خبرگزاری کار ایران

عصر امروز کلید خواهد خورد؛

گام اول ارائه خدمات بانکی با کارت ملی هوشمند

asdasd
کد خبر : ۵۷۵۰۷۷

بانک ملت عصر امروز با رونمایی از خدمات بانکی از طریق کارت ملی هوشمند،‌ ارائه خدمات بانکی با کارت ملی هوشمند را رسما کلید خواهد زد.

به گزارش ایلنا؛ کارت ملی هوشمند مجموعه‌ای از اطلاعات فرد دارنده را در اختیار دارد که شامل اطلاعات شخصی، هویتی و فردی است و این کارت تراشه حافظه‌ای دارد که حجم فراوانی اطلاعات را برروی خود بارگذاری می‌کند و مزایایی مانند امکان تصدیق هویت بر اساس رمز عبور، امضای دیجیتال و استفاده کارآمدتر از خدمات دولت الکترونیکی را داراست.

این کارت به دلیل تدابیر امنیتی ویژه، به راحتی قابل جعل نیست. کارت هوشمند ملی می‌تواند به عنوان یک کلید ورود مناسب برای کاربردهایی مانند هدفمند کردن یارانه‌ها، سلامت الکترونیکی و کاربردهای انتخابات و سایر خدمات شهروندی مورد استفاده قرار گیرد و با ارائه سه کاربرد اصلی «شناسایی»، «تصدیق هویت» و «امضای دیجیتال» این امکان را فراهم می‌کند تا بتوان از آن به عنوان یک ابزار چندکاره استفاده کرد.

داخل کارت هوشمند، تراشه حافظه وجود دارد که حجم فراوانی از اطلاعات را می‌توان روی آن بارگذاری کرد.  بنابراین، دور از ذهن نیست که روزی تمامی کارت‌های داخل کیف‌های جیبی با هم تجمیع شوند و همه اطلاعات آنها روی تراشه‌های کارت هوشمند ملی قرار بگیرد.  به این ترتیب علاوه بر اطلاعات هویتی، طیف وسیعی از اطلاعات و حتی اطلاعات بانکی را می‌شود داخل این کارت‌ها گنجاند و رسماً تمامی کارت‌های دیگر را از رده خارج کرد.

در همین راستا، صحبت هایی از تجمیع کارت های بانکی در این کارت ملی هوشمند طی چند ماه اخیر به گوش می رسید که محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات از عدم وجود چنین طرحی خبر داد و افزود: به طور حتم تجمیع همه کارت های شهروندان اعم از کارت بانکی و کارت های دولتی موضوع مورد نظر نیست.

وی افزود: ما برای اجرای دولت الکترونیک در نظر داریم تا کارت‌هایی مثل کارت سلامت، گواهی نامه، کارت پایان خدمت و... که در راستای خدمات دولت الکترونیک است را به جای چندین کارت در یک کارت ملی هوشمند تجمیع کنیم. ‌

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم گفت: تجمیع بیش از ۳۰ میلیون کارت بانکی و چندین میلیون کارت دولتی در یک کارت امکانپذیر نیست و از ابتدا پیشنهاد ما هم چنین موضوعی مدنظر نبود و برخی برداشت ها درباره این طرح نادرست بود. ‌

ارائه خدمات بانکی با کارت ملی هوشمند

این در حالی است که طی هفته جاری سیف الله ابوترابی، سخنگو سازمان ثبت احوال درباره کارایی بانکی این کارت، گفت: در صورتی که مشتری کارت عابربانک همراه نداشته باشد، این کارت به عنوان کارت بانکی برای دریافت و پرداخت پول و همچنین افتتاح حساب کارایی دارد.

به گفته وی، در این طرح فعلا با یک بانک هماهنگی های لازم انجام شده تا از طریق کارت ملی هوشمند به صورت کاربردی در بحث تبادل اطلاعات و احراز هویت استفاده شود، البته بانک های دیگر نیز اعلام آمادگی کرده و حتما در ادامه اجرای این طرح نقش خواهند داشت که اسامی آنها به مرور اعلام می شود.

این در حالی است که وزیر ارتباطات در تازه ترین اظهار نظر خود در این باره اظهار داشت: چنین طرحی در گذشته و ارائه خدمات بانکی در طرح تجمیع وجود نداشت، اما کارت، کارت است و کارایی های متفاوتی دارد.

بانک ملت پیشتاز ارائه خدمات بانکی با کارت ملی هوشمند

حال با تمام این تفاسیر، ‌ عصر امروز بانک ملت به عنوان اولین بان در این حوزه، از خدمات بانکی قابل ارائه از طریق کارت هوشمند ملی رونمایی خواهد کرد.

براساس اعلام سخنگو سازمان ثبت احوال با این اقدام، امکان دریافت خدمات بانکی از جمله پرداخت، دریافت وجه و افتتاح حساب از طریق کارت ملی هوشمند امکان پذیر خواهد بود و این اقدام زمینه ساز تجمیع کارت های بانکی است و می توان آن را گام بزرگی در زمینه بانکداری الکترونیک عنوان کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز