خبرگزاری کار ایران

رییس و نواب کانون وکلای دادگستری مرکز با محسنی اژه‌ای دیدار کردند

asdasd
کد خبر : ۶۳۱۹۹۱

رییس و نواب رییس کانون وکلای دادگستری مرکز با معاون اول قوه قضاییه دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایلنا، عیسی امینی رییس کانون وکلا، جعفر کوشا و صمد زاهدپاشا نواب رییس کانون وکلای دادگستری مرکز  روز گذشته با حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگو و معاون اول قوه قضاییه دیدار و گفت‌‌‌وگو کردند.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز در این دیدار با انتقاد از تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری گفت: این تبصره به دلیل ابهاماتی که دارد، قابل اجرا نیست و حال خبر از اجرای آن در دادگاه‌‌‌‌ها می‌‌‌‌رسد.

وی با بیان اینکه ارائه لیست وکلای مورد اعتماد قوه قضاییه، خلاف صریح اصول است، اظهار داشت: کانون مراتب اعتراض خود را به اصل لیست اعلام و پیگیری قوه قضاییه جهت نسخ آن را درخواست دارد، خصوصا اعمال آن در دادگاه‌ها که محل اعتراض جدی و عجیب است.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز ادامه داد: کانون بر این عقیده است که بخشنامه مربوط به الزام وکلا به منضم‌ شدن قرارداد مالی به وکالت‌نامه بر اساس ماده منسوخه صادر شده و عدول از این بخشنامه مورد درخواست جامعه وکالت است. قطعا مشکل امروز ما رابطه خصوصی وکیل و موکل نیست.

امینی در رابطه با ادبیات برخی مسئولان درخصوص وکلا با بیان گلایه‌ جامعه وکالت اظهار داشت: این ادبیات در مورد جامعه شریف وکالت در تریبون‌های عمومی و رسانه‌های جمعی صحیح نیست و مورد اعتراض کانون است؛ کشور ما نیاز به همدلی و وحدت دارد.

وی درخصوص مرخصی و آزادی مشروط یکی از همکاران (عبدالفتاح سلطانی) که در حبس است، نیز تصریح کرد: پیگیری جنابعالی مورد تقاضای کانون وکلا است.

این وکیل دادگستری درخصوص نوع برخورد با وکلا و بازرسی بدنی نیز اعتراض و خاطرنشان کرد: این رفتارها مغایر با کرامت انسانی و شان وکیل است.

امینی درخصوص موسسات حقوقی نیز از مواضع معاون اول قوه تشکر کرد و ابراز داشت: این موسسات مفسده‌هایی ایجاد کرده‌اند و این مفسده‌ها صرفا برای جامعه وکالت نیست.

وی درخصوص قتل چند وکیل دادگستری در طی دوسال اخیر بیان کرد: این قتل‌ها مستقیم یا غیرمستقیم به شغل و وظایف حرفه‌ای این اشخاص برمی‌گردد و از قوه قضاییه تقاضا داریم که در قالب پیشنهاد لوایح حمایتی این دغدغه سربازان عدالت را مرتفع کند. 

رییس کانون وکلای مرکز اضافه کرد: آنچه جامعه وکالت از قوه محترم قضاییه انتظار دارد، حفظ شان و جایگاه نهاد وکالت و وکلا است؛ نهاد وکالت نهاد مدنی اثرگذار و پابرجاست.

در ادامه کوشا، نایب رییس کانون وکلای مرکز بین جایگاه نهاد وکالت و وکلا قائل به تفکیک شد و یادآور شد: وکلا انسان‌های شریفی هستند.

وی اضافه کرد: برخی اتفاقاتی که در روند قضایی رخ می‌دهد بازتاب خوبی ندارد و در مجامع بین‌‌‌‌‌المللی ایجاد اشکال می‌کند. انتشار لیست وکلای مورد وثوق، نقض مقررات داخلی و بین‌‌‌‌المللی است؛ خصوصا توسعه آن برای وکالت در دادگاه مغایر با اصول و نص بوده و نقض آشکار حقوق مردم است.

زاهدپاشا، دیگر نایب‌رییس کانون نیز بر ضرورت نسخ تبصره ماده ٤٨ و توجه به شان وکیل تاکید کرد.

در ادامه، معاون اول قوه قضاییه با اشاره به اینکه تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری ناظر بر دادسرا است و نه دادگاه، مطالبی را درخصوص ضرورت علنی بودن دادگاه و حضور وکیل برای دفاع از اصحاب دعوا مطرح کرد که متعاقبا منتشر خواهد شد.

در پایان رییس کانون و معاون اول قوه قضاییه بر استمرار این جلسات تاکید و توافق کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز