خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری جشن سینمای ایران مطرح شد:

صرفه‌جویی در جشن بیستم سینما به دلیل مشکلات اقتصادی/جشن نداریم

asdasd
کد خبر : ۶۴۲۶۲۴

خانه سینما و هیئت رئیسه جشن سینمای ایران تصمیم گرفتند که امسال باتوجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، مراسم بزرگ جشن سینمای ایران را با صرفه‌جویی و در شکلی کوچکتر برگزار کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری بیستمین دوره جشن سینمای ایران، صبح امروز (19 مرداد ماه) با حضور علی نصیریان (رئیس جشن)، منوچهر شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما)، مازیار میری (مدیر اجرایی) و تورج منصوری (رئیس آکادمی علوم و هنرهای سینمایی) در خانه سینما برگزار شد.

شاهسواری طی سخنانی با اشاره به وضعیت امروز کشور گفت: متاسفانه وضعیت اقتصادی کشور و وضعیت همکاران ما از لحاظ معیشتی و امنیت شغلی بسیار پرقصه و پرغصه است. به همین علت خانه سینما و هیئت رئیسه جشن به اتفاق رئیس آن تصمیم گرفقتیم که امسال داوری‌ها را به صورت عادلانه و برای همه سینمای ایران با قوت برگزار کنیم اما تصمیم گرفتیم که با توجه به شرایط موجود از برگزاری هرگونه مراسم و جشن بزرگ خودداری کنیم.

مدیرعامل خانه سینما با اشاره به بحث‌هایی که پیرامون بودجه جشن مطرح شده، گفت: اینکه گفته می‌شود هزینه جشن سال گذشته بیش از یک میلیارد تومان بوده، درست نیست. هزینه جشن اصلی خانه سینما به همراه همه جشن‌های تابعه همچون جشن‌های مستند، کارگردانان، کوتاه و انیمیشن به صورت کلی و با همه جزئیات 824 میلیون تومان بوده‌اند و اگر امروز ما تصمیم گرفتیم که جشن اصلی را برگزار نکنیم مساله اصلی ما خانه سینماست و اینکه سازمان سینمایی مثلا برای فلان جشنواره‌ای که برگزار می‌کند هزینه زیادی می‌دهد و یا بودجه به ما نمی‌دهد، امری است که خودِ سازمان سینمایی باید پاسخگو باشد.

وی درباره استفاده ازاسپانسر برای جشن سینمای ایران گفت: اصولا خانه سینما در مقابل استفاده از اسپانسرها کمی محافظت می‌کند و نمی‌خواهد صحنه و استیج خود را به اسپانسرها واگذار کند زیرا اسپانسرها توقعاتی دارند که عمل به بخشی از آنها شاید در شأن سینمای ما نباشد.

مدیرعامل خانه سینما با تاکید بر اینکه بخشی از فعالیت‌های افراد در جشن به صورت صنفی و افتخاری است و دستمزدی پرداخت نمی‌شود، گفت: اخباری که پیرامون ورود سازمان بازرسی به خانه سینما منتشر شده و یا ایرادهایی که به این خانه گرفته شده، صحت ندارد البته که طبیعی است ما نیز مانند هر سازمان دیگری که از بودجه عمومی استفاده می‌کند، وظیفه داریم گزارش هزینه‌کرد خود را ارائه کنیم.

علی نصیریان (رئیس جشن) با اشاره به اینکه جشن سینمای ایران نماد دوستی و وحدت است، گفت: متاسفانه ما در سینما گاهی به‌گونه‌ای به هم نگاه می‌کنیم که درست نیست اگر کسی در سینمای ایران موفقیتی کسب می‌کند و یا جایزه‌ای می‌گیرد این جایزه متعلق به همه سینمای ایران است و باعث سرفرازی همه ماست.

وی ادامه داد: سینمای ایران بیش از 40 سال است که پی و بنیه آن توسط سینماگرانی همچون فرخ غفاری، مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی، ابراهیم گلستان پایه‌گذاری شده و امروز جوانان به خوبی بر همان بنا قدم گذاشته و آن را گسترش می‌دهند.

وی ادامه داد: من خوشحال می‌شوم که وقتی می‌بینم اصغر فرهادی جایزه می‌گیرد و این جایزه برای من هم هست. به خودِ فرهادی هم گفتم که ما هر چند زمانی سینما را شروع کردیم که شما حضور نداشتید اما امروز احساس می‌کنم که در این جایزه‌ای که شما گرفتید من هم سهیم هستم و ابراز خوشحالی می‌کنم.

نصیریان خطاب به داوران جشن سینمای ایران گفت: از داوران می‌خواهم که منصفانه و با یک نگاه حرفه‌ای و تکنیکی آثار را داوری کنند و قضاوت آنها از روی واقعیت و فکر باشد نه از روی احساسات و حب و بغض.

تورج منصوری (دبیر شورای عالی آکادمی علوم و هنرهای سینمایی) نیز گفت: در چند سال گذشته تلاش کردیم که جشن به آکادمی نزدیک شود و برای نگارش اساسنامه آن قدم‌های بزرگی برداشتیم و امیدوارم که از سال آینده جشن به شکل آکادمی و براساس اساسنامه برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه امسال برای کمتر شدن هزینه جشن تصمیم گرفته شد تا مراسم بزرگی برگزار نشود، گفت: قصد نداریم امسال مانند سال گذشته مراسم بزرگ و گسترده‌ای برگزار کنیم اما برنده‌ها مشخص می‌شوند و در ادامه تصمیم خواهیم گرفت که اعلام برندگان با حضور رسانه‌ها باشد یا در یک مراسم که به صورت مستقیم پخش می‌شود اسامی اعلام شود.

وی همچنین با اشاره به درخواست کانون کارگردانان و چند صنف دیگر برای حضور همه فیلم‌های دارای پروانه ساخت در جشن گفت: متاسفانه به دلایل مختلف ما نمی‌توانیم این درخواست را اجابت کنیم. قاعده ما در جشن این است که شاخه‌های فنی فیلم‌های مختلف را در یک وضعیت برابر داوری کنیم و وضعیت برابر این است که فیلم‌ها به نمایش درآمده باشند.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های 94، 95 و 96، 128 فیلم پروانه ساخت گرفتند، گفت: اگر ما می‌خواستیم این فیلم‌ها را در طول دو ماه داوری نمایش دهیم باید روزی حداقل پنج فیلم را نمایش می‌دادیم، ضمن آنکه بسیاری از این فیلم‌ها به دی‌وی‌دی تبدیل نشده و یا نمایش آنها از لحاظ تکنیکی قابل اجرا نبود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که فقط فیلم‌هایی که به نمایش درآمدند را اکران کنیم.

تورج منصوری با اشاره به وضعیت سینمای امروز و همچنین نحوه برگزاری جشن سینمای ایران گفت: قطعا نمی‌توانیم بگوییم که شرایط ایده‌آل است و امروز وضعیت هم خوب است اما ما دو راه بیشتر نداریم یا باید کلا پای امید را از همه چیز قطع کنیم و ناامیدی را گسترش دهیم و یا اینکه با امید به سمت رفع مشکلات برویم که ما راه دوم را انتخاب کردیم.

مازیار میری (مدیر اجرایی جشن) نیز گفت: تمام قیلم‌هایی که از اول تیرماه 96 تا 31 خردادماه 97 به نمایش درآمده‌اند می‌توانند در جشن شرکت کنند که 89 فیلم در این مدت اکران شده که از این میان 85 فیلم متقاضی هستند. برخی از این فیلم‌ها به صورت نمایش خانگی عرضه شدند که نسخه آن را برای داوران ارسال می‌کنیم و بقیه فیلم‌ها در سالن خانه سینما برای داوران نمایش داده می‌شود. از 519 داور دعوت شده که به قضاوت آثار بنشینند از این میان 92 نفر خانم هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز