خبرگزاری کار ایران

حیدری در گفت‌وگو با ایلنا:

سفر رئیس‌جمهور به اروپا بازتاب مثبتی خواهد داشت/ منافع ملی، تنها دوست دائمی و ماندگار کشور است

asdasd
کد خبر : ۶۴۱۵۲۰

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: منافع ملی کشور و ملت، تنها دوست دائمی و ماندگار کشور است کما این‌که ایران در این عصر باید برای افزایش ارتباطات خود با سایر کشورها گام‌های جدی بردارد.

غلامرضا حیدری، نماینده تهران در مجلس دهم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به اتریش و سوئیس و دستاوردهای آن اظهار کرد: دستاوردها و نتایج این سفر در اصل، مثبت بوده است و با توجه به شرایطی که رئیس‌جمهور آمریکا بر طبل ناسازگاری خود می‌کوبد، این سفر نتایج خوبی به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: اما با توجه به این‌که اروپایی‌ها قطعاً به دنبال منافع خود هستند و منافع خود را فدای ایران نمی‌کنند و از آنجا که نفع اروپا در تعامل با آمریکا است و از لحاظ اقتصادی و تکنولوژی وابسته به این کشور هستند، بنابراین هیچ‌گاه آمریکا را رها نخواهند کرد ولی در عین‌حال باید توجه داشت که چنین سفرهایی برای کشور لازم و ضروری است.

عضو فراکسیون امید در پاسخ به این پرسش که آیا با این سفرها احتمال تقویت برجام و ادامه همکاری آمریکا با ایران وجود دارد یا خیر؟ توضیح داد: همه‌چیز می‌تواند محتمل باشد چراکه از زمان روی کار آمدن ترامپ و بر اساس پیشینه این شخص متوجه شدیم که وی فرد تاجر مسلکی است و اصل برای او، انجام معامله است حالا این معامله بسته به شرایط و مقتضیاتش هدف‌گذاری می‌شود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: بارزترین عدم تعادل این فرد، در روابطش با کره شمالی نمایان شد. زمانی به یکدیگر می‌تاختند و زمانی دیگر دیدیم هر دو بر سر میز مذاکره و معامله نشسته و روی دیگری از خود به نمایش گذاشتند.

وی افزود: بنابراین فرض بازگشت آمریکا به برجام و شروع مجدد همکاری با ایران نیز با این تفاسیر غیرممکن نیست و ما امیدواریم قبل از بازگشت تحریم‌ها، شاهد همکاری دوجانبه آمریکا و ایران باشیم.

حیدری در خصوص تأثیر این سفر بر تحکیم روابط ایران و اروپا بیان کرد: در مقدمه قانون اساسی ایران آمده که نه شرقی و نه غربی؛ بنابراین به همان اندازه که ما سعی در تعامل و همکاری با شرق و روسیه داشتیم باید روابط خود با آمریکا را نیز به جهت منافع ملی تقویت می‌کردیم.

این نماینده تهران در مجلس اظهار کرد: از جهت دیگر، زمانی اروپا در جهان یکه‌تاز بود اما در حال حاضر آمریکا این محوریت را دارا است؛ بنابراین اروپا در این شرایط،جهت‌گیری ملی دارد و این هنر ما است که بتوانیم از این جهت‌گیری به نفع خود بهره‌مند شویم.

وی تصریح کرد: نظر دیپلماسی کشور این بود که تعادلی در رابطه خود با روسیه و آمریکا ایجاد کند و اگرچه این اقدام دیر انجام شد اما امیدواریم دیگر به تأخیر نیفتد.

حیدری با تأکید بر این‌که امروزه دنیا بر پایه ارتباطات بوده و هیچ دوست و دشمن دائمی وجود ندارد، گفت: منافع ملی کشور و ملت، تنها دوست دائمی و ماندگار کشور است کما این‌که ایران در این عصر باید برای افزایش ارتباطات خود با سایر کشورها گام‌های جدی بردارد.

وی با بیان این‌که در زمان نزدیک و در کوتاه‌مدت احتمال قوت گرفتن همکاری ایران و اروپا و منزوی شدن آمریکا وجود ندارد، تصریح کرد: با توجه به این نظریه که هر دولتی یک چرخه حیات و نقطه اوج و سقوط دارد، احتمال این‌که در بلندمدت شاهد افزایش ارتباط تجاری و اقتصادی ایران و سایر کشورها باشیم، وجود دارد؛ همچنین اروپا این حرکت ایران را می‌بیند و به این اقدام با دید مثبت نگاه می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز