خبرگزاری کار ایران

کارگردان «بدن مقدس» مطرح کرد؛

نمایشی درباره به چالش کشیدن کج‌روی‌های دینی و انحراف‌های مذهبی

asdasd
کد خبر : ۶۳۷۴۱۱

مهدی محمدی چالش اصلی نمایش «بدن مقدس» را کج‌روی‌های دینی و انحراف‌های مذهبی در قالب قصه‌ای مرتبط با حمله هیتلر به فرانسه در جنگ جهانی دوم خواند و گفت: این ماجرا را در انحرافات مذهبی معاصر مثل داعش و گروه‌های تروریستی که از دین و مذهب سوءاستفاده و خودشان تولید جنگ می‌کنند هم می‌توان دید.

مهدی محمدی کارگردان نمایش «بدن مقدس» در گفتگو با خبرنگار ایلنا، زمان وقوع داستان نمایش را مربوط به جنگ جهانی دوم و اتفاقاتی که در آن رخ می‌دهد و نیز حمله‌ای که به فرانسه می‌شود، دانست و گفت: قصه نمایش «بدن مقدس» در واقع داستان مقاومت مردم فرانسه در برابر هیتلر است.

محمدی تشریح کرد: این مقاومت در قالب اتفاقات درون یک کلیسا و راهبه‌های آن روایت می‌شود. جایی که دین و مذهب حرف اول را می‌زند و درواقع خط اصلی داستان مقابله دین و مذهب در برابر جنگ است. دین و مذهبی که برای مردم راست و درست است نه کج‌روی‌های دینی یا انحراف‌های مذهبی. چالش این متن برمی‌گردد به مقابله در برابر بی‌فکری و ناآگاهی زنی در کلیسا که مذهب را به اشتباه برای خودش ترجمه می‌کند و برای اینکه کلیسایش خراب نشود سعی می‌کند با سرهنگی که نماینده هیتلر است همکاری کرده و در این راستا اسامی جبهه مقاومت فرانسه را به آنها می‌دهد و در مقابلش برای کلیسا و خودش امنیت می‌خرد. ولی راهبه‌های کلیسا جلویش می‌ایستند و آگاهش می‌کنند که این راه درستی نیست و بهتر است کشته شویم ولی اینطور همکاری نکنیم.

او با اشاره به اینکه ردپای این انحراف را در دوران معاصر هم می‌توان دید، گفت: این ماجرا را در انحرافات مذهبی مثل داعش و گروه‌های تروریستی که از دین و مذهب سوءاستفاده کرده و خودشان تولید جنگ می‌کنند و مذهب‌های مختلف را زیر سوال می‌برند هم می‌توان دید. با این نمایش می‌خواستیم این مساله را بررسی کرده و بگوییم که دین اصلی و راستین مقابل جنگ و تجاوز و وحشی‌گری می‌ایستد نه اینکه با آن همکاری کند. مانند اتفاق‌هایی که در خاورمیانه و تمام دنیا رخ می‌دهد.

کارگردان نمایش «بدن مقدس» با بیان اینکه «در کنار این مفهوم، چالش انسان‌ها در مواجهه و تضاد منافع فردی و منافع اجتماعی را هم مرور می‌کنیم» گفت: زنی که در این نمایش نماینده جامعه فرانسه است به‌نوعی منافع شخصی‌اش را ترجیح می‌دهد نه منافع جمع و مردمی که در آن شهر با او زندگی می‌کنند؛ سعی می‌کند فقط خودش و اعتقادات شخصی‌اش را درنظر بگیرد و تلاش می‌کند امنیت را فقط برای خودش و چند نفری که اطرافش هستند بخرد. به همین دلیل دچار مشکل و چالشی بزرگ می‌شود و کابوس‌های وحشتناکی را تجربه می‌کند و آرام آرام راهبه‌های اطرافش تلاش می‌کنند او را نسبت به این موضوع آگاه کنند که تو تنها نیستی؛ بلکه در جامعه‌ای زندگی می‌کنی که مردمش از تو مهم‌ترند و اگر تو راهبه‌ای هستی که دین را برای مردم تبلیغ می‌کنی هدفت این است که جامعه به سعادت برسد اما با این روشی که در پیش گرفته‌ای سعادت خودت را در نظر داری. این چالش در نمایشنامه وجود دارد و محتوای زیرین این متن است که تلاش می‌کند در اثر معرفی شود.

محمدی همچنین درباره وضعیت تئاتر استان مرکزی گفت: به جز چند استانی که تئاترشان طی سال‌های اخیر رشد کرده مانند خراسان رضوی (مشهد)، آذربایجان‌شرقی (تبریز)، چهارمحال و بختیاری و بندرعباس، بسیاری از استان‌های دیگر درگیر مشکل کمبود سالن و فضای مناسب برای اجرا هستند و امکانات‌شان طبیعتا ضعیف است.

او ادامه داد: ما در اراک پلاتوی اجرا نداریم و مجبور شدیم این نمایش که به صورت دو سویه برگزار می‌شود را روی سن قاب عکسی ببریم و تماشاگر را بالا ببریم تا شرایط مهیا شود. ما این چالش امکانات ضعیف را همواره داشته‌ایم. اما خوشبختانه در دوسال اخیر با آمدن هیات مدیره جدید در انجمن هنرهای نمایشی استان مرکزی که من هم نائب‌رئیس آن هستم؛ تلاش کردیم امکاناتی را مانند نور و ترمیم تنها سالن اراک فراهم کنیم. اگر این معضلات حل شود راه برای رشد هنرهای نمایشی این استان فراهم‌تر می‌شود.

محمدی خاطرنشان کرد: کارهای خوبی در استان مرکزی تولید می‌شود به طور مثال سال گذشته این استان دو اثر در جشنواره تئاتر فجر داشت. با این ظرفیت و استعدادهایی که در استان وجود دارد قطعا نیازمند زیرساخت‌های سالنی، امکانات و سخت‌افزار هستیم چون بچه‌های این استان واقعا دارند به خوبی کار می‌کنند به طور مثال سال گذشته سالن ما حتی یک روز هم خالی نبود در طول سال نمایش‌های مختلف اجرا شد و مخاطبان زیادی را جذب کرد و حتی گاهی با قیمت بلیت بسیار پایین، فروش نمایش‌ها از بعضی از سالن‌های تهران هم بیشتر شد. امیدوارم که این معضل حل شده و تئاتر اراک روز به روز رشد کند.

او در پایان اظهار امیدواری کرد که؛ در اجرای شهر تهران هم مخاطب بیاید و نمایش «بدن مقدس» را ببینند تا در فضای جام جهانی و کمبود تماشاگر تلاش یک ساله گروه هدر نرود. محمدی گفت: امیدوارم با جنس تبلیغاتی که در تهران هست بتوانیم تماشاگران بیشتری جذب کنیم و افراد بیشتری کار را ببینند.

بهروز کاظمی، شبنم عالی، خشایار فراهانی، آرزو مهاجرانی، بهار مشهدی، ستایش رودبارانی، صبا مهری و شایسته اسدی بازیگران نمایش «بدن مقدس» هستند که براساس متنی از عباس جمالی و با طراحی و کارگردانی مهدی محمدی در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه رفته و تا ۱۴ تیر به اجرای خود ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز