خبرگزاری کار ایران

پیروز جنگِ ناپلئون با داعش چه کسی است؟

asdasd
کد خبر : ۵۹۸۶۰۳

رمان «ناپلیون به جنگ داعش می‌رود» نوشته رومن پوئرتولاس به تازگی با ترجمه ابوالفضل‌ الله‌دادی توسط نشر ققنوس منتشر شده است.

ابوالفضل الله‌دادی (مترجم) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره آخرین کارها و ترجمه‌هایش گفت: چندین و چند ترجمه دارم که هنوز در ارشاد و منتظر صدور مجوز هستند. منتها رمان «ناپلیون به جنگ داعش می‌رود: زندگی دوباره امپراتور» نوشته رومن پوئرتولاس به تازگی توسط نشر ققنوس منتشر شده است. این اثر دومین رمان از رومن پوئرتولاس است که در ایران منتشر می‌شود و اتفاقا دومین رمان خود نویسنده هم هست.

رومن پوئرتولاس تاکنون ۴ رمان نوشته است که ترجمه سومین اثرش به نام «دخترکی که ابری به بزرگی برج ایفل را بلعیده بود» که موضوعی اجتماعی دارد، توسط همین انتشارات ققنوس در نمایشگاه کتاب منتشر می‌شود و ترجمه چهارمین اثر او با نام «همه تابستان بدون فیسبوک هم تا پاییز سال آینده زیر چاپ می‌رود.

الله‌داری گفت: «همه تابستان بدون فیسبوک» رمان پلیسی است که در تار و پودش مسائل اجتماعی و فرهنگی هم مطرح می‌شود و در حقیقت به نوعی رمان‌های پلیسی را به تمسخر و استهزا می‌گیرد. کپی‌رایت تمامی این ۴ اثر هم از ناشر فرانسوی خریداری شده و با رعایت حقوق ناشر و و مولف منتشر شده و می‌شوند.

این مترجم در توضیح بیشتر درباره رمان «ناپلیون به جنگ داعش می‌رود: زندگی دوباره امپراتور» گفت: داستان رمان «ناپلیون به جنگ داعش می‌رود: زندگی دوباره امپراتور» باتوجه به حملاتی که داعش در فرانسه صورت داده، نوشته شده و رومن پوئرتولاس روی این موضوع دست گذاشته است که بعد از حملات داعش به فرانسه طبیعتا فرانسوی‌ها بحث مبارزه با تروریسم و خشونت و داعش را جدی‌تر گرفته‌اند. در این رمان ناپلئون بناپارت برحسب یک اتفاق زنده می‌شود، یعنی یک‌سری صیاد نروژی در عمق دریا جعبه‌ای را پیدا می‌کنند که ناپلئون و اسبش به‌صورت منجمد در آن قرار دارند. نرژوی‌ها ناپلئون منجمدشده را گرم می‌کنند و نجاتش می‌دهند و او دوباره زنده می‌شود و به فرانسه بازمی‌گردد. منتها ناپلئون در حیات مجددش؛ وقتی به فرانسه بازمی‌گردد، با یک وضعیت شدید و اضطراری امنیتی مواجه می‌شود که فرانسوی‌ها به دلیل حملات داعش اعمال کرده‌اند. برای ناپلئون سوال می‌شود که ماجرا چیست، وقتی ماجرا را می‌فهمد، درباره داعش و سلفی‌گری و .... تحقیق می‌کند و همزمان ارتشی تشکیل می‌دهد و به سوریه می‌رود تا با رئیس مخوف داعش که نامش خرس موصل است، مبارزه کند.

الله‌دادی سپس در پاسخ به این پرسش که آیا نگاه نویسنده به موضوع داعش صرفا نگاهی متکی به تفکیک نژادی است یا موضوع خشونت را از اساس مورد بحث و روایت قرار داده است، اظهار داشت: اتفاقا نویسنده در این رمان داعش را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌دهد حتی مثلا به جنگ‌های صلیبی هم ارجاع می‌دهد و می‌گوید همین کارهایی که امروز داعشی‌ها انجام می‌دهند را اروپایی‌ها در جریان جنگ‌های صلیبی انجام می‌دادند.

به گفته وی، رمان «ناپلیون به جنگ داعش می‌رود: زندگی دوباره امپراتور» در کل موضوع داعش و شکل گرفتن آن را می‌شکافد و معتقد است راه‌حل گذر از داعش و خشونتی که بروز می‌دهد، اعمال متقابل خشونت نیست.

این مترجم گفت: اتفاقی که در حین داستان رخ می‌دهد و نویسنده و ناپلئون که نماینده نویسنده است (علی رغم اینکه در واقعیت آدم جنگجویی بوده) این است که او در قامت فردی صلح‌طلب ظاهر می‌شود. رومن پوئرتولاس با انتخاب ناپلئون به عنوان قهرمان این رمان می‌خواهد بگوید برای اینکه خشونت را از بین ببریم، باید تفکر خشونت‌طلبی را از بین ببریم و عوض کنیم و با این نگاه داستان را به پیش می‌برد.

پیروز جنگِ ناپلئون با داعش چه کسی است؟

او انتخاب ناپلئون برای تاکید بر نفی خشونت را نیز نوعی طعنه دانست و بیان کرد: دقیقا همینکه این فرد را انتخاب کرده خودش نوعی طعنه است. ارتش ناپلئون در این رمان خیلی کوچک است و یکی از افرادی که به او می‌پیوندند، برای همکاری‌اش این شرط را می‌گذارد که هیچ خونی ریخته نشود و ناپلئون داستان هم این موضوع را قبول می‌کند. وقتی هم ناپلئون و این ارتش کوچکش به موصل می‌رسند؛ واقعا تفکر را تغییر می‌دهند و توضیح می‌دهد که چگونه می‌توان نگرش مبتنی بر خشونت را عوض کرد و چگونه گروه خشونت‌طلب داعشی رویه خودشان را تغییر می‌دهند و دگرگون می‌شوند. این خود؛ نکته انتقادی و طنز نگاه رومن پوئرتولاس است که فردی را برای این کار انتخاب کرده که به کشورگشایی و جنگاوری مشهور بوده حال او در جنگی شرکت می‌کند که در آن هیچ خونی ریخته نمی‌شود و بنایش تغییر خشونت درونی شده در افراد داعشی‌ است.

مترجم رمان «آدم‌های خوشبخت کتاب می‌خوانند و قهوه می‌نوشند» در پایان درباره صدور مجوز برای رمان «ناپلیون به جنگ داعش می‌رود: زندگی دوباره امپراتور» نیز گفت: رمان چندان مسئله ممیزی نداشت و با وجود اینکه بالاخره به نوعی مسائل مذهبی را هم بررسی می‌کند از نظر صدور مجوز مشکل خاصی نداشتیم.

رمان «ناپلیون به جنگ داعش می‌رود: زندگی دوباره امپراتور» نوشته رومن پوئرتولاس به تازگی با ترجمه ابوالفضل‌ الله‌دادی در ۴۴۸ صفحه و به قیمت ۳۲۰۰۰ تومان توسط نشر ققنوس منتشر شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز