خبرگزاری کار ایران

معاون اول رییس‌جمهور:

برخی از کشورهاث منطقه بی‌جهت و از روی توهم برای ما شاخ و شانه می‌کشند اراده دولت حل مشکلات شرکت‌های دانش بنیان است

asdasd
کد خبر : ۶۰۶۹۴۴

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به بازدید خود از دستاورد‌های پارک فناوری پردیس تاکید کرد: مجموعه‌ای که در این پارک مورد بازدید قرارگرفت برای هر ایرانی علاقمند به آینده و توسعه کشور نقطه قوت و دلگرم‌کننده است و امیدوارم که پارک فناوری پردیس به یکی از موفق‌ترین مجموعه‌های فناوری کشور با حجم بالای صادرات تبدیل شود.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری عصر دوشنبه در نشست با کارآفرینان، منتخبین استارت آپ ها و واحدهای دانش بنیان پارک فناوری پردیس اظهار داشت: اقتصاد ایران اقتصادی نفتی است و از زمانی که نفت در این کشور کشف و استخراج شد، یک منبع درآمدی مهم بوجود آمد که اقتصاد کشور به آن متکی شد. 
وی افزود: متاسفانه اقتصاد کشور به طور جدی به درآمدهای نفتی متکی شد و در مواقعی که قیمت نفت افزایش یافت، دولتمردان دغدغه ای برای نحوه اداره کشور نداشتند چرا که منابع سرشار درآمدهای نفت حتی ضعف های نحوه اداره کشور را می پوشاند. 
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: متاسفانه درآمدهای نفتی اجازه نمی دهد که حتی ضعف های نحوه اداره کشور مشخص شود و حتی اگر در مقطعی نظام کارشناسی کشور متلاشی و دچار آسیب شود کسی فکر نمی کند که اتفاق بدی افتاده و به این موضوع توجه نمی کند که تصمیمات نادرست ناشی از ضعف بدنه کارشناسی می تواند آینده کشور را به خطر بیندازد. 
جهانگیری با اشاره به اینکه دو خطر درآمدهای نفتی را تهدید می کند خاطر نشان کرد: یکی از این خطرات این است که ممکن است روزی درآمدهای نفتی به پایان برسد و کشور را مبتلا به فقر و فلاکت کند. 
وی افزود: زمانی می گفتیم که چاه های نفت را به روی برخی کشورها ببندیم و باورمان این بود که کشورهای نفتی می توانند از طریق عدم فروش نفت غرب را تنبیه کنند اما در سالهای تحریم مشاهده شد که اتفاق عکس رخ داد و غربی ها با عدم خرید نفت ما را تحریم کردند و در تحریم سقف تعیین کردند که ایران نتواند بیش از یک میلیون بشکه نفت بفروشد.
معاون اول رییس جمهور خاطر نشان کرد: ما به ناچار باید به دنبال آن باشیم که اتکاء اقتصاد کشور به نفت را کاهش دهیم و رهبر معظم انقلاب نیز بارها فرموده اند که اقتصاد کشور نباید به درآمدهای نفتی متکی باشد. 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 3 میلیون نفر بیکار در کشور وجود دارد اظهار داشت: ما در منطقه ای هستیم که رقبای جدی داریم و برخی از این کشورها بی جهت و گویا از روی توهم برای ما شاخ و شانه می کشند و این در حالی است که ایران جزو قدرتمند ترین کشورهای منطقه است و از نظر توانمندی و تمدن در جایگاه نخست منطقه قرار دارد. 
جهانگیری اضافه کرد: البته کشوری که می خواهد چنین موقعیتی داشته باشد باید از اقتصاد قوی برخوردار باشد و اتکاء آن به درآمدهای نفتی کم باشد. 
معاون اول رییس جمهور افزو: این که گاهی گفته می شود اتکاء اقتصاد کشور را از نفت به سمت کشاورزی، معادن و یا توریسم هدایت کنیم ممکن است توصیه خوبی باشد اما کشاورزی و معدن نیز نمی تواند جایگزین درآمدهای نفتی باشد. 
وی با تاکید بر اینکه مهمترین و اصلی ترین فرصت و سرمایه ایران دانش و مغز جوانان تحصیلکرده کشور است، خاطر نشان کرد: ایران در برخورداری از مهندسین در جایگاه چهارم دنیا قرار دارد و امروز جوانان تحصیلکرده کشور مجموعه ای هستند که می توانند بخش زیادی از مشکل اتکاء اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی را حل و فصل کنند.
جهانگیری با اشاره به بازدیدهای خود از برخی دانشگاه های کشور تصریح کرد: در بازدید از برخی دانشگاه ها نظیر دانشگاه صنعتی شریف مشاهده کردم که مراکز رشد و علم و فناوری در کنار دانشگاه فعال هستند تا ایده ها را به فناوری و محصول تبدیل کنند.
معاون اول رییس جمهور گفت: هر اقدامی که بخواهد در کشور انجام شود در وهله نخست نیازمند شکل گیری اراده در سطوح بالا است و خوشبختانه مدتی است که مقام معظم رهبری خود پرچم دار توسعه علم و فناوری در کشور شده اند و دولت نیز پای این موضوع ایستاده است. 
وی ادامه داد: البته متاسفانه هنوز ساختارها، مقررات، قوانین و آیین نامه های کشور همان قوانینی هستند که برای اقتصاد نفتی تدوین شده اند که لازم است اصلاحاتی در آنها ایجاد شود. 
جهانگیری خاطر نشان کرد: اصلاح قوانین و مقررات وظیفه ماست و مهم این است که شرکت های دانش بنیان اراده کافی و به ملت و کشور علاقه داشته باشند و خواهان پیشرفت کشور باشند و در مشکلات و موانع شانه خالی نکنند.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه در یک کشور در حال توسعه وجود موانع و مزاحمت هایی در پیش روی انجام کارهای نو و جدید امری طبیعی است گفت: البته ما به سرعت به دنبال اصلاح مقررات و قوانین مزاحم خواهیم بود و تلاش خواهیم کرد زیرساخت های لازم و مسیر توسعه را برای شرکت های دانش بنیان فراهم کنیم. 
وی با تاکید بر اینکه صنعت کشور نیز باید مجهز به فناوری های روز باشد گفت: متاسفانه ساختارهای بنگاه های اقتصادی کشور ساختارهای فناورانه نیست و ترکیب نیروی انسانی در این بنگاه ها نیازمند اصلاح است. تحقیق، توسعه و آموزش نیروی انسانی در این بنگاه ها مناسب نیست و ماشین آلات مورد استفاده در کارخانه ها کهنه هستند و از چنین کارخانه هایی نمی توان انتظار داشت که محصول رقابتی خارج شود. 
جهانگیری با تاکید بر اینکه شرکت های صنعتی موجود در کشور باید به علم و فناوری مجهز شوند تصریح کرد: باید محصول کارخانه ها و شرکت های صنعتی محصولی خوب و رقابتی باشد چرا که نمی توانیم به مردم بگوییم که کالاهای موجود را حتی اگر کیفیت مناسب ندارند خریداری کنید. 
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه اراده دولت بر این است که مشکلات شرکت های دانش بنیان را مرتفع کند گفت: دولت مصمم است تسهیلات مورد نیاز پیشرفت شرکت های دانش بنیان را فراهم کند تا این شرکت ها رشد کنند و در سطح جهان مطرح گردند. 
وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری برای حمایت از تولید داخلی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت فهرستی از کالاهای تولید داخل را احصاء کرده و دولت به همه دستگاه ها و شرکت های دولتی ابلاغ کرده است که حق ندارند کالای خارجی که نمونه مشابه آن در کشور تولید می شود خریداری کنند. 
جهانگیری با تاکید بر اینکه سیاست های حمایتی از شرکت های دانش بنیان باید شفاف و روشن باشد گفت: در اراده دلت برای حمایت از شرکت های دانش بنیان تردیدی وجود ندارد و نمونه آن این است که در طرح تسهیلات 12 هزار میلیارد تومانی اشتغال روستایی با سود 6 درصد، شرکت های دانش بنیان مجاز شده اند که از این تسهیلات استفاده کنند.
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه شرکت های دانش بنیان باید محصولاتی صادارت محور تولید کنند گفت: این مناسب نیست که در سبد صادراتی کشور، سهم صادرات کالای دانش بنیان عدد غیرقابل ذکری باشد و امیدوارم شرکت های دانش بنیان به جایگاهی برسند که بتوانند محصولات خود را به آسانی در بازارهای بین المللی عرضه کنند. 
معاون علمی و فناوری رییس جمهور نیز در این نشست با اشاره به اینکه نسل جوانی که به پا خاسته به دنبال کار آفرینی است و تلاش می کند در جامعه و تفکر اجتماع تغییر ایجاد کند گفت: ما باید محیط کسب و کار مناسب در اختیار این جوانان قرار دهیم تا شاهد توسعه و پیشرفت باشیم . 
وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این نشست با بیان اینکه صنعت بدون علم و دانش و فناوری محکوم به زوال است گفت: فعالیت های دانش بنیان نیز بدون اتصال به بازار محکوم به فنا هستند و به همین دلیل باید اتصال مناسبی میان صنعت و فعالیت های دانش بنیان ایجاد شود. 
در ابتدای این نشست نیز رییس پارک فناوری پردیس گزارشی از فعالیت ها و اهداف این پارک ارائه کرد و سپس تعدادی از مدیران استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان به بیان نظرات و دغدغه های خود پرداختند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز