خبرگزاری کار ایران

جابری انصاری مطرح کرد:

تلاش سازمان ملل برای اجرای مصوبه کنگره سوچی و شکل گرفتن قانون اساسی/ بررسی حمله سه کشور غربی به سوریه در دیدار با دیمیستورا

asdasd
کد خبر : ۶۱۴۶۶۳

دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی تاکید کرد: در اجرای مصوبات کنگره سوچی تلاش‌‌‌‌‌‌هایی توسط روسیه، ایران و ترکیه به عنوان شرکای ضامن روند آستانه در جریان است و سازمان ملل و نماینده آن تلاش دارند تا این مصوبه اجرایی و قانون اساسی شکل بگیرد.

به گزارش ایلنا، حسین جابری انصاری با اشاره به سفر استفان دیمیستورا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد 1در امور سوریه به تهران گفت: ایشان دیدار دوره‌‌‌ای از آنکارا، مسکو و تهران داشتند و در این چارچوب امروز برای رایزنی درباره آخرین تحولات سوریه و تحولات منطقه‌‌‌ای و بین‌‌‌المللی مرتبط با سوریه در تهران هستند.

دیمیستورا به دنبال پیدا کردن راه‌حل برای پیگیری مصوبات کنگره سوچی است

وی افزود: ما تلاش‌‌‌های گسترده‌‌‌ای را در چارچوب روند آستارا، کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی و همچنین گفت‌وگوهای سوری - سوری مطرح شده به عنوان دستورکار روند ژنو در دستورکار قرار دادیم.

دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی ادامه داد: سفر دوره‌‌‌‌‌‌ای نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه تلاش برای هماهنگی با شرکای روند آستانه و رایزنی برای پیدا کردن راه‌‌‌حل مناسب به منظور پیگیری مصوبات کنگره گفت‌وگوی ملی سوچی است. 

تلاش سازمان ملل برای اجرای مصوبه کنگره سوچی و شکل گرفتن قانون اساسی

جابری انصاری در ادامه با اشاره به مصوبات کنگره ملی سوچی اظهار داشت: این کنگره مدتی قبل در روسیه با حضور نمایندگان جامعه متنوع سوریه از طیف‌‌ها و جریان‌‌های مختلف سیاسی و اجتماعی برگزار شد. در این کنگره بیانیه اعضا نیز منتشر شد و یکی از توافقات در خصوص کمیته بررسی موضوعات مرتبط با قانون اساسی سوریه است.

وی اضافه کرد: در اجرای این مصوبات تلاش‌‌‌‌‌‌هایی توسط روسیه، ایران و ترکیه به عنوان شرکای ضامن روند آستانه در جریان است و سازمان ملل و نماینده آن تلاش دارند تا این مصوبه اجرایی و قانون اساسی شکل بگیرد.

رایزنی‌‌‌‌ها بین ایران و سازمان ملل ادامه خواهد داشت 

دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی به تهاجم کشورهای غربی به سوریه اشاره و تصریح کرد: در جلسه امروز همچنین آخرین تحولات سوریه، تهاجم سه کشور غربی به این کشور و تاثیراتی که در وضعیت سوریه خواهد داشت مورد بررسی قرار گرفت.

جابری انصاری ادامه داد: آینده تحولات و همچنین آینده رایزنی‌‌‌‌ها بین ایران و سازمان ملل نیز در گفت‌وگوهای امروز بین ما مطرح شد. این گفت‌وگوها ادامه خواهد داشت. کارویژه ما به عنوان طرف‌‌‌های خارجی، تسهیل تصمیم‌گیری ملت سوریه در مورد آینده کشور خود است.

 

کارویژه ما تسهیل تصمیم‌‌‌گیری ملت سوریه در مورد آینده این کشور است

وی پس از دیدار دیمیستورا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: راه‌حل خروج از وضع سوریه، پذیرش اراده مردم سوریه است. تلاش‌‌های ما در آستانه، سوچی و ژنو هنگامی می‌‌تواند موفق باشد که مسیر تصمیم‌گیری مردم سوریه برای آینده کشور را باز و زمینه آن را فراهم کند.

دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی با بیان اینکه بنا نیست ما به عنوان طرف‌‌های خارجی در جایگاه تصمیم‌گیری برای مردم سوریه قرار بگیریم، ابراز داشت: کارویژه ما تسهیل تصمیم‌‌‌گیری ملت سوریه در مورد آینده این کشور است.

حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه  از اهداف مشترک ماست

جابری انصاری افزود: یکی از اهداف مشترک همه ما در تلاش‌‌ها و ابتکارعمل‌‌های صورت گرفته حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه و همچنین عدم تجزیه این کشور و زمینه‌‌‌سازی برای تصمیم‌‌‌گیری مردم سوریه برای آینده کشور خود است.

وی اضافه کرد: این راهی است که فراروی ما قرار دارد و امیدواریم که رایزنی‌‌‌ها و همکاری‌‌هایی که بین کشورهای ضامن آستانه و سازمان ملل متحد متحد و نماینده دبیرکل این سازمان در جریان است موفق شویم تا این تسهیل‌‌‌کنندگی و زمینه‌سازی را به خوبی انجام دهیم.

ایران بازیگری بسیار مهم و شدیدا درگیر در مورد مسأله سوریه است

استفان دیمیستورا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه پس از دیدار با جابری انصاری در جمع خبرنگاران بیان کرد:­ در کنار ایجاد آرامش در سوریه و همچنین حفظ تمامیت ارضی این کشور، تاسیس کمیته بررسی قانون اساسی و برگزاری انتخابات از دیگر مسائلی است که باید به دست خود مردم سوریه و البته با کمک سازمان ملل انجام شود.

وی با اشاره به اهداف خود در سفر به ایران یادآور شد: برای من آمدن به ایران بسیار مهم بود، ایران بازیگری بسیار مهم و شدیدا درگیر در مورد مسأله سوریه است،­ در حال حاضر فرصتی پیش آمده است تا در این مورد بیشتر صحبت کنیم.

اولویت‌مان کاستن از دما و التهاب در سطح منطقه و بین‌الملل است

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه با بیان اینکه هفته گذشته، هفته خطرناک و بسیار سختی بود و الان اولویت ما این است که دما و التهاب را در سطح منطقه و بین‌الملل کاهش دهیم، عنوان کرد: آنچه اتفاق افتاد حاکی از این بود که اگر روند سیاسی فعالی در جریان نباشد آنچه در صحنه عمل اتفاق می‌‌افتد می‌تواند از کنترل خارج شود.

دیمیستورا ادامه داد: بر این باور هستیم و در خصوص این موضوع صحبت کردیم که باید اطمینان حاصل کنیم که آنچه در هفته گذشته رخ داد تاثیر منفی بر روند سیاسی نخواهد داشت.

روندهای سیاسی­ در سوریه تحت تاثیر حمله هفته گذشته قرار گرفتند

وی با بیان اینکه هر سه روند سیاسی­ یعنی­ روند آستانه،​ سوچی و ژنو، تحت تاثیر حمله هفته گذشته قرار گرفتند، گفت: ­به خاطر اینکه روند آستانه،​ روند بسیار مهمی است­ اما سه کشور در آن حضور دارند و دستورکار آن نیز کاهش تنش است، ­ما نیاز داریم که کشورهای بیشتری را درگیر این روند کنیم.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه افزود: سوچی نیز بسیار مهم بود زیرا هدفش این بود که کشورهای بیشتری را درگیر موضوع کند و بیانیه مهمی در آن وجود داشت مبنی بر اینکه یک کمیته بررسی قانون اساسی سوریه باید تشکیل شود که هنوز تشکیل نشده است.

سازمان ملل تنها ارگانی است که می‌‌‌تواند یک روند سیاسی فراگیر را در خودش شکل دهد

دیمیستورا اضافه کرد: ژنو نیز بسیار مهم است زیرا سازمان ملل تنها ارگانی است که می‌‌‌تواند یک روند سیاسی فراگیر را در خودش شکل دهد و این امر نیازمند یک حرکت رو به جلوست در غیر این صورت، حوادث ناگواری می‌‌تواند رخ دهد.

وی با اشاره به گفت‌وگوهای خود با جابری انصاری اظهار داشت: گفت‌وگوهایی که انجام شد بسیار خوب و سودمند بود زیرا همکاری و تعاملی که با ایران داریم به ما امکان می‌‌‌دهد تا روند سیاسی فعال و مفیدی داشته باشیم، در غیر این صورت حوادث به گونه خوبی پیش نخواهد رفت.

تنها خود سوریه است که می‌‌‌تواند مشکل را حل کند

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور با بیان اینکه­ وقت آن رسیده است که شاهد تعامل بیشتری­ از جانب دولت سوریه­ باشیم، تصریح کرد: دلیل این موضوع آن است که بعد از همه تحولات باید گفت این خود سوریه است که می‌‌‌تواند مشکل را حل کند و ما نیز به این کشور کمک خواهیم کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از صداوسیما، دیمیستورا افزود: موضوع ایجاد آرامش در سوریه و همچنین حفظ تمامیت ارضی این کشور، تاسیس کمیته بررسی قانون اساسی و برگزاری انتخابات از دیگر مسائلی است که باید به دست خود مردم سوریه و البته با کمک سازمان ملل انجام شود و در حال حاضر ما می‌‌توانیم این موضوع را با اعتبار بیشتری پیگیری کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز