خبرگزاری کار ایران

تقوی در گفت‌وگو با ایلنا:

برطرف کردن مشکلات اقتصادی دولت پیشین هنر بزرگی بود/ دولت، مانع خروج واحدها از فرایند تولید شود

asdasd
کد خبر : ۶۲۸۶۴۲

یک استاد دانشگاه مطرح کرد: دولت می تواند زمینه سرمایه گذاری و نوسازی در واحدهای تولیدی قبلی را فراهم کند تا از خروج آنها از فرایند تولید جلوگیری شود و نیز می تواند با افزایش هزینه های زیر بنایی مانند ریل، جاده و... روند روبه رشد اشتغال را تقویت کند.

مهدی تقوی ( اقتصاددان و استاد دانشگاه) در گفت‌وگو با ایلنا عملکرد اقتصادی دولت تدبیر و امید را مثبت ارزیابی کرد و گفت:  با مقایسه عملکرد اقتصادی دولت با شرایط اقتصادی پیش از آن متوجه می شویم که  برطرف کردن مشکلات اقتصادی دولت پیشین یک هنر بزرگی بود که دولت توانست بسیاری از مشکلات اقتصادی  را که به ارث برده بود را برطرف کند.

وی اضافه کرد: اگر متغیرهایی مانند رشد اقتصادی، تورم و اشتغال را با دوران احمدی‌نژاد مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که این آمارها نشانه بهبود و رونق اقتصادی است. بالطبع زمانی که رشد اقتصادی از منفی به مثبت تغییر می‌کند اشتغال نیز افزایش می‌یابد.

این استاد دانشگاه افزود: در دولت پیشین سازمان برنامه و بودجه که از پیش از انقلاب برنامه‌های کلان برای اقتصاد تدوین می‌کرد تا دفتر رییس جمهوری تنزل یافته و سیاست‌های اقتصادی اشتباه موجب تزریق تکانه به اقتصاد می‌شد.

تقوی با اشاره به دیپلماسی موفق دولت در برجام گفت: دیپلماسی فعال دولت در راستای برطرف کردن تحریم‌ها موجب شد تا صادرات نفت ایران از یک میلیون بشکه در روز به دو و نیم میلیون بشکه افزایش یابد که البته با اعتراض دیگر کشورهای تولید کننده مبنی بر کاهش قیمت مواجه شد که البته دولت توانست سهم اوپیکی خود را حفظ کند.

وی با اشاره به دغدغه دولت در زمینه اشتغال گفت: دولت می‌تواند زمینه سرمایه گذاری و نوسازی در واحدهای تولیدی قبلی را فراهم کند تا از خروج آنها از فرایند تولید جلوگیری شود.همچنین دولت می تواند با افزایش هزینه‌های زیر بنایی مانند ریل، جاده و... روند روبه رشد اشتغال را تقویت کند.

تقوی درآمدهای نفتی را دلیل اصلی اشتغال بالا در بخش خدمات دانست و افزود: با توجه به اینکه در این بخش کالاهای قابل مبادله صورت می‌گیرد  رشد این بخش در کنار بخش صنعتی می‌تواند در بهبود وضعیت اشتغال و رشد اقتصادی موثر باشد.

وی یادآور شد: دولت می‌تواند با حمایت از بخش کشاورزی در مواردی مانند فراهم کردن مواد مورد نیاز یا  ایجاد تعاونی‌ها بهره‌وری این بخش را ارتقا دهد و اینگونه اشتغال را در مناطق مستعد بالا ببرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز