خبرگزاری کار ایران

در پاسخ به رئیس اتحادیه هتلداران تهران مطرح شد؛

ستاره‌‌دهی در ایران استاندارد نیست/هتل‌های ایرانی را نمی‌توان با فرانسوی‌ها مقایسه کرد/بهترین دفاع گفتن حقایق است

asdasd
کد خبر : ۶۴۲۸۶۳

اردشیر اروجی در پاسخ به رئیس اتحادیه هتلداران تهران که گفته بود امکانات هتل‌های ایرانی از نمونه‌های خارجی خود بهتر است؛ گفت: من خودم در هتل‌های ایتالیا و فرانسه اقامت داشته‌ام و به شما می‌گویم که فرانسه بهترین هتل‌ها را دارد.

اردشیر اروجی (کارشناس گردشگری) در پاسخ به ادعای محمد علی فرخ‌مهر (رئیس اتحادیه هتلداران تهران) که گفته بود «امکانات هتل‌های ایرانی از نمونه‌های خارجی خود بهتر است و برای اثبات این حرف حاضر است با هر کارشناسی که اعلام آمادگی کند، به کشور‌های خارجی رفته و در صورتی‌که آن کارشناس هتل‌های خارجی را بهتر از هتل‌های ایرانی ارزیابی کند؛ تمام هزینه‌های سفر او را پرداخت کند» به خبرنگار ایلنا گفت: خدمت ایشان ارادت دارم اما در خصوص هتل‌ها باید بگویم که ایشان خیلی غلو کرده‌اند. اینکه فردی برای حمایت و دفاع از صنف خودش  غلو کند، به‌هیچ وجه راه درستی نبوده و نیست. بهترین دفاع؛ گفتن حقایق است. ما ابتدا باید از خود بپرسیم که آیا درجه‌بندی هتل‌های ما درست است؟ که قطعا پاسخ منفی است.

وی با بیان اینکه «نمی‌داند چرا ایشان چنین حرفی را درباره مقایسه هتل‌های ایران و خارج از کشور زده است» ادامه داد: امروز در دنیا شخصی کردن هتل‌ها مبنا قرار گرفته است. به این صورت که شما در یک اپلیکیشن؛ سلایق مورد نظر خود را بیان می‌کنید و آن اتاق را مطابق سلیقه شما آماده می‌کنند. من خودم در هتل‌های ایتالیا و فرانسه اقامت داشته‌ام و به شما می‌گویم که فرانسه بهترین هتل‌ها را دارد. البته هتل‌های سه‌ و چهار ستاره و... در آنها وجود دارد و هر کدام براساس کیفیت، شرایط و قیمت خود عرضه می‌شوند. اما به هیچ‌وجه نمی‌توان آنها را با اینجا مقایسه کرد.

اروجی با عنوان کردن این مطلب که «سال‌هاست که می‌خواهند هتل‌های کشور را استاندارد کنند ولی هر روز یک طرح و مساله تازه پیش می‌آید و هنوز موفق به این کار نشده‌اند» افزود: هر هتلی بر‌ مبنای تعداد ستاره‌هایش باید مشخصاتی داشته باشد. پرسنل هتل‌ها باید آموزش دیده باشند؛ محیط بهداشتی، معماری، فضای پیرامونی و موارد دیگر هتل‌ها باید مناسب باشند. چند وقت پیش بنده در یکی از هتل‌های معروف همدان اقامت داشتم و بعد از بیرون آمدن از حمام می‌خواستم کولر را خاموش کنم، ولی هیچ کلیدی برای خاموش کردن وجود نداشت. با متصدی هتل تماس گرفتم و موضوع را مطرح کردم. ایشان در جواب گفت که کانال کولر شما با اتاق بغل مشترک است و می‌توانید دریچه کانال خود را ببندید. وقتی به او می‌گویم دریچه بسته است ولی هنوز باد خنک می‌آید، در پاسخ به من ابراز تاسف کرده و می‌گوید که کانال‌ها مشترک است دیگر. از شما می‌پرسم آیا این باید وضعیت یک هتل معروف باشد؟

این کارشناس گردشگری با بیان این مطلب که «گردشگران داخلی بعد از اینکه از سفر در شهرهای ایران برمی‌گردند؛ باید چند روز استراحت کنند تا به شرایط اولیه خود برسند» گفت: در برخی موارد پرسنل هتل‌ها آموزش‌دیده نیستند و درجه هتلی که ۴ ستاره اعلام شده، در حقیقت ۳ ستاره هم نیست. برخورد گارسون و کارکنان هتل‌‌ها مطابق با شان مسافری که برای تمدد اعصاب به آنجا رفته نبوده و به همین دلیل باید گفت که سفر در شهرهای داخلی بیشتر به خستگی مسافران اضافه می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر می‌بینیم که سیستم هتلینگ ما به صورت جزیره‌ای کار می‌کند و دفاتر خدمات گردشگری با آنها هیچ ارتباطی ندارند. دفاتر می‌گویند هتل‌ها به آنها خوب سرویس نمی‌دهند و هتل‌ها می‌گویند که دفاتر یک سال رزرو اتاق‌های آنها را می‌خواهند تا خودشان آن را به قیمت دیگری به مسافران بدهند. اگر می‌خواهیم که صنعت گردشگری توسعه پیدا کند،‌ باید همه‌ی سیستم‌های مرتبط به آن باهم و همانند یک ساعت کار کنند.

اردشیر اروجی در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: در حال حاضر خانه‌های بوم گردی‌ای درست شده است ولی هتلداران با آنها مخالفت کرده و می‌گویند آنها نباید باشند. چراکه می‌خواهند انحصار خودشان را نگه دارند. البته بنده هم به گسترش وسیع این خانه‌ها معتقد نیستم و می‌گویم که باید روی آنها نظارت لازم انجام شود تا اثرات منفی ایجاد نکنند. ولی اینکه جلوی آنها به‌طور کامل گرفته شود تا من به‌صورت انحصاری هر کاری دلم خواست انجام دهم؛ به هیچ وجه درست نبوده و قابل قبول نیست.

 وی در پایان گفت: ما هنوز سایتی نداریم که به صورت مستمر، دقیق و جداگانه آمار گردشگران داخلی و خارجی را به ما ارائه دهد و همه بتوانند آن را ببینند. آمارهایی که ارائه می‌شود، به صورت مصلحتی و در مصاحبه‌ها بوده و به هیچ دردی نمی‌خورد. چراکه آمار باید در یک پایگاه آماری باشد تا ما بتوانیم آن را با گذشته‌اش مقایسه کنیم. حتی به دلیل اهمیت این موضوع سال گذشته جناب جهانگیری که رئیس شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری است؛ این اداره را موظف کرد که با همکاری مرکز آمار ایران ظرف مدت کوتاهی سیستم آماری و اقماری گردشگری را آماده کند. در حال حاضر یک سال از این موضوع گذشته اما هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز