خبرگزاری کار ایران

آسوشیتدپرس :

نگرانی واشنگتن از نفوذ ایران با طرح ادعای مداخله در انتخابات عراق

asdasd
کد خبر : ۶۰۹۳۴۳

آسوشیتدپرس مدعی شده حمایت‌های نظامی ایرانی به شکست داعش کمک کرد اما نفوذ سیاسی ایران به یک مشکل تبدیل شد. این نفوذ باعث ایجاد نگرانی میان برخی گروه‌های عراقی و همچنین مایه نگرانی واشنگتن است که در همین موضوع بحث مداخله در انتخابات عراق را هم مطرح شده است.»

به گزارش ایلنا به ادعای آسوشیتدپرس، نفود ایران در حالی که عراقی‌ها آماده حضور پای صندوق‌های رای برای انتخابات پارلمانی شده‌اند در حال افزایش است.

این رسانه مدعی شد: « عراقی‌ها از اینکه ایران سعی دارد خلا سیاسی در بغداد را پر کند، نگران هستند. حمایت‌های نظامی ایرانی به شکست داعش کمک کرد اما نفوذ سیاسی ایران به یک مشکل تبدیل شد. این نفوذ باعث ایجاد نگرانی میان برخی گروه‌های عراقی و همچنین مایه نگرانی واشنگتن است.

در این گزارش با بیان اینکه علی‌رغم تنش‌ها بین آمریکا و ایران، دو کشور متحد دولت حیدرالعبادی به شمار می‌روند در اظهاراتی مضحک گفته شده جیمز ماتیس ماه گذشته ایران را به تزریق پول به عراق برای تغییر رای مردم متهم کرده است. بغداد این اتهام را رد کرده و گفته استفاده از پول‌های خارجی در سیاست‌های داخلی خلاف قانون اساسی و غیرقانونی است.

این رسانه با اشاره به اینکه ایران و عراق هر دو کشوری با اکثریت شیعه هستند که روابط اقتصادی و فرهنگی نزدیک و ۱۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند، نوشت: « اما آنها در دهه ۱۹۸۰ با هم هشت سال جنگیده‌اند. نفوذ ایران در عراق با حمله آمریکا به این کشور در سال ۲۰۰۳ افزایش یافت.»

نشنال با اشاره به اینکه در دوران صدام بسیاری از نخبگان سیاسی عراق به ایران پناهنده شدند و با سقوط صدام بازارهای عراق با کالاهای ایرانی و زوار ایران پر شد، نوشت: « سالانه میلیون‌ها زائر ایران از حرم ائمه شیعیان در کربلا و نجف زیارت می‌کنند. زمانی که شهر موصل توسط داعش در تابستان ۲۰۱۴ سقوط کرد، نفوذ ایران تشدید شد.»

این رسانه در ادامه به آغاز بمباران ائتلاف آمریکایی علیه داعش اشاره کرده و نوشت: «قبل از این بمباران مستشاران ایرانی و نیروهای بسیج مردمی پیشروی داعش که به شدت به بغداد نزدیک شده بود را متوقف کردند. بیش از ۵۰۰ عضو نیروهای شبه نظامی یا شخصیت‌های سیاسی در ارتباط با این شبه ‌ظامیان امروز در انتخابات مجلس شرکت کرده‌اند.»

در این گزارش گفته شده احمد الاسدی یکی از کاندیداهای مجلس است که روابط قوی نظامی دارد. یکی از اعضای پارلمان بغداد و سخنگوی سابق واحدهای بسیج مردمی قبل از شروع رقابت های انتخاباتی از سمت خود استعفا داد. این کار برای شرکت در انتخابات مورد نیاز است. او گفته « ایران متحد قوی نیروهای ماست که از عراق علیه تروریست‌ها حمایت کرده است».

نویسنده این گزارش با اشاره به این صحبت‌ها مدعی شده این کاندیدای مجلس به نقش و نفوذ ایران در عراق اشاره‌ای نکرده است.

در این گزارش با بیان این ادعا که دیگر سیاست‌مداران عراقی نسبت به تعداد زیادی از کاندیداها که شرایطی نظیر الاسدی دارند و ممکن است بیشتر کرسی‌های مجلس را از آن خود کنند اعلام نگرانی کرده‌اند، مدعی شد: « آنها نگران هستند عراق بیش از این تحت کنترل همسایه شرقی خود قرار بگیرد.»

صالح المطلق سیاست‌مدار عراقی و معاون سابق نخست وزیر عراق گفته انتظار دارد کاندیداهایی که با نیروهای بسیج مردمی در ارتباط بوده‌اند در انتخابات توفیق خوبی داشته باشند.

وی مدعی شد: « این انتخابات برای عراق فاجعه آفرین است. واحدهای بسیح مردمی بازیگران کلیدی فرآیند سیاسی هستند و این به معنای اعطای نقش به ایران برای ایجاد دولت و انتخاب نخست وزیر است.»

به ادعای ژوست هیلترمن محقق امور عراق در گروه بحران‌های بین‌المللی « ایران تنها بازیگری نیست که می‌خواهد بر انتخابات ماه می عراق تاثیر بگذارد. همه سعی دارند در این انتخابات نفوذ کنند؛ مثل انتخابات ۲۰۰۵ در این انتخابات هم شاهد دخالت‌های بیجا بودیم.»

در این گزارش گفته شده آینده نیروهای آمریکایی درعراق به اینکه چه کسی قرار است نخست وزیر آینده باشد، گره خورده است.

این رسانه مدعی شده « با وجود اعلام پیروزی زودهنگام نیروهای عراق علیه داعش این ائتلاف به رهبری آمریکا بود که با حملات هوایی به نیروهای عراقی اجازه بازپس‌گیری مناطق شهری را داد. عراق عمیقا به کمک نیروهای نظامی و اطلاعاتی و آموزشی آمریکایی وابسته است.»

در حالی که حیدرالعبادی که به دنبال پیروزی حزب خود در انتخابات پیش رو است، گفته «آغوشش برای برنامه‌های بلند مدت آموزشی آمریکایی‌ها به نیروهای عراقی باز است»، برخی مخالفان او مواضع سخت‌تری در توصیف نیروهای آمریکایی در عراق گرفته‌اند و می‌گویند این نیروها عراق را اشغال کرده‌اند. آمریکا هنوز بیش از ۵۰۰۰ نیرو در عراق برای حمایت از جنگ علیه داعش دارد و بیشتر آنها در مرزهای با سوریه در بخش غربی استان انبار و اطراف کرکوک مستقر شده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز