خبرگزاری کار ایران

جوابیه به تحریف مواضع محسن رضایی درباره برجام

asdasd
کد خبر : ۶۳۰۴۳۷

روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام در اطلاعیه‌ای تاکید کرد: به تازگی، برخی سایت های خبری، مواضع محسن رضایی را درباره برجام به طور گزینشی و تحریف یافته نقل کرده و کوشیده اند وجود مغایرت هایی در اظهارات دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام را به افکار عمومی القا نمایند.

به گزارش ایلنا، روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام در اطلاعیه‌ای تاکید کرد:

 به تازگی، برخی سایت های خبری، مواضع محسن رضایی را درباره برجام به طور گزینشی و تحریف یافته نقل کرده و کوشیده اند وجود مغایرت هایی  در اظهارات دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام را به افکار عمومی القا نمایند.

 بهترین پاسخ در این مورد به این گونه پایگاه های خبری، دعوت به بازخوانی دقیق اظهارات  و دست کم نقل کامل و غیر گزینشی مواضع  ایشان است.

رضایی در سال های گذشته ضمن حمایت از مذاکرات و مذاکره کنندگان  به عنوان یک مبارزه سیاسی و روحیه دادن به آنان ، همواره هشدارها و تذکراتی داده اند که اگر به آنها توجه می شد امروزه امریکا قادر به فرار نبود.

    محسن رضایی  در سال ۹۵ و در جمع بسیجیان و خانواده های شهدا در  مسجد امام صادق(ع) به صراحت از دولت پرسیده بود: «دولتمردان، چرا به متعهد کردن آمریکا فکر نمی کنند؟چرا پیش بینی نمی کنند که ممکن است بازی بازها و کبوترها در آمریکا به روی کار آمدن دولت جمهوری خواه منجر شود و آن وقت دولت جدید آمریکا  با زبان مخصوص خود و با قلدری، بازی را به هم  بزند؟ ».          

  به گواه جست و جو در آرشیو اظهارات دکتر محسن رضایی، وی در تمام مراحل پیش و پس از  تصویب برجام، براساس منافع ملی موضع گرفته است. در حمایت از  برجام مشروطی  که مورد پذیرش رهبر انقلاب قرار گرفته بود،ضمن توصیه به منتقدین برجام در رعایت نظرات رهبری،  به  دولتمردان نیز در پرهیز از  شتابزدگی در اجرا  ، نبود تیم اقتصادی  در مذاکرات و  عدم اخذ تضمین های منطقی و متعارف ، انتقاد و اظهار تأسف کرده بود .

 محسن رضایی  همچنین در عین  آن که پس از مذاکرات ژنو به مذاکره کنندگان  «خسته نباشید» گفته و آنان را به مبارزه در  «فرامتن» مذاکرات فراخوانده بود، برخلاف بسیاری که  برجام  را بی نیاز از مصوبه مجلس می پنداشتند، بر ورود مجلس به بررسی آن تأکید داشت. وی همچنین پس از تصویب برجام در  مجلس به صراحت اعلام کرده بود که برجام  با وجود مصوبات مجلس و شورای امنیت ملی همچنان  ناقص و تنها با اعمال  شروط ۹ گانه رهبر انقلاب قابل دفاع  است:  « گروهی که مانع بررسی برجام در مجلس می‌شوند،  مشکوکند. هر نوع توافق بین‌المللی که می‌خواهد در ایران عملیاتی شود، باید به مجلس برود چرا که از یک اقدام مخفی   جلوگیری می‌کند.ضمنا از  مجلس انتظار می رود  پس از بررسی برجام شرایطی  بر آن بیفزاید...»(۲۱ شهریور ۹۴، برنامه تلویزیونی «متن _ حاشیه)

دبیر مجمع تشخیص مصلحت،  علاوه بر این اظهارات، در دوران موسوم به «پسابرجام» بارها و  بارها نسبت به عدم تحرک کمیته نظارت بر برجام درقبال نقض این توافقنامه انتقاد داشت:

 «کمیته نظارت بر برجام باید نظارت جدی تری بر اجرای برجام داشته باشد چرا که مردم راضی  از نظارتی که بر اجرای برجام صورت می گیرد، راضی نیستند» . ( ۳ تیر ۹۶ در گفت و گو با  «راه دانا»)

به خصوص یکی از پربازتاب ترین و مشهور ترین انتقادات محسن رضایی در فرایند  توافق برجام ، وارد نشدن تیم اقتصادی درمذاکرات  بود که بارها با انعکاس رسانه ای  گسترده همراه گردید:  «در برجام در کنار دیپلمات‌ها و مسئولان سازمان انرژی اتمی که مذاکرات برجام را انجام می‌دادند، یک تیم اقتصادی قوی نداشتیم که تحرکات پنهان اقتصادی آمریکا را رصد کند؛ اگر در برجام ده پانزده حکم درباره وزارت خزانه داری آمریکا می‌نوشتیم، امروز بسیاری از مشکلات را در مسیر اجرای آن نداشتیم» . (از سخنرانی  در همایش تبیین ابعاد تهاجم اقتصادی علیه ملت ایران ۱۳ آذر ۹۶، دانشگاه امام حسین(ع) )

همچنین یکی دیگر از دغدغه های دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ، چنان که از اظهارات وی در  چهار سال گذشته بر می آید، این پرسش جدی بوده است که   چگونه می توان  یک دوره چهار ساله از  مدیریت کشور را معطل تصویب و ماه های پس از آن را موقوف تعیین سرنوشت برجام کرد؛

واما شایسته است به اظهار نظر اخیر ایشان نیز  توجه شود که در اقدامی غیر حرفه ای و تحریف آمیز سعی شده  با سؤتعبیر از آن، چرخش درمواضع القا گردد:

 « برجام تمام شده  وباید از آن درس آموخت. اولین اشتباه، حضور نداشتن تیم اقتصادی در مذاکرات و  وادار نکردن خزانه داری امریکا در  متن توافقنامه برای ابلاغ تعهدات برجام به بخش های اقتصادی آمریکا واروپا  بود.

دومین اشتباه نیز  با  دنبال نکردن شروط نه گانه رهبر معظم انقلاب از سوی دولت ومجلس، واقع  و برجام درحالی  نیمه کاره رها شد که مذاکرات باید  ادامه می یافت تا شرایط رهبر انقلاب به عنوان متمم به برجام الحاق شود؛ حال آن که شتابزدگی آقای روحانی دراعلان جشن ملی برجام ، مذاکرات را  متوقف کرد.  سومین اشتباه، گره زدن اقتصاد به سرنوشت برجام بود  که  موجب شد کارآفرینان ما  بیهوده به مدت چند سال  به  سراب توافقنامه ای بین المللی چشم بدوزند. اگر نرمش قهرمانانه ایران با  این اشتباهات مواجه نمی شد، آمریکا هم  نمی توانست راهی برای فرار بیابد. اکنون  که   دولت روحانی با  اشتباهات سه گانه فوق ، خود را در موقعیتی دشوار قرار داده، دست کم  باید از ارتکاب اشتباه چهارم پرهیز کند» . از عدم تحمل  این پیش بینی و نیز عدم توجه به هشدارهای قبلی   پیداست که  ملت ما  گویی با  باید هزینه دیگری   بپردازد؛ هرچند رهبر معظم انقلاب راهکار پرهیز ازاین زیان را درسخنرانی مراسم  بزرگداشت رحلت حضرت امام  به روشنی تبیین کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز