خبرگزاری کار ایران

گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا؛

واکنش شهروندان ترکیه به پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری+ فیلم

asdasd
کد خبر : ۶۳۷۰۸۳

یک استاد دانشگاه در واکنش به نتیجه انتخابات ترکیه گفت که به گمان من، اپوزیسیون بر دولت فشار خواهد آورد تا وضعیت اضطراری را ملغی کند. اما امیدوارم وضعیت نابسامان اقتصادی رئیس‌جمهوری را به سوی مذاکره با مخالفان سوق دهد. بنابراین امیدوارم احزاب مخالف بتوانند در برابر سیاست‌های دولت بایستند. به این قضیه امیدوارم.

نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه با پیروزی «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری فعلی ترکیه و حزب «عدالت و توسعه» پایان گرفت. طبق آخرین نتایج، اردوغان با ۵۳ و ۱۲ صدم درصد پیروز قاطع بوده و «محرم اینجه» رقیب اصلی اردوغان، ۳۰ و ۵۴ درصد آرا را به خود اختصاص داده است. «صلااح‌الدین دمیرتاش»، نامزد زندانی انتخابات، هفت و ۴۷ درصد آرا را از آن خود کرده است.

واکنش‌ها به این نتایج در میان هواداران نامزدها متفاوت است. طرفداران اردوغان در خیابان‌ها به شادی مشغولند و از سوی دیگر حامیان محرم اینجه در خیابان در حمایت از او شعارهایی می‌دهند، اما خبری از خشونت نیست و همه‌چیز در آرامش پیش می‌رود.

محمت، فروشنده کیوسک روزنامه‌فروشی در واکنش به نتیجه انتخابات به خبرنگار اعزامی ایلنا گفت: «اردوغان، خدا را شکر، پیروز شد. نباید نگران وضعیت اقتصادی باشیم. به امید خدا، ‌اردوغان آن را هم درست خواهد کرد. خیلی از پیروزی او خوشحالم. او همیشه به فکر مردم بوده است».

سلیمان، نوازنده دوره‌گرد ۵۸ ساله هم گفت: «انتظار دیگری داشتید؟ هر بار همین داستان است».

یک منبع ناشناس در حزب جمهوری‌خواه خلق به خبرنگار اعزامی ایلنا گفت که مقام‌های حزب از این نتایج شگفت‌زده‌ هستند، چراکه انتظار داشتند انتخابات به دور دوم کشیده شود.

«علیرضا گونگن» استاد دانشگاه به خبرنگار ایلنا گفت: «ما انتظار داشتیم انتخابات به دور دوم بکشد. به ما گفته‌اند که حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی به موفقیت چندانی دست پیدا نکرده است. ما متعجبیم، چون کارزار انتخاباتی اپوزوسیون بسیار موفق پیش رفته بود. در حقیقت، امیدواریم که موفقیت در پارلمان بتواند بر این شوک غلبه کند. اما در نهایت شوکه شده‌ایم. به گمان من، اپوزیسیون بر دولت فشار خواهد آورد تا وضعیت اضطراری را ملغی کند. اما امیدوارم وضعیت نابسامان اقتصادی رئیس‌جمهوری را به سوی مذاکره با مخالفان سوق دهد. بنابراین امیدوارم احزاب مخالف بتوانند در برابر سیاست‌های دولت بایستند. به این قضیه امیدوارم.»   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز