خبرگزاری کار ایران

روایت دبیری‌مهر از پیامدهای خروج آمریکا از برجام:

پیش‌بینی گسترش ائتلاف‌های ضدایرانی و اقدامات تروریستی/ راه حل، بهبود سیاست داخلی است

asdasd
کد خبر : ۶۳۰۶۵۴

یک استادیار و پژوهشگر علوم سیاسی در نشست پیامدهای خروج آمریکا از برجام، ضمن برشمردن طرف‌های این توافق بین‌المللی و تبیین پیامدهای خروج آمریکا از این توافق جهانی، راهکارهای مدیریت شرایط کنونی را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا، امیر دبیری‌مهر در این نشست که با همکاری انجمن اندیشه و قلم و مؤسسه ارک برگزار شد، در بیان نگاه خود به صحنه سیاست بین‌الملل، طرف‌های این توافق بین‌المللی را در شش بخش ایران، اروپا، آمریکا، چین و روسیه، سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دیگران بازیگران به خصوص کشورهایی که با ایران روابط اقتصادی و تجاری و نظامی دارند مانند هند تقسیم کرد و گفت: البته این تقسیم‌بندی فارغ از رویکردها و اختلافات درونی بین شرق اروپا و غرب آن و همچنین مواضع آلمان و فرانسه است.

وی درباره مسأله روابط ایران و رویکرد اتحادیه اروپا به دو سوال اصلی پرداخت که بعد از خروج آمریکا از یک طرف رویکرد اتحادیه اروپا با ما چگونه است؟ و از سوی دیگر رویکرد ما به این اتحادیه چیست؟

دبیری‌مهر در این زمینه اظهار داشت: ما اگر مسائل خودمان را در حوزه امنیتی تعریف کنیم و دستورکار رفتار ما در حوزه امنیتی قرار بگیرد، نمی‌توان به اروپا اعتماد کرد و صد درصد مسائل ما در حوزه آمریکا خواهد بود. اما اگر مسائل را در حوزه غیر امنیتی و تجاری مهاجرتی تعریف کنیم، می‌توانیم روی قدرت اتحادیه اروپا و زنده نگه داشتن برجام حساب کنیم.

وی پیامدهای خروج آمریکا از برجام را از زاویه ایالات متحده آمریکا به پنج دسته کلی تقسیم کرد و تصریح داد: اولا تحریم‌های آمریکا علیه ایران به طور رسمی اعلام شده و اعمال هم خواهد شد و تشدید می‌شود که در اقتصاد و معیشت مردم و مناسبات اقتصادی کشورمان بسیار تأثیرگذار خواهد بود. مورد دوم تشدید جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی علیه ایران نظیر اظهارات اخیر پمپئو است که از این پس ادامه خواهد یافت.

تشدید و تقویت اقدامات براندازانه تروریستی علیه ایران و جمهوری اسلامی به ویژه از سوی آمریکا، عربستان و اسرائیل،  تقویت و شکل‌گیری ائتلاف‌های ضد ایران و تلاش برای تضعیف روابط ایران با کشورهای دیگر به خصوص روابط تجاری و اقتصادی با کشورهایی چون هند و چین، سه پیامد دیگری بود که این کارشناس روابط بین‌الملل برای خروج آمریکا از برجام برشمرد.

دبیری‌مهر در تبیین راهکارهای خروج از وضعیت ایجاد شده، به همگرایی و درک درست از به هم تنیدگی روابط سیاست داخلی و خروجی، استفاده از کارشناسان و افراد مناسب در حوزه تصمیم‌گیری و سیاستگذاری و  استفاده از فضای موجود و تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها با اصلاح امور و افزایش قدرت ملی اشاره و خاطرنشان کرد: راهکار دیگر تغییر سازوکار تولید ثروت و کاهش وابستگی به فروش نفت و نیز ایجاد و افزایش بخش‌های خصوصی بین‌المللی و منطقه‌ای که در چارچوب مسائل حکومتی و دولتی نگنجد است.

به اعتقاد این استاد علوم سیاسی، مفهوم واقعی اقتصاد مقاومتی افزایش و ایجاد بخش خصوصی منطقه‌ای و بین المللی و جایگزینی منابع تولید ثروت از حالت سنتی آن که فروش نفت است به حالت نوین آن است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز