خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت در صحن علنی مجلس:

حاضر نیستم به اسم تولید داخلی دوبرابر پول به جنسی را بدهم که کیفیتش پایین‌تر است/ از نماینده ارومیه شکایت می‌کنم

asdasd
کد خبر : ۶۱۳۱۲۳

قاضی‌زاده هاشمی در صحن مجلس در پاسخ به سوال قاضی‌پور در خصوص واردات فایبرهای دیالیز در حالی که شرکت‌های داخلی در حال تولید این فایبر‌ها هستند، گفت: اولا این‌ها تولید داخل نیست بلکه مونتاژ است که ما آن را به عنوان تولید داخل پذیرفتیم. در ثانی حاضر نیستم دو برابر تولید خارجی به اسم حمایت از تولید داخلی پول بدهیم که هم کیفیتش پایین‌تر است هم نتوانسته بازار پیدا کند در خارج.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به سوالات نادر قاضی‌پور پاسخ داد.

وزیر بهداشت با اشاره به سوالی درباره اینکه گفته می‌شود ۱۰ میلیون صافی دیالیز در کشور تولید می‌شود ولی وزارت بهداشت اجازه واردات می‌دهد، گفت: این وسیله در کشور سرهم می‌شود و اسم آن تولید نیست؛ چون مواد اولیه آن وارد می‌شود. آنچه مهم است فایبر‌های داخل آن است که سم را در بدن تصفیه می‌کند. بنابرین این فایبر مهم است که از خارج وارد می‌شود و اسم آن را تولید نگذارید. اسمش صنعت مونتاژ است، ولی ما به عنوان تولید داخل قبول کردیم. 

وی افزود: کل تولید ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار عدد است و نیاز ما ۴ میلیون است. عدد ده میلیون را نمی‌دانم از کجا آوردند. بازار در کشور ۲۸ درصد دست بخش خصوصی است و بقیه دست ماست؛ بخش نامه ما این است که از تولید داخل استفاده کنیم، اینکه چه مشکلی این تولیدات دارد چون با سلامت مردم در ارتباط است، نمی‌گویم. ما در دارو و بهداشت تنش نداریم. 

قاضی‌زاده هاشمی گفت: امسال شعار حمایت از تولید داخلی است و نباید سوءاستفاده کرد و افرادی منفعت‌طلب جنس کم کیفیت خود را به قیمت بالا بفروشند. ما برای حمایت از تولید داخل انقلاب کردیم و جوانی و عمر خود را صرف کردیم. ما تولیدی که رهبری فرمود یعنی تکمیل زنجیره تولید از مواد خام تا انتخاب یعنی ارز آوری و ثروت آفرینی را قبول داریم. 

وی گفت: در طول پنج سال که از ۲۰ میلیون این صافی‌ها استفاده کردیم چقدر را از خارج وارد کردیم؟ کمتر از ۵ هزار تا. این اختیار قانونی من است. بنابراین به نظر می‌رسد مشکل از آنجایی شروع شده که بخش خصوصی علاقه ندارد تولید داخل را به دو برابر قیمت بخرد. کیفیت این تولیدات داخلی بهتر از تولیدات آمریکا و ژاپن و آلمان نیست و قیمت آن دو برابر است. با این اوصاف شما به ما فشار می‌آوردید تولید داخل بخر؟ این ‌ظلم به جیب مردم است. 

وزیر بهداشت به نامه‌ای اشاره کرد که در آن قیمت و کیفیت تولید داخلی و تولید خارجی اقلام مربوط به دیالیز مقایسه شده بود و گفت: در این نامه به من گفتند قیمت بهترین نوع خارجی آن هفت دلار است و قیمت ایران ۱۴ دلار که همین تولید داخل با ۶ دلار رفته سوریه. گفته این بیش از قیمت محاسباتی بوده و به همین دلیل ما ده درصد از قیمت کم کردیم. دو هفته بعد از من سوال شده در مجلس. امروز هم در صحن علنی. آنچه هست این وسط پول است. سود این‌ها ۱۰۰ میلیون در سال است؛ این پول از همین مردم بیچاره به اسم حمایت از تولید داخل است. تفاوت ۲۵ میلیون دلار است؛ با این پول سالانه ۲ تا ۳ هزار ماشین دیالیز می‌شود وارد کرد. 

قاضی‌زاده هاشمی گفت: ما دو شرکت دیگر را تشویق می‌کنیم فایبر تولید کنند ولی حاضر نیستم دو برابر تولید خارجی به اسم حمایت از تولید داخلی پول بدهیم که هم کیفیتش پایین‌تر است هم نتوانسته در خارج بازار پیدا کند. یعنی به این اسم یک چیز دیگر مانند ایران خوردو می‌خواهید در کشور تولید کنید. آقایان حاضر نیستند قیمتشان را پایین بیاورند، ما می‌رویم سراغ جنسی که قیمتش پایین‌تر است و کیفیت هم بالا‌تر است و آن را وارد می‌کنیم تا حاضر شوند قیمت را پایین بیاورند.

وزیر بهداشت پس از صحبت‌های نماینده مردم ارومیه گفت: ‌معلمان ما در گذشته جملاتی از قبیل توانا بود هر که دانا بود و با ادب باش تا بزرگ شوی را به ما می‌آموختند اما اینجا مجلس است و من به عنوان وزیر این کشور که منتخب شما هستم باید بگویم مردم ارومیه فرهنگ و شأنشان بیشتر از این است که نماینده آنها اینگونه در مجلس صحبت‌هایی را انجام دهد.

وی ادامه داد:‌ من همین‌جا از رئیس قوه قضائیه از این آقا که تهمت‌هایی را روا داشتند و اولین بارشان هم نیست، شکایت می‌کنم. ایشان یا راست می‌گوید یا دروغ می‌گوید که قوه قضائیه به آن رسیدگی می‌کند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: ما هم مسلمانیم و متدینیم و حرفی را که باید بگویم این است که ما وزرا حقوقمان سه میلیون و حتی اندکی کمتر است اما من اگر می‌خواستم یک پیوند چشم انجام دهم که کمتر از نیم ساعت هم زمان می‌برد هر روزه ده‌ها برابر این حقوق را می‌توانستم دریافت کنم اما ما برای مردم و کشور و دینمان به این عرصه وارد شده‌ایم.

وی در ادامه گفت: این چه رفتاری است که همه رسانه‌ها طوری برخورد می‌کنند که مردم فکر دیگری را دارند.

قاضی‌زاده هاشمی خطاب به قاضی‌پور گفت:‌ شما از صافی‌های ۲۵ میلیون دلاری طرفداری می‌کنید و این در صورتی است که کیفیت آنها کمتر و قیمت دو برابر آن است و چرا می‌گویید آنها را خریداری کنید.

وزیر بهداشت اظهار کرد: شما انتظار دارید من جوابتان را هم ندهم؟ شما از من سوال کردید چرا از رهبری هزینه می‌کنید. آیا شما فکر می‌کنید رهبری از این نوع تولید داخلی حمایت می‌کند؟ ایشان در دهان آنهایی می‌زند که اینگونه بخواهند از تولید ملی حمایت کنند.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به صحبت‌هایی که در گذشته در جهاد دانشگاهی با او در میان گذاشته بودند، گفت: رهبری به من گفتند شما به همه سخت می‌گیرید و به اینها باید بیشتر سخت بگیرید چراکه اینها باید بهترین استانداردها را رعایت کنند.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه من به عنوان وزیر اختیار واردات تا سقف معینی را دارم، گفت: من هم باید قانون را رعایت کنم و الان اگر به جای من وزیر کشاورزی اینجا بود و محصولات را می‌خواستند به هر قیمتی که بخواهد عرضه کند چگونه می‌خواستند بازار را تنظیم کنند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: من حتما آن بخش از صحبت‌هایی را که مربوط به من بود پیگیری می‌کنم و قوه قضائیه به عدالت رسیدگی خواهد کرد و این روش درستی نیست که ما از تریبون‌ها اینگونه صحبت‌هایی را ابراز کنیم. چرا امروز بعضی مردم اعتمادشان از ما سلب شده است و فکر می‌کنند ما دزد هستیم. آیا حرف‌های این آقا غیر از این است؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز