خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

بیماری طاعون دامی در کرمان خطری برای انسان ندارد/ دام‌ها هر ساله واکسینه می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۶۴۳۰۸۱

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: بیماری طاعون دامی خطری برای انسان ندارد.

حسین رشیدی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: مردم استان کرمان هیچگونه نگرانی از بابت طاعون دامی نداشته باشند. این بیماری به هیچ عنوان قابل انتقال به انسان نیست. در واقع بیماری p.p.r یا بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک، بیماری مشترک بین انسان و دام نیست.

رشیدی افزود: در منطقه پارک وحش حفاظت شده در شهرستان بافت، تعداد 4000 راس از گونه‌های وحشی نوشخوار کننده کوچک مانند بز، قوچ و میش در وسعت 180 هزار هکتار در آن نگهداری می‌شود.

 وی گفت: علاوه بر نشخوارکنندگان حیاط وحش در بخشی از این پارک به وسعت 40 هزار هکتار نیز دام های عشایر و روستاییان نگهداری می‌شوند که به علت خشکسالی که در طی سالجاری به وجود آمده، دام های حیات وحش از مناطق زندگی خود خارج شده‌ و به مناطق روستایی نزدیک شدند و تماس بین دام اهلی و وحشی زیاد شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان عنوان کرد: به دلیل حساسیت این بیماری ما هر سال تمامی این دام ها را مورد واکسیناسیون قرار می دهیم.

رشیدی ادامه داد: اوایل تیرماه سال جاری تلف شدن 6 دام در این حیات وحش به ما گزارش شد که بلافاصله نیروهای این سازمان در منطقه حضور یافتند که به دلیل فاسد شدن تنها یکی از آنها مورد کالبد گشایی قرار گرفت و با توجه به نمونه گیری‌ها از این لاشه، طاعون نشخوار کنندگان کوچک در آن تایید شد.

 وی تصریح کرد: با توجه به حساسیت موضوع دستور معدوم سازی لاشه‌های تلف شده را از طریق اداره محیط زیست به محیط بانان صادر کردیم تا این بیماری به دیگر دام‌ها سرایت نکند.

رشیدی اظهار داشت: این اتفاقات طی هفته گذشته رخ داد و طی هفته جاری هیچگونه تلفات دامی به ما گزارش نشده است. از طریق اداره کل دامپزشکی مواد ضد عفونی کننده جهت استفاده در محل های آبخوری این دام ها در اختیار محیط بانان قرار گرفت که تمامی این مکان ها ضد عفونی شوند.

 وی در پایان تاکید کرد مردم استان کرمان به هیچ عنوان نگران نباشند. این بیماری مشترک بین انسان و دام نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز