خبرگزاری کار ایران

عضو هیئت اجرایی خانه کارگر سیستان و بلوچستان:

دولت باید از توافق کارگر و کارفرما استقبال کند/مالیات مانع مهم‌تری در‌مقابل تولید است تا دستمزد

asdasd
کد خبر : ۶۰۰۶۵۳

بامری می‌گوید: پایین نگه‌داشتن دستمزد، مانعی از پیش‌روی تولید در کشور برنمی‌دارد.

محمد گل بامری (عضو هیئت اجرایی خانه کارگر استان سیستان و بلوچستان) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، گفت: کارفرما و کارگر می‌توانند در مذاکرات مربوط به مزد با یکدیگر به‌توافق برسند. این‌دو مکمل یکدیگر هستند. کارفرما برای تولید به نیروی کار احتیاج دارد و کارگران نیز برای تامین پایدار معاش خود و خانواده‌شان به حضور و تکثیر بنگاه‌های تولیدی نیاز دارند. دولت هم باید، از توافق کارگر و کارفرما استقبال کند. اما مداخلات دولت در مذاکرات آنها، معادله را به‌هم زده و موجب نتایجی بر‌خلاف انتظارات دو طرف، به‌خصوص کارگران می‌شود. البته نمایندگان کارفرماها عموما مطالبات خود را در راستا و هماهنگ با فشارهای دولت بر کارگران پیش می‌برند.

وی افزود: دولت به‌ اشتباه فکر می‌کند با پایین نگه‌داشتن دستمزد، موانع پیش‌روی تولید در ایران را کاهش می‌دهد و حتی اشتغال‌زایی می‌کند درحالی‌که، به‌عنوان مثال، مالیات بالا به‌مراتب مانع مهم‌تری در مقابل تولید است تا مساله‌ای مثل دستمزد.

وی اظهار داشت: حداقل دستمزد کنونی بسیار ناچیز است و حتی قابلیت فراهم‌آوردن ساده‌ترین نیاز‌های غذایی روزمره کارگران را ندارد، اما کسی به این معضل توجه کافی نمی‌کند. با چنین دستمزدی، کارگر چگونه می‌تواند انگیزه کافی برای کار و تولید داشته باشد؟ توافق کارفرماها و کارگران در سال گذشته بر سر نرخ سبد معیشت اقدام بسیار درستی بود.

بامری اظهار داشت: در مقابل تصمیم اخیر دولت، مجلس و شورای نگهبان در موضوع بند (ز) تبصره 7 لایحه بودجه 97، نمایندگان کارگران در شورای عالی کار ناگزیر از تعلیق جلسات بودند. چرا دولت بدون عنایت به نظر جامعه کارگری، به منابع تامین‌اجتماعی دست‌درازی می‌کند؟ صندوق تامین‌اجتماعی جزء دارایی‌های کارگران است. این تصمیمات دولت تاثیر منفی بر چانه‌زنی‌ها دارد. دولت باید بپذیرد در اصل، توافق نهایی باید بین نمایندگان کارفرمایان و کارگران صورت گیرد.  

عضو هیئت اجرایی خانه کارگر استان سیستان و بلوچستان در پایان، گفت: دکتر ربیعی (وزیر کار، تعاون و رفاه‌ اجتماعی) به‌رغم تلاشی که برای بهبود معیشت و وضعیت کارگران می‌کند، اما با موانع و مخالفت‌های بسیار زیادی مواجه است. اگر اجازه داده‌شود وی کارش را انجام دهد، اوضاع برای کارگران بهبود خواهد یافت. متاسفانه بعضی نمایندگان متوجه نمی‌شوند استیضاح وزیر کار در پایان سال، لطمه بزرگی به جامعه کارگری وارد می‌آورد چراکه موجب بر زمین ماندن بسیاری امورات مربوط به اشتغال و معیشت کارگران می‌شود.        

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز