خبرگزاری کار ایران

از آوازهای تشت‌نوازی بانوان تا موسیقی چاروادارها/چرخش جدید شمال ایران به سمت فولک

asdasd
کد خبر : ۵۹۵۱۷۱

ناصر وحدتی و گروه‌اش درحالی رپرتوار متنوع و جذابی از موسیقی گیلکی را در تالار وحدت روی صحنه خواهند برد که این موزیسین از چرخش جدید نسل جوان و نوجوان گیلان به سمت موسیقی بومی‌شان ابراز شگفتی می‌کند.

ناصر وحدتی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، ضمن اشاره چرخش دور از انتظار نسل نوجوان و جوان گیلان به سمت موسیقی فولکلور گیلکی گفت: آنچه اخیرا در رابطه با موسیقی گیلان شاهد آن هستم بسیار عجیب و دور از انتظار است. واقعا شگفت‌زده شده‌ام. ‌شادیانه‌های موسیقی گیلکی بیشتر از هر زمان دیگری در بین جوان‌ها و نوجوان‌ها مخاطب پیدا کرده و گروه‌های موسیقی مختلفی در همین چند سال اخیر در استان گیلان با محوریت موسیقی فولک توسط جوان‌ها شکل گرفته که واقعا جای خوشحالی دارد.

این خواننده در ادامه افزود: بسیار خوشحالم که شادیانه‌های گیلکی تا این حد زیاد شده که حتی نوجوان‌ها و جوان‌ها به واسطه همین موسیقی و سمت زبان گیلکی و بومی خودشان نیز چرخش پیدا کرده‌اند و به آن توجه نشان می‌دهند. برخلاف آنچه انتظار می‌رفت امروز در کنسرت‌هایم حتی بچه‌های زیر 15 سال که اصلا فکرش را نمی‌کردیم مخاطبان‌مان شده‌اند و این بسیار شگفت‌انگیز است.

وی همچنین عنوان کرد: بیش از هفت گروه موسیقی در چند سال اخیر در گیلان تشکیل شده که همه آنها نوازنده‌ها و خواننده‌های جوان هستند و با محوریت موسیقی فولکلور فعالیت می‌کنند. این جوان‌ها تا 5 -6 سال قبل بیشتر از من تقلید می‌کردند و ترانه‌هایم را می‌خواندند اما الان دارند سعی می‌کنند خودشان باشند و به استقلال هنری برسند. در واقع دارند سعی می‌کنند کارهای‌شان رنگ‌آمیزی‌های فولکلوریک نیز داشته باشد.

ناصر وحدتی درباره کنسرت‌اش که 11 اسفند در تالار وحدت برگزار می‌شود، گفت: ما در ابتدا این کنسرت یک قطعه قاسم‌آبادی را که از ساخته‌های خود من محسوب می‌شود، اجرا می‌کنیم. ما رپرتوار متفاوتی را در این کنسرت درنظر گرفته‌ایم که طی آن در بخش موسیقی بانوان، تشت‌نوازی بانوان را نیز خواهیم داشت.

وی در مورد آواز‌های تشت‌نوازی بانوان عنوان کرد: زنان گیلانی در خلوت‌های خودشان سازهایی مانند تار و تنبک ندارند و معمولا با همین لوازمی که دم دست‌شان دارند مانند تشت و قابلمه، ریتم می‌گیرند و آوازهایی بومی را می‌خوانند. ما سعی کرده‌ایم این بخش از موسیقی بانوان را بازسازی کنیم.

این موزیسین در ادامه افزود: قطعات ما بیشتر در فضای شور و دشتی اجرا می‌شود که آوازهای شالیزار، سه قطعه آوازهای چارواداری، ترانه‌های فولک غرب و شرق گیلان و رشت و سنگر را دربرمی‌گیرد.

او همچنین در مورد آوازهای چارواداری عنوان کرد: چارواداری مقامی در موسیقی گیلکی است؛ قبل از اینکه وسایل نقلیه موتوری بیاید چارواداری شغلی بود که عده‌ای با اسب و قاطر، وسایل را جابجا می‌کردند. اینها وقتی به جنگل می‌زدند به خصوص در شب‌ها آواز می‌خواندند تا اگر حیوان درنده‌ای قصد حمله به آنها را دارد رم کند و خودشان نیز ترس‌شان بریزد. در واقع آوازهای چارواداری آمیزه‌ای از دلهره و شجاعت بود که هر دو حالت را دربرمی‌گرفت.

وی در مورد اعضای گروه‌اش گفت: در این اجرا نیما برزگر (تار)، اصغر پور ابراهیمی (نی‌لبک و نی)، کامیار احسان (کوبه‌ای‌ها)، سولماز بزازی (کمانچه)، رویا نوری یاوری (همخوان)، نسوه امیدخواه (همخوان)، میترا حسابی (همخوان)، مهرناز نوروزی (همخوان) و آریانا عباسی (همخوان) گروه ما را همراهی خواهند کرد.

کنسرت ناصر وحدتی و گروه‌اش 11 اسفند از ساعت 21:30 در تالار وحدت تهران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز