خبرگزاری کار ایران

در مراسم تشییع پیکر همایون شهنواز مطرح شد؛

ملتی که به تاریخ خود پشت کند آینده‌اش را به توپ می‌بندد/صداوسیما از شهنواز اعاده حیثیت کند

asdasd
کد خبر : ۶۰۲۴۳۴

مراسم تشییع پیکر همایون شهنواز صبح امروز (شنبه 19 اسفند) با حضور اهالی سینما و رسانه و بدون حضور مدیران صداوسیما از خانه سینما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، منوچهر شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما) طی سخنانی گفت: گاهی ما در طول عمر کارهای زیادی می‌کنیم اما به یاد نمی‌مانیم گاهی هم با یک کار به یادگار می‌مانیم.

وی ادامه داد: راز ماندگاری همایون شهنواز، وطن‌دوستی و وطن‌پرستی وی بود. دلیران تنگستان فقط یک سریال نبود بلکه نشان داد همیشه در طول تاریخ دلیرانی هستند که این سرزمین و کشور را حفظ می‌کنند و همه مدیون و دست‌بوس این افراد هستیم و یقیناً باید مدیون کسی باشیم که بخشی از این شهامت و قدرت را برای ما نشان داد و به یادگار گذاشت.

وی ادامه داد: مراسم امروز به ما یادآوری می‌کند که برای ماندگاری باید کار بزرگ کرد و کار بزرگ به جز عشق بزرگ به وطن انجام نمی‌شود البته این نقد همیشه بر ما وارد است که پیش از آنکه به فرزندانمان فکر کنیم دائم به آنچه از دست داده‌ایم فکر می‌کنیم. درحالیکه فرزندان ما در آینده از ما پرسش خواهند کرد که برای آنها چه گذاشته‌ایم.

وی ادامه داد: این مراسم و رفتار شهنواز به ما یادآوری کرد که ما برای دلیرانی که این روزها برای حفظ کشور تلاش می‌کنند، چه کرده‌ایم.

محسن امیریوسفی (رئیس کانون کارگردانان سینما) نیز طی سخنانی گفت: همایون شهنواز امروز از میان ما رفته است و ما سوگوار کارگردانی هستیم که با یک اثر خود در خاطره‌ها ماند و باید تأسف خورد که شهنواز به پاداش ساخت دلیران تنگستان از تلویزیون اخراج شد.

وی ادامه داد: شهنواز در هشتاد سالگی دچار هشتاد درصد سوختگی شد اما سرزنده و  سرحال بود و شوخ‌طبعی داشت که به نظر من؛ تنها راه عبور از همه مشکلات سینمای ایران است. امروز متاسفم که به سوگ این مرد بزرگ نشسته‌ایم و باید توجه بیشتری به پیشکسوتان سینما و تلویزیون داشت.

محمدجواد حق‌شناس (رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران) نیز با اشاره به دوستی خود با شهنواز گفت: روح بزرگ او هیچگاه شفافیت و روشنی خود را از دست نداد.

وی ادامه داد: شهنواز در دوره‌ای که در بسیاری از خانواده‌های مذهبی تلویزیون ممنوع بود سریال دلیران تنگستان را ساخت و باعث شد برای اولین بار بسیاری از خانواده‌ها تلویزیون نگاه کند و این سریال به نوعی اولین ارتباط من و بسیاری از افراد مذهبی و سنتی با تلویزیون بود.

حق‌شناس ادامه داد: این سریال 17 بار از صداوسیما پخش شد اما نام سازنده آن را از تیتراژ حذف کردند و تلخ‌تر آنکه کارگردان سریال را به جرم ساختن دلیران تنگستان در رژیم گذشته در ابتدای انقلاب از صداوسیما اخراج کردند و هرگز نتوانست حق و حقوق پخش این سریال را بگیرد و امیدوارم که مسئولان صداوسیما حداقل امروز و بعد از درگذشت شهنواز حق و حقوق وی را بدهند و به ظلمی که به او شده، پایان بدهند. و از او اعاده حیثیت کنند

اردشیر صالح‌پور (کارگردان تئاتر و از دوستان همایون شهنواز) نیز گفت: شهنواز بسیار صبور بود و همواره دل در گروه خاک و وطن داشت و هرگز تاریخ و فرهنگ ایران زمین را فراموش نکرد.

وی ادامه داد: شهنواز قبل از انقلاب که جامعه میل عجیبی به تفنن و سرگرمی داشت، او به آ‌رمان‌های میهنی فکر می‌کرد و با دلیران تنگستان رئیسعلی را معرفی کرد. او افرادی را معرفی کرد که رشادت‌های زیادی به کشور انجام دادند و اینجا بود که تاریخ جایش را با سینما و سریال عوض کرد.

صالح پور ادامه داد:‌ امروز کمتر کسی تاریخ می‌خواند اما سریال دلیران تنگستان یک تاریخ زنده است. تاریخ تنها نگاه به گذشته نیست بلکه نگاه به آینده است ملتی که به گذشته خود پشت می‌کند قطعا آینده خود را به توپ خواهد بست.

پدرام اکبری (مستندساز) نیز طی سخنانی گفت: همایون شهنواز قبل از انقلاب هشت ماه به عنوان زندانی سیاسی در زندان بود و بعد از آزادی نیز در زمان انتصاب کارکنان تلویزیون حضور فعالی داشت و حتی به عنوان نماینده اتحادیه اعتصاب کنندگان به دیدن شریف امامی رفت و به وی اعتراض کرد و در آن جلسه با شریف امامی جدل لفظی پیدا کردند.

وی ادامه داد: همایون شهنواز از آگاهی‌های سیاسی خوبی برخوردار بود زیرا پرورده یک خانواده‌ای بود که پدرش سفیر کبیر ایران در فرانسه بود و او بسیار میهن دوست و وطن‌پرست بود.

کامران ملکی طی سخنانی گفت: همایون شهنواز برای نسل‌ ما یک الگو است ما در کودکی درباره عرق ملی وطن‌پرستی صحبت می‌کردیم و شهنواز با سریال دلیران تنگستان واژه‌های وطن‌پرستی را به‌صورت عینی نشان داد.

محمد عرب (سخنگوی کانون کارگردانان) نیز پیام تسلیت کانون را قرائت کرد.

نگار شهنواز (دختر همایون شهنواز) به همراه خواهر این هنرمند، طی سخنانی از تلاش‌های وزارت ارشاد، وزارت بهداشت، خانه سینما، حوزه هنری و اهالی رسانه در زمان بیماری همایون شهنواز تشکر کردند.

خواهر همایون شهنواز با اشاره به جفاهایی که به شهنواز شد، گفت: سریال دلیران تنگستان بسیار از تلویزیون پخش شد اما تلویزیون حق سازنده این سریال را پاس نداشت. همایون قصد داشت حق و حقوق خود را از تلویزیون بگیرد تا بتواند با آن سریالی درباره دکتر مصدق و دکتر فاطمی بسازد اما به‌رغم اینکه 111 نامه به رئیس صداوسیما در طی سال‌های مختلف داشتیم به هیچکدام از این نامه‌ها اهمیت داده نشد.

در پایان این مراسم پیکر همایون شهنواز به بهشت زهرا(س) منتقل شد تا از آنجا به بوشهر منتقل شود و در خانه رئیسعلی دلواری به خاک سپرده شود همچنین مراسم یادبود همایون شهنواز روز دوشنبه در تالار ایوان شمس برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز