خبرگزاری کار ایران

آخرین وضعیت تولید نفت و گاز کشور تشریح شد / برنامه 6 میلیارد دلاری برای ازدیاد برداشت/ فاز 11 را چینی‌ها تامین مالی می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۶۳۴۷۶۲

منوچهری با بیان اینکه نحوه انتقال مدیریت فاز 11 پارس جنوبی به شرکت چینی در حال تنظیم است ابراز امیدواری کرد که کار با همان سرعت قراردادی و همان ساختار مدیریت پروژه ادامه پیدا کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، غلامرضا منوچهری در نشست خبری با اشاره به پروژه های در دست اجرا اظهار  داشت: پروژه های ما طرح های عمده پارس جنوبی است که عمدتا توسط پیمانکاران ایرانی بعد از دوره طولانی تکمیل می شود و روی شاخص های تولیدی ما در بخش گاز و میعانات تاثیرگذار بوده و ارقام خوشحال کننده ای به لحاظ تولید هستند، فارهای 14، 13، 22 و24 که سه دو فازی بوده و نحوه فعالیت فاز 11 و نیروگاه ها و گازهای مشعل است که امسال به نتیجه خواهند رسید.

وی افزود: علاوه بر پارس جنوبی در غرب کارون عمده فعالیت ها متمرکز بر آزادگان جنوبی و تکمیل یاران و سیستم فرآورش 360 هزار بشکه ای و به ظرفیت رساندن برنامه های فعلی است که به خوبی جلو می روند، میدان آذر در قالب مدل جدید قراردادی در حال فعالیت، پیشرفت است، توسعه آزادگان جنوبی در قالب قرارداد جدید، توسعه یادآوران در قالب قرارداد استمرار پیدا می کند.

معاون توسعه و مهندسی مدیر عامل شرکت ملی نفت با اشاره به 34 پروژه نگهداشت و افزایش تولید که توسط شرکت های ایرانی مناقطق نفتخیز جنوب، نفت مرکزی و فلات قاره اجرا می شود، تصریح کرد: ظرفیت تولید اجرای این پروژه ها بیش از 400 هزار بشکه  است که سیاست های هوشمندانه ای در نظر گرفته شده است که از پیمانکاران و تجهیزات ایران استفاده شود.

در فاز 11 هدر رفت زمان نداریم

وی درباره برخی اظهار نظرها مبنی بر متوقف شدن پروژه فاز 11 گفت: طی این مدت کار جلو رفته، مطالعات، طراحی ها و مناقصات انجام شده و نتایج به دست آمده و آماده ابلاغ است، بنابراین زمان را از دست ندادیم به اضافه اینکه فاز 11 بین فازی است و فاز 12 از لحاظ مخزن روی فاز 11 تاثیرگذار است در قرارداد پیش بینی می شد که ممکن است اتفاقات کنونی رخ دهد و توتال خارج شود و به همین دلیل به طور قراردادی پیش بینی کردیم سی ان پی سی جایگزین توتال می شود و اگر تحریم ها به نحوی باشد شرکت چینی هم نتواند کار کند به پتروپارس سپرده می شود.

منوچهری با بیان اینکه نحوه انتقال مدیریت به شرکت چینی در حال تنظیم است ابراز امیدواری کرد که کار با همان سرعت قراردادی و همان ساختار مدیریت پروژه ادامه پیدا کند بنابراین نقدهایی مبنی بر اینکه زمان و سرمایه از دست رفته، درست نیست، زیرا هر شرکتی برای توسعه نیاز به زمان برای مطالعه دارد. گرچه طبق مذاکراتی که آقای روحانی با رئیس جمهور فرانسه داشته اعلام شده که به دنبال گرفتن مجوز برای توتال و ادامه کار در ایران هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تامین مالی پروژه با سی ان پی سی چین است، گفت: سی ان پی سی از نظر توان مالی از همه شرکت ها بالاتر است، ضمن اینکه در قرارداد  پیش بینی شده اگر توتال در شرایطی نتوانست کار را ادامه دهد و فعالیت خود را متوقف کرد در صورت تغییر شرایط امکان بازگشت خواهد داشت.

آخرین وضعیت قراردادهای 35 ماهه

معاون مدیر عامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه از کل قراردادهایی که به عنوان 35 ماهه معروف بود با گذشت 100 ماه اکنون سه پروژه داریم فاز 14، 13 و 22و 24 را تکمیل نشده داریم، توضیح داد: فاز 14 دوفازی و به صورت کنسرسیوم با لیدری سازمان گسترش و همراهی مپنا، اروندان تاسیسات دریایی است، بخش دریایی فاز 14 جلوتر است، اولین خط فاز 14 ابتدای سال به مدار تولید آمد و 500میلیون فوت مکعب تولید می شود و کمبود گاز فاز 12 را جبران می کند، 500 میلیون فوت مکعب دیگر سه ماه آینده به مدار می آید یعنی قادر هستیم تا شهریور یک میلیارد فوت مکعب گاز تولید کنیم ولی پالایشگاه فاز 14 در سال جاری تمام نمی شود فاز دوم برای تولید یک میلیارد فوت مکعب دیگر با تکمیل سکو تا پایان سال به مدار تولید خواهد آمد یعنی تا پایان سال کل ظرفیت تولید دریایی فاز 14 داریم ولی چون تکمیل پالایشگاه به سال آینده موکول می شود یک میلیون فوت مکعب ظرفیت بعدی سال آینده به مدار می آید.

وی ادامه داد: در مورد فاز 13 خوشبختانه پالایشگاه رو به اتمام است و از گاز 6 و7و8 و آی گت 5 پالایشگاه را راه اندازی کردیم همین اتفاق برای فاز 22 و 24 هم افتاده است، ما مراحل مختلف راه اندازی پالایشگاه را انجام می دهیم تا پایان تابستان هر دو پالایشگاه 13 و22 و24 به مدار تولید می آید، البته در بخش دریا عقب تر هستیم اما امیدواریم که فاز 22و 24 و یک فاز از 13 تا اول مهر و فاز دوم تا پایان سال وارد مدار شود، در واقع 22و 24 و 13 تا پایان سال وارد مدار تولید شود و فاز 14 برای سال بعد تکمیل می شود و به این ترتیب از لحاظ توسعه ظرفیت های تولید و کاندنسیت امسال پرونده عمده پروژه ها بسته می شود و کارهای تکمیلی به سال آینده موکول می شود و قادر هستیم حجم زیادی صادر کنیم.  

منوچهری با بیان اینکه اکنون دو خط صادراتی داریم یادآور شد: در بخش صادرات به عراق بسته به اینکه نیاز چقدر باشد و کار بازرگانی ما چطور پیش برود قادر خواهیم بود گاز را تحویل دهیم، همچنین نیاز به گاز وارداتی نداریم و عمده صرفه جویی جایگزینی گاز با فراورده را داریم یعنی نه تنها وارد کننده گازوئیل و بنزین نخواهیم بود بلکه صادرکننده خواهیم شد، بنابراین تلفیق گاز و فرآورده ما را از لحاظ تراز انرژی در وضعیت خوبی قرار می دهد که در داخل کشور پاسخگوی نیازها بوده و آماده صادرات نیز هستیم.

وی درباره وضعیت صادرات گاز در شرایط تحریم های احتمالی بیان کرد: صادرات گاز شامل مفاد تحریمی نفت نمی شود مخصوصا اینکه صادرات ما به صورت لوله است، به تحریم ها ربطی ندارد و به روابط دو کشور بر می گردد.

تولید 900 میلیون متر مکعب گاز در روز

معاون شرکت ملی نفت ظرفیت تولید کنونی کل کشور را 900 میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: از این میزان 570 میلیون متر مکعب از پارس جنونبی است با تولید از 2.5 فاز در حال تکمیل 120 میلیون متر مکعب به ظرفیت ما اضافه می شود و تولید عملی میعانات نیز در 20 فاز 600 هزار بشکه است. ضمن اینکه باید گفت هر کاستی در تولید از پارس جنوبی 2 تا 5 درصد افت تولید در پی خواهد داشت.

وضعیت توسعه ای لایه های نفتی

وی درباره توسعه لایه های نفتی پارس جنوبی نیز بیان کرد: تولید از لایه ها اکنون 20 هزار بشکه است، کارهای مذاکراتی با مرسک به دلیل تحریم ها و خرید توتال متوقف شد، ولی مطالعات این میدان توسط شرکت های داخلی در حال انجام و برخی شرکت های خارجی نیز علاقه مند به مذاکره هستند اما هنوز به مرحله ای نرسیدیم که نوید قرارداد بدهیم.

منوچهری گفت: لایه های نفتی کار حفاری پیچیده دارد و باید روی لایه های نازک انجام شود قبل از اینکه از نظر مطالعاتی به اقناع نرسیم برای چاههای جدید و تزرق آب قرارداد نمی بندیم، شرکت های ایرانی اعلام آمادگی کرده اند که می توانند کار حفاری انجام دهند ما از شرکتهایی که تجهیزات حفاری افقی را وارد کنند استقبال می کنیم  در کل در حال حاضر توان حفاری در کشور در حد 1500 متر است در عمل باید به رقم های بالاتری برسیم.

مشتریان میعانات ریسک تحریم ها را می پذیرند

وی در ادامه درباره صادرات میعانات در صورت بازگشت تحریم ها اظهار داشت: تولید میعانات با توجه به تحریم ها یکی از دل نگرانی های ما است، هم به ذخایر داخلی و خارجی و هم کشتی های روی آب فکر می کنیم ولی خوشبخانه میعانات مشتری دارد و حاضر هستند ریسک بپذیرند ضمن اینکه 360 هزار بشکه به ستاره می رود و پتروشیمی ها و پالایشگاه های کوچک داخلی نیز استفاده می کنند یعنی انعطاف پذیری مصرف این محصول بالا است. 

این مقام مسئول همچنین درباره مذاکرات توسعه ای میادین بیان کرد: در حال حاضر مذاکرات توسعه میادین آذر و چنگوله هر کدام جداگانه با گازپروم پیش می رود، یاران مذاکرات در حال انجام است، مذاکرات آزادگان و یادآوران را داریم، در میدان فرزاد هندی ها کار را جدی دنبال می کنند، چند قرارداد نیز با روسها داریم.

برنامه 6 میلیارد دلاری برای ازدیاد برداشت

وی با اشاره به برنامه های ازدیاد برداشت وزارت نفت گفت: برای این پروژه ها شرح کار ارائه شده، لازم بود مطالعات پایه انجام شود که برای این کار مشاور اویک برای نفت مرکزی و فلات قاره و پتروپارس به عنوان مشاور مناطق نفتخیز جنوب انتخاب شده اند، کل کار توسط ایرانی ها انجام می شود.

منوچهری با بیان اینکه حجم کار در این پروژه ها 6 میلیارد دلار است، ادامه داد: با اجرای این پروژه ها صنعت پیمانکاری در نفت و گاز حرکت داده شده، تمام دکلهای دریایی و خشکی بکار گرفته می شود و اشتغال عمده ایجاد می شود، به نظر می رسد حدود 50 تا 60 درصد این پروژه ها به طور متوسط خرید تجهیزات باشد که تاکید وزیر استفاده از ساخت داخل است، که از جمله آنها لوله جداری، تجهیزات سرچاهی، رشته های تکمیلی درون چاهی، انواع لوله های جداری و آستری، تجهیزات مشبک کاری، سیالات حفاری، تجهیزات فرایندی، انواع مبدل های حرارتی، مجموعه تزریق کننده مواد شیمایی، سیستم های پساب صنعتی، بسته های یوتیلیتی، سیستم های هوازدا، مجموع تولید نیتروژن، ماشین دوار، پمپ های گریز از مرکز، توربین های حرارتی، لوله ها، تجهیزات برق و اطفای حریق است و فقط در بخش تجهیزاتی مثل مغزی و انتقال نفت از چاه که در ایران ساخته نمی شود و تجهیزاتی که ظرفیت تولید در ایران وجود دارد ولی محدود است و ما مازاد برآن نیاز داریم و پروژه ها را به تاخیر می اندازد، واردات خواهیم داشت و پیش بینی می شود 50 درصد تجهیزات در خوزستان تولید شود بنابراین رونقی در کل منطقه بوجود آورده و اشتغال ایجاد می کند.

وی در ادامه با بیان اینکه 20 سال پیش برای اجرای پروژه های نفتی پول داشتیم ولی شرکت و نفر نداشتیم الان پول نداریم ولی ظرفیت اجرا وسازندگان خوبی داریم اکنون 90 دکل خشکی و 16 دکل دریایی با مالکیت ایرانی داریم، گفت: سیستم بانکی و مالی باید به کمک ما بیاید تا  بتوانیم در سودآورترین بخش اقتصاد کشور و ارزش افزوده سرمایه گذاری کنیم .

معاون شرکت ملی نفت بیان کرد: بر اساس ماده 12 قانون تسهیلات با 50 درصد درآمد اضافی که از این طرح ها اجرا می شود هزینه های پروژه را باز می گردانیم که عموما دو ساله بازگشت دارد.

وی افزود: برای پروژه یاد شده اولین مناقصات ما در مناطق نفتخیز جنوب، آسماری، رامشیر، منصوری، گچساران، لالی، آسماری کبود و نرگسی، در فلات قاره قاره مناقصه اسفند و سیوند به نتیجه رسیده و مناقصه میدان دانان در نفت مرکزی آغاز شده است و نفت شهر و سعادت آباد نیز در حال انجام است.

منوچهری گفت: در میدان اهواز آسماری 18 درصد از هزینه پروژه سطح الارضی و 82 درصد تحت الارضی، مارون 25، 38 درصد سطح الارضی و 52 درصد تحت الارضی، میدان رامشیر 76 درصد سطح الارضی و 24 درصد تحت الارضی است.

وی افزود: در مناقصات 17 شرکت ایرانی دعوت شده اند که همه شانس گرفتن کار را دارند، 13 شرکت هم به عنوان شرکت حفاری احراز صلاحیت شده اند که توسط معاونت فناوری وزارت نفت و استاندارد های سازمان برنامه و بودجه تایید شده اند.22 شرکت پیمانکاری EPC دعوت شده اند و در آینده 179شرکت پیمانکاران رتبه یک نفت و گاز دعوت می شوند که در پروژه های مشارکتی به صورت جوینت ونچر می آیند.

معاون مدیر عامل شرکت ملی نفت یادآور شد: در مجموع در مناطق نفتخیز جنوب باید 231 حلقه چاه جدید اعم از متعارف، انحذرافی و افقی  بحفر کنیم 33 چاه،  13چاه پساب و تعمیر 141 چاه موجود  است.1500 مورد عملیات ترمیم چاه، 154 مورد عملیات انگیزشی و 33 مورد نصب پمپ های درون چاهی داریم. برای هر یک از میادین شرح کار تعریف شده و برای اولین بار کار را به صورت سیستم به هم پیوسته واگذار می کنیم.

وی گفت: در فلات قاره پروژه ساحلی است که عمده کار حفاری و سطح الارضی است و در میدان رسالت و فروزان نیز کار در حال انجام و مناقصات انجام می شود. بنابراین انتظار داریم تا پایان سال مناقصات  34 بسته کاری را تکمیل و نهایی کنیم و مجموع فعالیت ها رونق عمده ای در صنعت نفت و ساخت تجهیزات و پیمانکاری و خدمات حفاری ایجاد می کند.

امیدواریم با آذربایجان به تفاهم برسیم

منوچهری در پاسخ به ایلنا درباره مذاکرات با آذربایجان برای توسعه نفت خزر در شرایط احتمالی تحریم نیز گفت: تفاهمات خوبی با آذربایجان شده بخشی از کار میادین مشترک محل اختلاف است، اگر قفل کار با آذربایجان باز شود بستر خوبی فراهم می شود که در دریای خزر فعال شویم، در مگاپروژه خزر با توجه به عمیق بودن آبها کار اکتشافی و انتقال نفت به خشکی سخت و پرهزینه است و سرمایه گذاری میلیاردی است، ضمن اینکه با توجه به عدم دسترسی به آبهای آزاد رفت و آمدها دچار پیچیدگی است.

وی در خاتمه رقم کنونی تولید نفت را 3.9 میلیون بشکه عنوان کرد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز