی‌ مبنی بر ملزم نمودن شهرداری جهت ارائه طرح استانداردسازی خودروی سرویس مدارس وجود ندارد.

نبود آمار دقیق از میزان آسیب‌های وارده به دانش‌آموزان توسط سرویس مدارس

امانی افزود: ایمنی و امنیت در حمل و نقل دانش‌آموزان دارای اهمیت فراوان بوده و آمار دقیقی از آسیبی که به علت استاندارد نبودن سرویس مدارس به دانش آموزان وارد شده، وجود ندارد. فقط براساس گزارش اداره کل مهندسی ایمنی و ترافیک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران سال 95، 15 دانش‌آموز بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.

وی در ادامه با بیان اینکه غیراستانداردبودن خودروهای سرویس مدرسه از منظر ایمنی و "قابل تشخیص بودن" یکی از نکات مهمی است که ضرورت بررسی و استانداردسازی هر چه زودتر سرویس مدارس را فراهم می‌کند، افزود: رانندگان ناوگان سرویس مدرسه غیرحرفه‌ای بوده و اصولا آموزش ندیده هستند. از سوی دیگر محیط پیرامون مدرسه آرام‌سازی و ایمن‌سازی نمی‌شود. فقط یک درصد شرکت‌های تاکسیرانی در سرویس‌های مدارس سهم دارند و زیر نظر سازمان تاکسیرانی هستند، در این شرایط فقط سه ماه تا پایان سال تحصیلی باقی مانده است و باید هر چه زودتر فکری به حال این شرایط شود.

فقط یک درصد والدین از سرویس‌های استاندارد مدارس استفاده می‌کنند

رئیس کمیته ایمنی حمل و نقل شورای شهر با اشاره به مسائل و مشکلاتی که کشور با آن درگیر است با بیان اینکه در همه شرایط باید به کار خود ادامه دهیم، افزود: سوال این است که چرا حقوق کودکان به عنوان یکی از مهمترین سرمایه‌های انسانی کشور نادیده گرفته می‌شود؟ فقط یک درصد والدین از سرویس‌های استاندارد مدارس استفاده می‌کنند و هیچ روشی برای ارزیابی کمی و کیفی بخشی از سرویس‌های مدارس وجود ندارد. باید کیفیت مدارس و سرویس آنها به صورت آنلاین مشخص شود.

امانی در واکنش به این ابهام که ورود به حیطه سرویس مدارس جزو وظایف شهرداری تهران نبوده و وظیفه آموزش و پرورش است، با انتقاد از رویکردهایی که در این خصوص در آموزش و پرورش وجود دارد، افزود: شهرداری وظیفه دارد نسبت به حقوق شهروندی حساسیت نشان دهد، از سوی دیگر  ردیف بودجه‌ای تحت عنوان آموزش شهروندی، فرهنگ ترافیک پیش بینی  در بودجه شهرداری پیش بینی‌ شده است و شهرداری از این مجرا و براساس لایحه ایمنی سرویس مدارس که هنوز در شورا به تصویب نرسیده، می‌تواند در این مساله ورود کند.

نبود فیلتر برای انتخاب و استاندارد سازی سرویس مدارس

عضو شورای شهر با بیان اینکه سرویس مدارس تحت کنترل آموزش و پرورش است و نزدیک به یک درصد آن زیر نظر سازمان تاکسیرانی قرار دارد و  آموزش و پرورش دارای یک سامانه تحت عنوان سرویس مدارس است که افراد متقاضی می‌توانند در این سامانه ثبت نام کرده و به عنوان راننده سرویس مشغول به کار شوند، افزود: یکسری از مدارس غیرانتفاعی هم به صورت مستقیم با شرکت‌های خصوصی قرارداد بسته و از آنها به عنوان سرویس مدارس استفاده می‌کنند. این سامانه دارای فرآیند و فیلتر مشخصی نیست و یکی از اساسی‌ترین مسائل این است که گاه مدارس در این زمینه بی‌احتیاطی می‌کنند.

نگاه مدیران مدارس صرفا به عنوان منبع درآمد است

عضو کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر ادامه داد: متاسفانه نگاه مدیران مدارس به سرویس‌ها و رانندگان صرفا منبع درآمد بوده و حساسیت‌های لازم برای انتخاب سرویس‌ها و رانندگانشان وجود ندارد. به همین دلیل شهرداری باید در این زمینه وارد شده و استانداد  خودروها و راننده را تعیین کند.

امانی در پاسخ به این سوال که آیا در قوانین فرادست این مساله پیش‌بینی شده است یا خیر، گفت: در این زمینه قوانین بیشتر در حد توصیه نامه است و الزام‌آور نیست. این در حالی است که حتی مصوبه هیئت وزیران در این خصوص نیز وجود دارد، اما براساس مصوبه هیئت وزیران در انتها مسئولیت بازهم به عهده مصرف‌کننده است و سرویس‌های مدارس استاندارد کافی را ندارند.

سلامت روانی و جنسی کودکان در خطر است

وی با تاکید بر اینکه باید در زمینه حمل و نقل و سرویس مدارس باید نظارت بیشتری وجود داشته باشد، در خصوص لزوم دخالت شهرداری در این خصوص گفت: در هر صورت نظارت روی "حمل و نقل مسافر" با شهرداری است و از این زاویه شهرداری می‌تواند ورود کند. شهرداری باید یکبار برای همیشه در این حوزه وظایف و مسیولیتش خود را روشن کند.

عضو شورای شهر با بیان اینکه سرویس غیراستاندارد مدارس، کودکان، این سرمایه‌های انسانی را به خطر می‌اندازند، افزود: ایمنی خودرو، صندلی و راننده باید تامین شود. گاهی شاهدیم در یک خودروی پراید روی یک صندلی سه دانش‌آموز را می‌نشانند، کودکی که به عنوان نفر اول می‌نشیند، همان کودکی است که درآخر با راننده تنها بوده و به عنوان نفر آخر از ماشین پیاده می‌شود. سلامت روانی و جنسی کودکان در خطر است

وی با تاکید بر زحماتی که رانندگان سرویس مدارس می‌کشند، خاطرنشان کرد: من با صدای بلند می‌گویم که وقتی یک پسر دبیرستانی نتوانسته است از حقوق خود دفاع کند چگونه می‌توانیم از کودکان انتظار داشته باشیم؟ باید فرآیند و روند انتخاب سرویس مدارس استانداردسازی شوند. فراموش نکنیم مجرمان خود قبلا یک قربانی هستند و این فرآیند است که افراد را تبدیل به مجرم می‌کند.

رئیس کمیته ایمنی حمل و نقل شورای شهر تهران در انتها از تدوین لایحه ایمنی سرویس مدارس خبر داد و گفت: شورای شهر تهران با درنظر گرفتن مخاطرات عدم توجه به ایمنی حمل و نقل سرویس مدارس درصدد ورود مدیریت شهری در این زمینه شد و امیدواریم در جلسه آتی شورا این لایحه به تصویب برسد. براساس بودجه سال 97 شهرداری، 296 میلیارد و 700 میلیون ریال برای کمک به آموزش و پرورتخصیص یافته است، اما آموزش و پرورش برای تدوین لایحه ایمنی در شهرداری با ما همکاری لازم را نکرده و حتی حاضر به گفت‌وگو و حضور در جلسات هم نشدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز