خبرگزاری کار ایران

طرح جهانی نقالی و شاهنامه‌خوانی «ما فرای مرزها» همزمان با روز ملی فردوسی/ حضور گروه چامه در چهارمین کنگره ملی سربازان صلح

asdasd
کد خبر : ۶۲۲۴۲۰

گروه هنری چامه به مناسبت ۲۵ اردیبهشت روز ملی فردوسی، برنامه ویژه نقالی و روایت داستان‌های شاهنامه برای عموم مخاطبان درنظر گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهاره جهاندوست (نقال و سرپرست گروه هنری چامه) به ایلنا گفت: عصر روز سه‌شنبه داستان زال و سیمرغ که از داستان‌های جذاب و حکیمانه شاهنامه فردوسی است توسط جمعی از کودکان و خردسالان شاهنامه‌خوان عضو گروه چامه در آمفی تئاتر مجموعه تفریحی و گردشگری بام‌لند تهران برای عموم مردم اجرا خواهد شد.

وی افزود: در این برنامه نقالی تک نفره و گروهی، اجرای موسیقی توسط گروه زنگوله و پروفورمنس نقاشی خط توسط دکتر ابراهیم الفت که از هنرمندان بین‌المللی کالیوگرافی کشور است، تدارک دیده شده و هدف آن آشنایی هرچه بیشتر اقشار مختلف مردم با ادبیات و داستان‌های فاخر شاهنامه به بهانه گرامی‌داشت روز ملی فردوسی است.

به گفته بهاره جهاندوست، این برنامه آغاز یک رویداد جهانی برای انتشار مفهوم صلح، دوستی و خرد در شاهنامه فردوسی به وسیله هنر نقالی به تمام جهانیان است که با نام «ما فرای مرزها» از تهران آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: در پروژه «ما فرای مرزها» داستان‌های مختلف شاهنامه متناسب با فرهنگ، داستان‌ها و اسطوره‌های اقوام و کشورهای مختلف و به چندین زبان ارایه خواهد شد و اجرای نقالی به همراه انواع دیگری از هنرهای نمایشی و تجسمی در اصفهان، شیراز، کرمان، نیشابور، سبزوار و کشورهای ترکیه، ایتالیا، ژاپن، کانادا، اسکاتلند، چین و برخی کشورهای دیگر در دستور کار قرار گرفته است.

حضور در برنامه نقالی روز ملی فردوسی در مجموعه گردشگری بام‌لند برای عموم علاقه‌مندان رایگان است.

ویژه برنامه‌های نقالی و شاهنامه‌خوانی به مناسب روز ملی فردوسی

بهاره جهاندوست همچنین خبر داد: گروه هنری چامه به مناسبت روز ملی فردوسی در چهارمین کنگره ملی سربازان صلح، نقالی و شاهنامه‌خوانی خواهد داشت.

نقال و سرپرست گروه چامه گفت: در داستان‌های شاهنامه، ایرانیان هرگز آغازگر هیچ جنگی نبوده‌اند و همواره پهلوانان و دلاوران ایرانی رقیب خود را دعوت به صلح و آشتی کرده‌اند از این رو فردوسی شاعری صلح‌طلب قلمداد می‌شود. از سوی دیگر فردوسی در داستان‌های شاهنامه همواره سعی کرده مرزهای مختلف را کنار گذاشته و دوستی را ترویج کند بنابراین، از سوی برگزارکنندگان چهارمین کنگره ملی سربازان صلح فردوسی نماد صلح دوستی در ادبیات کشور معرفی شده و روز ملی فردوسی گرامی داشته می‌شود.

این کنگره روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه توسط خانه سرباز صلح ایران در سالن همایش‌های رازی برگزار می‌شود و در آن از صلح کارت و سایت جدید سرباز صلح ایران رونمایی و از چهره‌های ملی در عرصه‌های گوناگون تجلیل می‌شود.

جهاندوست افزود: از دیگر برنامه‌های گرامی داشت روز ملی فردوسی اجرای شاهنامه‌خوانی توسط ۱۳ نفر از کودکان و خردسالان در برنامه کودکانه تلویزیون است. این برنامه قرار است روز سه شنبه ۲۵ اردیبهشت از ساعت ۱۸ و ۱۰ دقیقه به‌صورت زنده از شبکه جهانی جام جم روی آنتن برود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز