خبرگزاری کار ایران

حسام‌الدین آشنا:

افزایش قیمت سوخت امکان‌پذیر نیست

asdasd
کد خبر : ۶۳۹۳۹۹

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری با اشاره به تبعات اجتماعی سیاست افزایش کافی قیمت پایه، آن را در حال حاضر امکان­‌پذیر ندانست و تاکید کرد: باید به دنبال گزینه­‌های دیگری باشیم.

به گزارش ایلنا، حسام‌الدین آشنا در نشست «بررسی گزینه­‌های جدید سیاست یارانه بنزین» با اشاره به آمار تولید و مصرف بنزین در کشور، درباره ضرورت تغییر رویکرد نسبت به عرضه و مصرف سوخت در کشور، گفت: در حال حاضر مصرف کشور در بخش بنزین به طور متوسط حدود ۸۵ میلیون لیتر در روز و تولید کشور درحدود ۷۶ میلیون لیتر است که البته با تکمیل فاز جدید پالایشگاه خلیج فارس امکان تامین مصرف فعلی وجود خواهد داشت.

وی افزود: درصورت عدم کنترل وضعیت فعلی رشد مصرف، کشور مجدداً نیازمند واردات بیشتر خواهد بود. با این وضعیت، رشد شتابان مصرف بنزین ادامه دارد و در صورتی که تولید و مصرف را با هماهنگ نکنیمْ وارد دوره­‌ای با کمبود فزاینده خواهیم شد.

مشاور رئیس­‌جمهور با بیان اینکه سیاست کارت سوخت براین اساس طراحی شد که سهمیه­‌ای متناسب با ۲۰ میلیون خودرو و ۱۲ میلیون موتورسیکلت موجود در کشور تعلق گیرد، اظهار داشت: فلسفه وجود سهمیه بنزین نیز آن بود که منابع نفت و گاز کشور متعلق به عموم مردم است و بنابراین توزیع بنزین یارانه­‌ای بازگرداندن سهم اندکی از ثروت جامعه به خود مردم است اما عملا کسانی که خودرو یا موتور ندارند از یارانه سوخت محروم و کسانی که چند خودرو یا موتور دارند از یارانه بیشتری استفاده می‌کنند.

آشنا اضافه کرد: لازم است تدابیری جهت اصلاح مبنای قیمت گذاری، مصرف سوخت و باز توزیع درآمدهای حاصل از سیاست های قیمت اتخاذ کنیم.

وی با اشاره به تبعات اجتماعی سیاست افزایش کافی قیمت پایه، آن را در حال حاضر امکان­‌پذیر ندانست و تصریح کرد: باید به دنبال گزینه­‌های دیگری باشیم.

این نشست با حضور گروهی از متخصصان حوزه انرژی، بانک و آی‌تی جهت بحث و بررسی پیرامون تولید فرآورده‌های نفتی و توزیع آنها، مسائل مربوط به احتمال تحریم‌­های آتی و همچنین پیامدهای سیاسی، اجتماعی و امنیتی وضعیت فعلی و سناریوهای آینده­‌نگرانه برگزار شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز