خبرگزاری کار ایران

نگاهی به قدرتمندترین زنان جهان در عرصه سیاست؛

از خواهر مرموز رهبر کره شمالی و دختر ترامپ تا بانوی آهنین آلمان

asdasd
کد خبر : ۶۰۱۸۷۲

امروز مصادف با هشتم مارس روز جهانی زن است و به همین مناسبت نگاهی داریم به فهرستی از قدرتمندترین و تاثیرگذارترین زنان جهان در عرصه سیاست که توانستند معادلات مردانه قدرت را در یک دهه اخیر تا اندازه زیادی تغییر دهند.

به گزارش ایلنا، در این گزارش نگاهی داریم به  ١٦ نفر از قدرتمندترین و تاتیرگذارترین زنان جهان در عرصه سیاست.

 

کیم یو جونگ

خواهر رهبر کره‌شمالی، عضو البدل کمیته حزب اصلی کمونیست و پیام‌رسان میان رهبر کره‌شمالی و رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی.  «کیم یو جونگ» از جمله زنانی است که در چند ماه اخیر نامش بارها برده شده است و از وی به عنوان زن مرموز کره‌شمالی یاد می شود. وی اخیرا ریاست هیات عالی‌رتبه مقام‌های کره‌شمالی در سفر به بازی‌های المپیک زمستانه کره جنوبی را برعهده داشت و در این سفر آغازگر صفحه جدیدی در روابط میان دو کره بود و پیام برادرش را به رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی تقدیم کرد.

ایوانکا ترامپ

از مدت ها پیش از انتخاب  «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا، نام «ایوانکا ترامپ» دختر بزرگ ترامپ نیز در کنار نام پدرش  برده و شنیده می شد، گاهی از وی به عنوان مشاور پدرش نام برده می‌شود و گاهی برخی از رسانه‌ها ایوانکا را در مقام تصمیم‌گیرنده اصلی کاخ سفید می خواندند. حواشی پیرامون دختر دونالد ترامپ تا جایی گسترش پیدا کرد که پس از ریاست جمهوری ترامپ وی در حالی به کاخ سفید نقل مکان کرد که خبری از حضور «ملانیا ترامپ» همسر ترامپ نبود و منتقدان از وی به عنوان بانوی اول کاخ سفید نام می‌بردند. در بسیاری از نشست‌های کاخ سفید با حضور مقام‌های خارجی، این ایوانکا بود که در کنار پدرش به استقبال بانوی نخست میهمان می‌رفت و حتی گفته می شد که ترامپ تحت تاثیر دخترش دستور حمله به سوریه را صادر کرده بود.

آنگلا مرکل

او در ابتدای آغاز چهارمین دوره صدراعظمی خود در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان است. از  «آنگلا مرکل» به عنوان قدرتمندترین زن جهان نیز یاد می‌شود؛ کسی که این روزها نقش یک رهبر اعتدالی و میانجی را میان اروپا و آمریکای دونالد ترامپ ایفا می‌کند. ادامه کاهش میزان بیکاری در آلمان و رشد قدرتمندانه اقتصاد در این کشور از یک سو و از سوی دیگر، حفظ ائتلاف اروپا از جمله موارد محبوبیت مرکل در اروپا و آلمان است.

کریستین لاگارد

حقوقدان فرانسوی، وزیر اقتصاد و دارایی پیشین فرانسه و رئیس صندوق بین‌المللی پول از جمله دیگر قدرتمندترین زنان جهان است که یکی از مهمترین سمت‌ها را در اختیار دارد.  «کریستین لاگارد» اولین وزیر اقتصاد زن در دولت‌های جی۸ و نخستین زنی است که به عنوان رئیس صندوق بین‌المللی پول انتخاب شده است. کریستین لاگارد در سال ۲۰۱۱ در رده نهم فهرست قدرتمندترین زنان جهان نشریه فوربس قرار گرفت.

ترزا می

او رهبری بریتانیا را در دوران دشوار جدایی در اختیار گرفت تا به عنوان یکی از قدرتمندترین زنان جهان از سوی مجله فوربس شناخته شود.  «ترزا می» ٦٢ ساله دومین نخست‌وزیر زن بریتانیا پس از مارگرات تاچر است. ترزا می را فردی سرسخت، محکم و غیرقابل انعطاف می‌خوانند. وی در باره خودش اینگونه می‌گوید: «من سیاستمدار اهل خودنمایی نیستم، دائم از یک استودیو خبری به استودیوی دیگر نمی‌روم، سرناهار با همکارانم غیبت بقیه را نمی‌کنم اما کارم را بلدم».

رئیس‌جمهوری تایوان

 «تسای اینگ-ون»  سیاست‌مدار، وکیل و استاد دانشگاه اهل تایوان است. وی در تاریخ ۲۶ ماه می ۲۰۱۶ به عنوان نخستین رئیس‌جمهوری زن تایوان انتخاب شد. وی از اعضای حزب پیشروی دموکرات است. تسای اینگ-ون در سخنرانی پیروزی خود در انتخاب ریاست‌جمهوری وعده داد که از مناسبات موجود بین تایوان و چین پاسداری کند. او تأکید کرد که پکن نیز باید نظام دموکراسی در تایوان را محترم بشمارد.

میشل باشله

سیاستمدار سوسیالیست، رئیس‌جمهوری چپ‌گرای سابق شیلی تا سال ٢٠١٤ بود. او به‌ عنوان نخستین رئیس‌جمهوری زن شیلی و دومین زنی بود که در یک کشور آمریکای لاتین به قدرت می‌رسید. باشله در دوران دیکتاتوری ژنرال آگوستو پینوشه در سال‌های ۱۹۷۳ تا ۱۹۹۰ مورد شکنجه قرار گرفت.

فدریکا موگرینی

فلسفه سیاسی خوانده است و اکنون سمت مسئول عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی را برعهده دارد. وزیر امور خارجه سابق ایتالیا در مذاکرات پرونده هسته‌ای ایران و گروه ١+٥ توانست عملکرد قابل توجهی را از خود به عنوان هماهنگ‌کننده گروه ١+٥ ایفا کند تا در کنار ایران، آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان، چین و روسیه برجام را امضا کند.

شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش

 «شیخ حسینه» سیاستمدار بنگلادشی و نخست‌وزیر کنونی این کشور است. وی فرزند بنیان‌گذار کشور بنگلادش است. حسینه از سال ٢٠٠٩ تاکنون در این سمت حضور دارد.

آنگ سان سوچی

سوچی در سال‌های گذشته به دلیل حصرخانگی اش بر سر زبان‌ها بود و به همین خاطر جایزه صلح نوبل را دریافت کرد. این روزها اما سوچی که سمت رهبر میانمار را یدک می‌کشد، به دلیل کشتار و تبعیض های خشونت بار قومیتی علیه اقلیت روهینگایی در این کشور و سکوتی که در برابر این ماجراها داشت، از سوی جامعه بین المللی به شدت مورد انتقاد و فشار قرار دارد.

نخست وزیر نیوزلند

نخست‌وزیر جوان نیوزیلند در میان تاثیرگذارترین و قدرتمندترین زنان جهان قرار دارد. وی که به تازگی با اعلام خبر بارداری‌اش مورد توجه رسانه ها قرار گرفته بود، از اکتبر گذشته تاکنون در سمت نخست وزیری نیوزلند قرار دارد.  «جاسیندا اردرن» جوان ترین نخست‌وزیر نیوزیلند است.

رئیس‌جمهوری کرواسی

 «کولیندا گیتاروویچ» سیاست‌مدار و دیپلمات اهل کرواسی است که از فوریه سال ۲۰۱۵ به سمت ریاست‌جمهوری کرواسی انتخاب شد. او اولین زن و جوان‌ترین کسی است که پس از اولین انتخابات چندحزبی به این مقام در کراوسی دست پیدا می‌کند.

نیکی هیلی

نماینده سابق مجلس نمایندگان آمریکا و فرماندار سابق ایالت کارولینای جنوبی که اکنون در سمت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد حضور دارد. وی پس از ریاست جمهوری ترامپ به این سمت انتخاب شد و نقش زیادی در اجرای سیاست‌های افراطی دولت جدید آمریکا در شورای امنیت ایفا می کند. «نیکی هیلی» به شدت مواضع ضد ایرانی دارد و تاکنون چندین بار به اجرای سخنرانی و نمایش‌های ضد ایرانی در شورای امنیت و سازمان ملل اقدام کرده است.

هیلاری کلینتون

کمتر کسی است که  «هیلاری کلینتون» را نشناسد، کسی که توانست به مقام نامزدی ریاست جمهوری حزب دموکرات در انتخابات سال ٢٠١٦ آمریکا برسد و با رقیب جمهوری‌خواهش رقابت کند، جایگاهی که تاکنون یک زن در آمریکا نتوانسته بود به ان دست پیدا کند و عنوان نامزدی یکی از دو حزب اصلی در این کشور را در اختیار بگیرد. کلینتون که یکی از افراد موثر در حمایت از حقوق زنان در آمریکا به شمار می‌آید کارنامه بلندبالایی از پست های عالی سیاسی در آمریکا از حضور در سمت وزیر خارجه امریکا تا فرمانداری را در اختیار دارد و به عنوان یکی از قدرتمندترین و تاثیرگذارارین زنان در جهان شناخته می‌شود.

رئیس‌جمهوری استونی

 «کرستی کالیولاید» رئیس جمهوری استونی است که در سال ٢٠١٦ برای یک دوره پنج ساله به این سمت انتخاب شد. ریاست‌جمهوری در استونی مقامی تشریفاتی است.

رئیس‌جمهوری لیتوانی

 «دالیا گریباوسکایته» رئیس‌جمهوری لیتوانی است که از سال ٢٠٠٩ میلادی تاکنون در این سمت حضور دارد، وی تاکنون دو دوره پنج ساله به سمت ریاست‌جمهوری لیتوانی انتخاب شده است.

نخست وزیر نروژ

 «ارنا سولبرگ» رهبر محافظه‌کار و نخست‌وزیر نروژ است. وی از سال ٢٠١٣ در این سمت حضور دارد و دومین زنی است که در نروژ به این مقام دست پیدا می کند. سولبرگ از حامیان تشدید سیاست‌های مهاجرتی است و از جمله سیاستمداران با نفوذ در این کشور به شمار می‌رود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز