خبرگزاری کار ایران

حال و هوای نوروز در لبنان

asdasd
کد خبر : ۶۰۶۳۹۲

حضور هزاران ایرانی ساکن لبنان در کنار کردهای لبنانی و مقیم باعث شده حال و هوای نوروز در این کشور هم احساس شود.

ایرانیان ساکن لبنان که تعدادشان حدود چهار هزار نفر برآورد می‌شود همچون هموطنانشان در داخل و خارج از ایران اهتمام ویژه‌ای به بزرگداشت نوروز دارند.

احمد از ایرانیان ساکن بیروت به خبرنگار ایرنا می‌گوید: من و اعضای خانواده‌ام و بسیاری دیگر از خانواده‌های ایرانی تلاش می‌کنیم سنت‌های نوروزی از خانه تکانی تا سفره هفت سین و دید و بازدیدها را اجرا کنیم.

او می‌گوید زندگی در کشور دیگر باعث شده توجه بیشتری به سنت‌های ایران داشته باشد چرا که همه اینها منبع هویت برای اوست.

مراسم جشن نوروز هم همه ساله به همت رایزنی فرهنگی ایران در بیروت برگزار می‌شود که در آن ایرانیان و حتی لبنانی‌هایی که علاقه به فرهنگ ایران دارند حضور پیدا می‌کنند. امسال هم این مراسم عصر روز جمعه برگزار می‌شود.

حال و هوای نوروز در لبنان تنها به واسطه حضور ایرانیان نیست بلکه کردها نیز سهم بسزایی در این حال و هوا دارند.

کردهای لبنان جمعیتی حدود صد هزار نفره از جامعه رنگارنگ و چند طایفه‌ای لبنان را تشکیل می‌دهند.

بخشی از کردها در بیروت و بخش‌های دیگر آن در مناطق شرقی لبنان زندگی می‌کنند.

عید نوروز که کردها به آن «نَه‌روز» می‌گویند، اولین روز از سال جدید در تقویم کردی به شمار می‌آید. رسم کردهای لبنان همانند کردهای عراق و سوریه این است که جشن نوروز را خارج از منزل و در فضای سبز یا در دل طبیعت برگزار کنند؛ برای همین کردهای ساکن بیروت همه ساله در کنار صخره معروف «الروشه» که از مناطق گردشگری معروف لبنان است گرد هم می‌آیند و در جشن گرامی‌داشت نوروز مشارکت می‌کنند.

خواندن اشعار و آوازهای محلی و پوشیدن لباس‌های رنگارنگ به نشانه رنگ‌های طبیعت بخشی از آداب و رسوم کردهای لبنان در جشن عید نوروز است.

شبیه این مراسم در مناطقی همچون «وادی شحرور»، «حومال» و «بدادون» از شهرها و روستاهای تابع شهرستان «عالیه» در استان «جبل لبنان» نیز که تعداد زیادی از کردهای لبنان در آن سکونت دارند برگزار می‌شود.

عبدالله از جوانان کرد لبنانی است. او که هر سال در جشن نوروز کردهای لبنان شرکت می‌کند به ایرنا می‌گوید: پیام نوروز شادی و زندگی است. ما می‌خواهیم با بزرگداشت نوروز این پیام را بدهیم که این جشن متعلق به تمامی بشریت است.

امسال نیز تعدادی از کردها در روبروی صخره روشه که در دریای مدیترانه واقع است با نواختن موسیقی و اجرای رقص‌های محلی نوروز را گرامی داشتند.

علاوه بر کردهای لبنان، کردهای سوریه، ترکیه و عراق مقیم لبنان نیز در جشن‌های نوروز شرکت می‌کنند.

کردهای خارجی ساکن لبنان طی سال های اخیر و در پی ناآرامی در منطقه به این کشور آمده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز