خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهور:

تغییر دولت و ریاست‌جمهوری جزء کارهای روزمره عده‌ای شده است/ روز امتحان، وفاداری‌ و سرافرازی یک ملت برای تاریخ روشن می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۳۸۵۳۰

رئیس‌جمهور تاکید کرد: روز امتحان و آزمایش یک ملت سرافرازی‌اش و صداقت و وفاداری‌اش برای تاریخ روشن می‌شود. ما امروز در یکی از این مقاطع هستیم اگر دشمنی علیه ما توطئه کرده، تهدید دشمن را باید دفع و رفع کنیم و تلاش کنیم حتی الامکان تبدیل به فرصت شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم بهره‌برداری از فاز دو پالایشگاه ستاره خلیج فارس در استان بندرعباس عنوان کرد: بسیار خوشحالم که برای یک طرح بسیار مهم و تاثیرگذار در زندگی مردم و خودکفایی کشور و افتتاح فاز دوم این طرح امروز میهمان مردم هرمزگان هستیم.

وی افزود: همواره مردم این استان مردمی سرافراز انقلابی و مدافع مرزهای آبی کشور بودند. من چه در سال‌های قبل از انقلاب به بندرعباس می‌آمدم و بعد از انقلاب همواره این استان یک استان مهم با مردمی فرهیخته هستند. جایگاه این استان از برخی جهات بی‌نظیر است، تنگه هرمز، دهانه خلیج فارس و بندرگاه‌های بسیار مهم در کشور می‌تواند ارتباط ایران با بسیاری از کشورها را متصل کند و جزایر مهمی دارد و از لحاظ انرژی و فولاد این استان جایگاه بزرگی دارد.

رئیس‌جمهور یادآور شد: طر‌های عمرانی این استان گفته شد. ۱۷۰۰ تختخواب بیمارستانی در این استان تا ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسد. طرح‌هایی هم برای تامین آب مردم  داریم. در سال آبی که ماه‌های آخرش را طی می‌کنیم هرمزگان از استان‌های تحت فشار بوده و شرایط آبی سختی دارد. این باید برای ما تجربه شود که استان به جای آسمان بیشترین نگاهش به آبهای ساحل باشد. البته ما همیشه امیدوار به رحمت خدا هستیم اما دریا هم برای خداست.

روحانی تاکید کرد:‌ مردم باید احساس راحتی بیشتر و نگرانی کمتری داشته باشند، در طول زندگی انسان مقاطعی پیش می‌آید که برای تاریخ، ملت و سرنوشت کشور و برای تبلور لیاقت‌های انسان سرنوشت‌ساز و کم‌نظیر است. صدق و کذب ما و راستگویی و غیرراستگویی ما در روزهای امتحان خدا آشکار می‌شود و همه به زبان افتخار می‌کنند، مومن و مسلمان و مخلص و فداکار ملت و کشور هستیم، اما روز امتحان و آزمایش یک ملت سرافرازی‌اش و صداقت و وفاداری‌اش برای تاریخ روشن می‌شود. ما امروز در یکی از این مقاطع هستیم اگر دشمنی علیه ما توطئه کرده، تهدید دشمن را باید دفع و رفع کنیم و تلاش کنیم حتی الامکان تبدیل به فرصت شود.

روحانی گفت: تحریم فشار بر مردم خواهد بود، سختی برای زندگی مردم خواهد بود، اما می‌تواند فرصت بزرگی برای ابتکارات، خلاقیت تولید و همچنین برای افتخارآفرینی در برابر قدرت‌های زورگوی جهان باشد البته خداوند به ما نعمت‌های بسیار بزرگی داده که نمی‌توانیم بشماریم؛ مانند فرهنگ خوب، کشور خوب، بهترین دین، اولیای الهی، جایگاه استراتژیک کشور و امنیت که خداوند به ما داده در سایه فداکاری مردم و نیروهای مسلح و امنیتی بدست آمده است که در منطقه با هیچ کشوری قابل مقایسه نیست.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: حتی در کشورهای جنوبی خلیج فارس که به ظاهر شرایط‌شان ناامن نیست، یکی از امیران این کشورها به من گفت که سالانه بیش از ۹ میلیون دلار برای حضور آمریکا در این منطقه می‌پردازیم، در حالی که آمریکا باید بابت این حضور و استفاده از پایگاه‌های نظامی پول می‌داد، اما برای منافع نامشروعی که در منطقه دارند و دخالتی که می‌کند، کشورهای حاشیه خلیج را سرکیسه می‌کند.

وی ادامه داد: ترامپ ادعا دارد پول‌هایی که این کشورها به آمریکا می‌پردازند کم است و با وجود ذخایری که در اختیار دارند، باید نیمی از این ذخایر را در دسترس آمریکا قرار دهند. کشوری که در برابر یک ابرقدرت سر خم می‌کند و باج می‌دهد تا در ظاهر کشور او را حفظ کرده و بر باطن از حکومتی دفاع کند، در منطقه خیری نخواهد دید.

روحانی افزود: ما کشور پرافتخاری داریم و روی پاهای خود ایستاده‌ایم. اینجا حاکمیت ملی است و افتخار تمام مسئولان این است که در سایه رای مردم مشروعیت حقوقی و سیاسی دارند. ما باید شکرگزار نعمات خداوند باشیم. ملت بزرگی هستیم، با تاریخ بزرگ و من تردید ندارم که اگر از همه ابزار و امکانات استفاده کنیم، در این امتحان الهی هم مثل همیشه سربلند خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: باید پیشانی این افراد قلدرمآب به سنگ بخورد. آمریکا در ایران برجام را بهانه کرده اما در مناطق دیگر مانند چین و اروپا برجام وجود ندارد، پس چرا با آنها هم سرستیز دارد؟ فردی که بین مادر و فرزند جدایی می‌اندازند و به ضداسلام بودن خود افتخار می‌کند و بین خود و همسایه‌اش دیوار می‌کشد، به ما هم رحم نخواهد کرد. مردم آمریکا هم از این حکومت خجالت می‌کشند. چند درصد به این حکومت افتخار می‌کنند و چقدر در درون آمریکا اختلاف است؟ بین آمریکا و متحدانش و اتحادیه اروپا کشمکش بسیاری وجود دارد. البته این حکومت نسبت به ایران هم کینه بلندمدت دارد.

رئیس جمهور در ادامه اظهار داشت: یکی از سران منطقه از خشکاندن ریشه ایران حرف زده بود. در این مقطع ما هم باید احساس قدرت کنیم هم سینه سپر کرده و در مقابل بدخواهان بایستیم. نباید سست شویم و نباید گله‌ها و گذشته‌ها را به میان آوریم. در جامعه کشمکش‌ها به وفور یافت می‌شود اما وقتی دشمن در مقابل ما قرار می‌گیرد و درصدد شکستن عظمت ملت است، باید همه چیز را فراموش کرده و متحد شویم.

روحانی تاکید کرد: تردید ندارم با صبر، استقامت، اتکا به خداوند، انسجام و ایستادگی حتما دشمن را شکست خواهیم داد. ما این آزمایش را در مقاطع دیگر هم نشان داده‌ایم. امروز هفت تیر است، از سال ۵۸ تا ۶۰ کشور روزهای سختی را داشت، تغییر دولت و ریاست‌جمهوری جزء کارهای روزمره عده‌ای شده است، خداوند به پیامبر هم فرمود در مقابل تهمت‌هایی که به تو زده می‌شود، صبر کن و به من پناه ببر.

وی افزود: من هر زمان دچار فشار می‌شوم به یاد شهید بهشتی می‌افتم که چه توهین‌ها، تهمت‌ها و زخم زبان‌ها را صبر کرد و دم نزد. شهید بهشتی در یک جلسه وارد شد که به جز دو نفر هیچ کس از جایش بلند نشد، اما شهید بهشتی خم به ابرو نیارود. ایشان روح بسیار بلندی داشت. مردم شناس، دلسوز، مدیر، مدبر،معمار قانون اساسی و قوه قضائیه بود. ارادت من به ایشان از سال ۴۰ شروع می‌شود.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: شهید بهشتی الگوی بزرگی برای ما است. کمتر مظلومی در طول تاریخ مانند بهشتی وجود دارد. او با قامت استوار در مقابل ناملایمات ایستاد و تا لحظه آخر تلاش کرد. امروز روز امتحان برای همه ماست. صابر، مقاوم، ایستاده، شجاع و پرتلاش باید بایستیم. دشمن تحریم را شروع کرده اما ما نباید دستپاچه شویم.

وی گفت: آیا باید انبارها پر شود و یا بازارها را پر کنیم؟ یک اقلیتی همیشه از این اتفاقات سوءاستفاده می‌کنند. در سه ماه اول امسال درآمد کشور کمتر از سال قبل نشده است. البته مخارج کشور هم کمتر نشده است. نسبت به سال‌های گذشته بودجه عمرانی که امسال دادیم، حدود ۳۰ برابر شده است، پس چرا اینقدر نگرانی وجود دارد؟ ممکن است در آینده کارها سخت‌تر شود، اما نباید خود را ببازیم و مشکل را به گردن هم بیاندازیم.

روحانی گفت: روز  امتحان الهی است و ما باید فرهنگ ، قدرت، عزت و ایستادگی خود را نشان دهیم در این پنج سال تولید بنزین ما ۴۵ درصد اضافه شده است. آیا نباید به آن افتخار کنیم؟ این کار همه ملت ایران است و مختص دولت نیست.

رئیس‌جمهور گفت: ما به جوانانمان افتخار می‌کنیم. امروز که به این پالایشگاه آمدیم،‌ مهندس زنگنه گفتند در این مجموعه جوانترین مهندس‌ها جمع شده‌اند،‌ به این جوانان‌ها و مهندسان افتخار می‌کنیم. چرا روح یاس و نامیدی به جامعه می‌دهیم؟ مشکلات هست باید به هم کمک کنیم و دست بگیریم، برای حل این مشکلات. باید دست همدیگر را بگیریم و مچ نگیریم.

وی افزود: بنزین یورو چهار و یورو پنج در این ۵ سال بیش از ۱۲ برابر شده باید افتخار کنیم. ما واردکننده گازوئیل بودیم الان صادرکننده آن هستیم.  ما در در زمستان گاز وارد می‌کردیم، الان در زمستان گاز صادر می‌کنیم. این همه فاز در پالایشگاه پارس جنوبی و پالایشگاه ستاره خلیج فارس است که باید به آن افتخار کنیم.  

روحانی با بیان اینکه در  اردیبهشت پارسال که به اینجا آمدم فاز اول افتتاح شد، گفت: امسال یعنی یکسال و چند هفته بعد، فاز دوم افتتاح شده و در هر فاز حدود ۱۲ میلیون لیتر بنزین آماده می‌کنیم که به آن افتخار می‌کنیم. ان‌شاءالله در پایان سال فاز سوم را افتتاح کنیم. باید بتوانیم در مصرف بنزین صرفه‌جویی کنیم و بتوانیم این مصرف را مهار کنیم. کشور ما هشتاد میلیون جمعیت دارد و ما روزانه هشتاد میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنیم. در دنیا نمونه این مصرف کجا است؟ ما بد مصرف می‌کنیم. این‌ها سرمایه‌های کشور ماست. سرمایه اینجاست،‌ ارز اینجاست،‌ ریال اینجاست. چقدر در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنیم و چقدر می‌سوزانیم.  

وی خاطرنشان کرد: امروز با تلاش و فعالیت روی پای خودمان ایستاده‌ایم. بحث محیط‌زیست هم مطرح است. بنزین که یورو چهار و پنج شد، آلودگی کم می‌شود، برای ما این مساله خیلی مهم است. سلامت و آینده مردم مهم است. یک قدم مهم همین بود که گفته شد. حالا که دشمن ما را تهدید به تحریم می‌کند با مراعات می‌توانیم بگوییم در بنزین و گازوییل خودکفا هستیم. البته باید جلوی قاچاق و بدمصرفی هم گرفته شود. اگر هرچه تولید می‌کنیم، قاچاق شود، مثل آبکش است که چیزی نمی‌ماند. باید به هم کمک کنیم که هزینه را برای دشمنان افزایش دهیم. اگر مدتی مقابله کنیم، دشمن در برابر اراده مردم ایران خسته و سر به زیر می‌شود.

رئیس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: در کنار خودکفایی و ایستادگی باید امروز این سرمایه را حفظ کنیم. میلیاردها یورو اینجا خرج شده و زحمت کشیده شده است. سهام اینجا را نباید نگه داریم و بعد بگوییم مردم چرا پولشان را در جای دیگر خرج می‌کنند. راه را باز کنیم و سهام را به بازار بیاوریم. سهام ستاره خلیج فارس اگر به بازار عرضه شود، به ساعت نمی‌کشد و سهام روی دست برده می‌شود. باید نهادهای دولتی این سهام را عرضه کنند تا مردم امیدوار شوند و پول در مسیر درست قرار گیرد. وظیفه همه ما این است و منظورم از ما یعنی دولت، نیروهای مسلح و نهادهای دولتی.  

روحانی گفت: مصوبه‌ای اخیرا در جلسه سران سه قوه گذراندیم و به تایید مقام معظم رهبری هم رسید، مبنی بر اینکه تمام سهام باید در بازار فروخته شودکه نگرانی‌ها رفع شود و امید بالا برود. بالا بردن امید فقط به حرف نیست، باید در عمل نشان بدهیم که می‌خواهیم امید افزایش پیدا کند.  این یکی از کارهایی است که می‌تواند پول سرگردان را برگرداند. ارگان‌ها و دستگاه‌هایی هستند که می‌توانند در جامعه جذب پول کنند تا هم برای خود و هم برای مملکت خوب باشد.  

وی با تاکید بر اینکه وزارت نفت توانمند است، بیان کرد: مردم می‌دانند که این‌ها نهادهای ثروتمندی هستند و به قول‌شان پایبند هستند و اوراقشان معتبر است. می‌توانیم سرمایه‌گذاری در تولید نفت و سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌های دیگر داشته باشیم.   نمایشگاهی رفته بودم در حوزه دستاوردها در صنعت نفت و گاز که وزیر نفت گفتند می‌توانیم ۶ میلیارد دلار سهام را منتشر کنیم و مردم و شرکت‌ها شروع به کار کنند. این موضوع در بخش‌های مختلف دیگر هم وجود دارد. 

رئیس‌جمهور ادامه داد: یکی از موارد دیگر سرمایه‌گذاری پرسود و پردرآمد، ساخت آزادراه است و مردم اگر سرمایه‌گذاری کنند، پولشان برمی‌گردد. هر دستگاهی امروز مخصوصا در شرایط کنونی بتواند مردم را وارد کار کند، برای جذب پول و اشتغال‌زایی و برای امید به آینده، به منزله خدمت به کشور است.  

روحانی تاکید کرد: در پایان از نیروهای مسلح و سپاه و ارتش و بسیج و همه کارآفرینان و شرکت‌ها که پروژه‌ها را در کشور به ثمر می‌رسانند و باعث آبروی کشور می‌شوند، تشکر می‌کنم. باید بگویم امروز، روز یاری ما به کشور است. ما بدهکار ایران هستیم، ما بدهکار ملت ایران هستیم،‌ ما بدهکار اسلام و تمدن اسلام و ایران هستیم. باید دین‌مان را نسبت به ایران و اسلام انجام دهیم و خدا هم ما را یاری می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز