خبرگزاری کار ایران

یک حقوقدان در گفتگو با ایلنا:

اعطای حق طلاق به زن، حق مرد را سلب نمی‌کند / توصیه به ثبت در دفاتر اسناد رسمی

asdasd
کد خبر : ۱۸۴۳۳۱

«اگر واگذاری حق طلاق به زن در دفتر اسناد رسمی به عنوان یک قرار داد بلاعزل میان دو طرف ثبت شود زن نیز همچون همسرش می‌تواند به دادگاه برود و بدون نیاز به اثبات شرایط خاص، طلاق بگیرد.»

یک حقوقدان با بیان اینکه اعطای حق طلاق به زنان در هنگام ازدواج و یا بعد از آن از طریق دفا‌تر اسناد رسمی(و نه دفاتر ازدواج و طلاق) ضمانت اجرای بیشتری دارد و می‌تواند به صورت بلاعزل در بیاید؛ تاکید کرد که این فرایند مردان را از داشتن حق طلاق محروم نمی‌کند بلکه سبب می‌شود هردو به اندازه‌ای مساوی برای طلاق گرفتن حق داشته باشند.

معصومه طهماسبی‌زاده، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری در گفتگو با خبرنگار ایلنا در مورد چگونگی اعطای حق طلاق به زوجه گفت: از نظر قانونی حق طلاق با مرد است، اما مرد می‌تواند طبق یک سند رسمی همزمان با جاری شدن عقد و یا بعد از آن این حق را به همسرش اعطا کند.

وی با اشاره به اینکه در برخی موارد این حق در سند ازدواج قید می‌شود، گفت: در این صورت هرگاه یکی از طرفین منصرف شوند می‌تواند این قرار را لغو کند، همچنین از نظر قانونی نیز ضمانت اجرایی در پی ندارد.

این حقوقدان افزود: اگر واگذاری حق طلاق به زن در دفتر اسناد رسمی به عنوان یک قرار داد بلاعزل میان دو طرف ثبت شود زن نیز همچون همسرش می‌تواند به دادگاه برود و بدون نیاز به اثبات شرایط خاص، طلاق بگیرد.

طهماسبی‌زاده گفت: این نکته نیزقابل توجه است که اعطای حق طلاق به زن سبب ساقط شدن مرد از این حق نیست بلکه ثبت این وکالتنامه شرایطی را به وجود می‌آورد که زن و مرد به طور مساوی حق طلاق داشته باشند.

وی در مورد اینکه برخی دفا‌تر ثبت ازدواج از ثبت حق طلاق زنان خودداری می‌کنند، گفت: قانونی وجود ندارد که این دفا‌تر را ملزم به ثبت حق طلاق کند و معمولا برخی دفا‌تر بنا به نظر شخصی و یا مصلحتشان از این کار خودداری می‌کنند در حالی که در دفا‌تر ثبت اسناد رسمی مانعی در این راه وجود ندارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز