کد خبر: 32268 A

بازار چین همه چیز را احاطه کرده اما دیگر توقع نداشتیم چینی‌ها به داروخانه‌ها و داروهایی که برای درمان هم استفاده می‌شود، رخنه کنند.

به گزارش ایلنا،روزنامه خورشید نوشت: بازار چین همه چیز را احاطه کرده اما دیگر توقع نداشتیم چینی‌ها به داروخانه‌ها و داروهایی که برای درمان هم استفاده می‌شود، رخنه کنند. شایعه فوت چند نفر از هموطنان به علت استفاده از آمپول‌های وارداتی که گفته می‌شود نظارتی روی آنها از سوی وزارت بهداشت وجود نداشته است (که البته این خبر را وزارت بهداشت تکذیب کرده)؛ درحالی سر و صدا کرده که یکی دیگر از هموطنانمان به دلیل استفاده از همین آمپول‌های وارداتی چین تا سرحد بروز مشکلات جدی پیش رفته است.
در ادامه این گزارش آمده است: این خانم به علت سرماخوردگی به دکتر مراجعه کرده و پزشک برایش پنی‌سیلین تجویز می‌کند که از قضا از همان آمپول‌های چینی گیرش می‌آید. باتزریق آمپول پنی‌سیلین این خانم دچار مشکل جذب دارو در بدن از کار افتادگی و بی‌حسی مقطعی پا می‌شود.


مرگ با پنی‌سیلین چینی صحت ندارد
مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مرگ سه شهروند یاسوجی به علت عارضه تزریق پنی‌سیلین چینی صحت ندارد. سیدحمید حسینی ضمن تکذیب ورود داروهایی با کیفیت پایین از چین، درخصوص فوت سه نفر از شهروندان ساکن یاسوج که گفته می‌شود به‌علت سرماخوردگی و بعد از تزریق آمپول پنی‌سیلین جان خود را از دست داده‌اند، اظهار کرد: کمیته ویژه‌ای با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تشکیل شده و موضوع با حساسیت ویژه‌ای در حال پیگیری است.
وی گفت: براساس آخرین گزارش‌های دریافتی و نتیجه بررسی‌های انجام شده در این خصوص مشخص شده، مرگ یکی از افرادی که ادعا شده در اثر عارضه تزریق پنی‌سیلین بوده، به هیچ‌وجه صحت ندارد. حسینی در ادامه گفت: فوت 16 ساعت پس از تزریق پنی‌سیلین، اصولاً نمی‌تواند ناشی از عارضه تزریق پنی‌سیلین و شوک آنافیلاکسی باشد، زیرا بروز عارضه شوک ناشی از تزریق پنی‌سیلین، مدت کوتاهی پس از تزریق، ایجاد علائم حادی می‌کند. با وجود این، گفته شده که مرگ این شخص مشکوک بوده و موضوع به مراجع ذی‌صلاح گزارش شده و از طریق مراجع مربوطه درحال پیگیری است.
وی درمورد دومین مورد مرگ گزارش شده در یاسوج با بیان اینکه رسانه‌ها به اشتباه علت مرگ این فرد را عارضه ناشی از تزریق پنی‌سیلین اعلام کرده‌اند، گفت: این شخص 50 ساله با درد معده به یکی از اورژانس‌های درمانگاه مراجعه کرده و هیچ‌گونه آنتی‌بیوتیکی دریافت نکرده و صرفا تزریق عضلانی آمپول راینتیدین داشته است. حسینی با بیان اینکه این فرد احتمالا دچار سکته قلبی شده، گفت: بررسی کارشناسی و فنی درخصوص مرگ این فرد همچنان ادامه دارد. وی درمورد سومین مورد که فوت وی نیز به علت تزریق داروی پنی‌سیلین عنوان شده است، گفت: این فرد با عفونت ریوی به یکی از مراکز درمانی یاسوج مراجعه کرده و مرگ وی یک ساعت پس از تزریق داروی سفتریاکسون بوده است.
مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر اینکه مرکز ثبت عوارض ناخواسته دارویی، با دقت و حساسیت ویژه‌ای گزارشات ارسالی از تمامی نقاط کشور درخصوص عوارض دارویی را بررسی می‌کند، گفت: این مرکز در صورت تأیید گزارشات، درخصوص عوارض دارویی، به‌موقع به هموطنان اطلاع‌رسانی خواهد کرد. حسینی با یادآوری و تأکید براینکه ادعای مرگ سه‌ بیمار یاسوجی به‌علت تزریق پنی‌سیلین چینی، به هیچ‌وجه صحت ندارد، خاطرنشان کرد: معاونت غذا و دارو درخصوص ساخت داروهای داخل و داروهای وارداتی نظارت و دقت ویژه و کاملی دارد و هر دارویی قبل از ورود به بازار، مورد بررسی‌های لازم از سوی اداره کل نظارت بر داروی این معاونت قرار می‌گیرد.


سفتریاکسون نسل سوم پنی‌سیلین‌
با توجه به توضیحات وزارت بهداشت دراین رابطه خبرنگار خورشید در گفت‌و گو با یکی از پزشکان تأمین اجتماعی موضوع را بررسی کرد و مشخص شد دارویی که تا به امروز باعث بروز صدمات جدی برای تعدادی از هموطنانمان شده از خانواده پنی‌سیلین بوده که از قضا بسیار کاربردی و ضروری است. سفتریاکسون در عفونت‌استخوان‌ و مفاصل‌، پنومونی و پنومونی باکتریایی‌، عفونت‌های‌ پوستی‌ و بافت‌های‌ نرم‌، اوتیت مدیا و عفونت‌های‌ مجاری‌ ادرار مصرف‌ می‌شود. عوارض گزارش شده این دارو عمدتا مشتمل بر عوارض پوستی، عوارض گوارشی، تنگی نفس، شوک آنافیلاکسی، واکنش‌های شبه آنافیلاکسی و ایست قلبی بوده و در بسیاری از موارد واکنش به‌صورت شدید و تهدیدکننده حیات بیمار بوده است.
سفتریاکسون پر عارضه‌ترین دارویی است که در مرکز ثبت و بررسی عوارض ناخواسته داروها(ADR) بیشترین تعداد گزارش را به خود اختصاص داده است، به‌طوری که از میان گزارش‌های رسیده به مرکز ADR تا آذرماه 89 سفتریاکسون با یکهزار و 715 مورد گزارش مسبب بیشترین عوارض و همچنین با ثبت 55 مورد فوت، بیشترین تعداد مرگ را به خود اختصاص داده است. متأسفانه یکی از دلایل افزایش وقوع عوارض دارویی با سفتریاکسون مصرف بی‌رویه این دارو در موارد غیرضروری است، مواردی مانند سرماخوردگی یا دیگر مواردی که با مصرف فرآورده‌های ایمنی دیگر قابل درمان هستند. یکی دیگر از عواملی که موجب افزایش وقوع عوارض ناخواسته با سفتریاکسون شده بررسی نکردن سابقه حساسیتی بیمار به پنی‌سیلین‌ها یا دیگر سفالوسپورین‌هاست زیرا پنی‌سیلین‌ها و سفالوسپورین‌ها حساسیت متقاطع داشته و افراد حساس به پنی‌سیلین‌ها ممکن است نسبت به سفالوسپورین‌ها هم حساس باشند بنابراین سابقه حساسیتی فرد به آنتی‌بیوتیک باید قبل از مصرف دارو در نظر گرفته شود. از طرف دیگر رعایت نکردن برخی نکات در تزریق این فرآورده از جمله تزریق سریع وریدی و همچنین تزریق در مراکزی که فاقد امکانات و تجهیزات سیستم احیا هستند موجب شده است که در صورت بروز واکنش‌های شدید امکان کنترل و انجام اقدامات درمانی مناسب وجود نداشته باشد. همچنین طبق اعلام وزارت دارو و درمان تجویز این دارو در مطب‌ها توسط پزشکان ممنوع و اعلام شده در صورت تجویز و تزریق عواقب آن به عهده پزشک است. از طرفی هم این آمپول را فقط برای بزرگسالان در نظر گرفته‌اند. این درحالی است که تأمین اجتماعی هم این دارو را از فهرست داروهای تعهد سرپایی خود حذف کرده و فقط تعهدات بیمارستانی را در نظرگرفته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر