خبرگزاری کار ایران

مهدی حاجتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا مطرح کرد؛

تخریب دو ملک ثبت شده میراث در محدوده حرم شاهچراغ/ اجازه ورود ماموران میراث را نمی‌دهند

asdasd
کد خبر : ۵۹۷۷۹۰

عضو شورای شهر شیراز از تخریب دو بنای تاریخی در محدوده حرم شاهچراغ خبر داد.

مهدی حاجتی عضو شورای شهر شیراز در گفت‌وگو با ایلنا گفت: از مدتی پیش اختلافی درباره ۵۷ هکتار زمین بین دو حرم شاهچراغ و سید علاالدین حسین بود که می‌خواستند این دو حرم را به هم وصل کنند و منطقه‌ای به نام بین الحرمین شیراز ایجاد کنند و شهرداری قبل هم با این پیشنهاد موافق بود.با این حال به خاطر آن که در این منطقه تعدادی از خانه‌های تاریخی قرار داشت، سازمان‌های مردم نهادی با این مسئله مخالفت کردند.

وی افزود: وقتی این مسئله به رسانه‌ها کشیده شد، شورای تامین به مسئله ورود کرد و کار به شورای عالی شهرسازی کشیده شد که در نهایت آقای حناچی با آن مخالفت کرد و بیشترین زحمت را آقای حناچی کشید تا این طرح اجرایی نشود. با این حال قسمتی از این منطقه در تملک حرم شاهچراغ باقی ماند که با نرده‌های قطور دور آن حصار کشیده شده بود.

عضو شورای شهر شیراز تاکید کرد: خانه‌های ثبت شده را طبق قانون نمی‌توان تخریب کرد. این خانه‌ها می‌توانند در تملک هر کسی باشد اما باید در حفظ آن بکوشد. با این حال متاسفانه سه شنبه گذشته در شب شهادت حضرت زهرا و در روز تعطیل با لودر اقدام به تخریب این خانه‌ها می کنند. هم اکنون محل این خانه‌ها کامل صاف شده است. البته یک خانه تاریخی دیگر وجود دارد که فعلا با فشار افکار عمومی جلوی آن گرفته شده است و به خاطر اهمیت موضوع امروز و فردا جلسه داشتیم.

حاجتی تاکید کرد: وقتی میراث فرهنگی به این مسئله ورود کرد، حرم اجازه ورود ضابطان قضایی میراث را به محدوده  نمی‌دهد. ماموران میراث، ضابط قضایی در حوزه میراث فرهنگی محسوب می‌شوند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: هیچ جایی از قانون نمی‌تواند مستثنا باشد. میراث فرهنگی برای شکایت اقدام کرده است. فردا هم ما در صحن علنی شورا دستورکار ما همین است و از مقامات سیاسی، قضایی و امنیتی و نماینده حرم دعوت شده‌اند و امیدواریم به نتیجه ای برسیم که میراث فرهنگی شیراز بیش از این آسیب نبیند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز