خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی:

تغییر وزیر کار منجر به تغییر وضعیت نخواهد شد/مجلس حق دارد بر عملکرد وزرا نظارت کند

asdasd
کد خبر : ۶۰۲۴۷۷

سیدتقی نوربخش گفت: هرآنچه برای ارتقای خدمات سازمان تأمین اجتماعی قابل انجام است، صورت گرفته و بهبود شرایط فعلی نه با استیضاح وزیر بلکه تنها با حمایت بیشتر نهادهای مختلف از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قابل انجام است.

به گزارش ایلنا، سیدتقی نوربخش در جمع تعدادی از مدیران سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت: نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به عنوان وکلای ملت از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مجموعه‌های تابعه انتظار خدمت رسانی مطلوب به جامعه را دارند و ما نیز این کار را وظیفه خود می‌دانیم و با اعتقاد و اشتیاق در این مسیر قدم گذاشته‌ایم.

وی با بیان اینکه برای خدمت رسانی مطلوب و ایده آل آنگونه که مورد انتظار است، همه باید به هم کمک کنیم افزود: تمامی مسئولین و همکاران رده های مختلف این مجموعه بزرگ با همه وجود تلاش می‌کنند که امکانات بیشتری برای خدمت به مردم فراهم کنند؛ اقدامات فراوانی نیز انجام شده است؛ اما قطعا در شرایط مطلوب و ایده آل نیستیم.

 نوربخش ادامه داد: آنچه گفتنی است، این است که ما از همه پتانسیل ها و سازوکارها و امکانات برای ارتقاء همه جانبه خدمات به جامعه بهره می گیریم و از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کنیم و تصور ما این است که با بهره گیری از بهترین، دلسوزترین و خوش فکرترین افراد برای ارتقاء خدمات اقدام کرده‌ایم و در طی این سالها نیز همواره روند رو به بهبود را طی کرده‌ایم.

وی تأکید کرد: شرایط امروز کشور و بویژه اقشار ضعیف جامعه به مراتب بهتر از ٥ سال پیش است اما باید پذیرفت که نیازمند تلاش و کار بیشتر هستیم.

مجلس حق دارد که بر عملکرد وزرا نظارت کند

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر حق مجلس شورای اسلامی برای نظارت بر عملکرد وزرا و استیضاح آنان، اظهار داشت: طبیعتا امضا کنندگان و طراحان استیضاح انتظار تحرک بیشتر و بهبود وضعیت را دارند اما به عقیده من تغییر وزیر منجر به تغییر وضعیت نخواهد شد.

 نوربخش، افزود: به‌ویژه در حوزه تأمین اجتماعی با اشراف کامل به شرایط این سازمان اطمینان دارم که بهترین رابطه بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با این سازمان در دوره فعلی برقرار شده و  علی ربیعی نسبت به این سازمان از هیچ گونه حمایت و اقدامی فروگذار نکرده است. ربیعی، از جنس جامعه کار و آشناترین فرد به مسائل و دغدغه‌های کارگران است و در دوران وزارت وی، شاهد تحولاتی جدی در حوزه اجتماعی کشور بوده‌ایم.

وی ادامه داد: با توجه به برنامه جامع دولت برای مقابله با فقر و محوریت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تحقق این برنامه، درخواست و پیشنهاد ما به نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی این است که از تداوم فعالیت وزیر رفاه در این وزارت خانه حمایت کنند.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی خروج این سازمان از مسائل حاشیه‌ای  و تمرکز بر خدمت رسانی به اقشار ضعیف جامعه را اولین و مهمترین اقدام  ربیعی عنوان کرد و گفت: این کار باعث شد که این سازمان برای ارتقاء خدمات به جامعه تمرکز داشته باشد و در مسیر اصلی خدمت به اقشار مختلف مردم بویژه بازنشستگان و کارگران عزیز قرار گیرد.

نخستین وزیری که  زنگ هشدار صندوق‌های بازنشستگی را به صدا درآورد

نوربخش افزود: ربیعی، نخستین وزیری است که چند سال پیش زنگ هشدار را درباره بحران صندوق‌های بازنشستگی به صدا درآورد و توجه مسئولان و تصمیم‌گیران کلان کشور را به ابعاد مهم این بحران جلب کرد. تلاش‌های وی و مدیران و کارشناسان این حوزه، سبب شد چالش صندوق‌های بازنشستگی به یکی از دغدغه‌های جدی مسئولان و تصمیم‌گیران تبدیل شود که نتایج و دستاوردهای آن را می‌توان در برنامه ششم توسعه و نیز بخش‌هایی از لایحه بودجه اولین سال اجرای برنامه ششم توسعه به‌ویژه در پیش‌بینی بازپرداخت ٥٠  هزار میلیارد تومان از بدهی بیمه‌ای دولت به سازمان تامین‌اجتماعی ردیابی کرد.

وی ادامه داد: وضعیت فعلی سازمان تأمین اجتماعی نتیجه و برآیند تصمیم گیری‌های  ادوار مختلف است. این سازمان ماهیت بین نسلی دارد و شرایط امروز نتیجه اقدامات سالهای گذشته است. نتیجه اقدامات و فعالیت های امروز ما نیز در ادوار آتی مشخص می شود. بدون تردید دکتر ربیعی از جمله وزرایی است که بهترین عملکرد را در حوزه تأمین اجتماعی داشته است. با توجه به دستاوردهای ارزشمند این وزارتخانه در دولت یازدهم و سرفصل‌های کلی برنامه دولت دوازدهم، امیدواریم نمایندگان محترم به جای استیضاح این وزیر کارآمد، فکری به حال تقویت این وزارتخانه کنند.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه  ربیعی اهل پاسخگویی، تعامل و گفت‌وگوست، اظهار داشت: وی از فرصت پرسش‌های نمایندگان استقبال و از آن برای جلب توجه عمومی و حساس کردن وکلای مردم نسبت به چالش‌های حوزه اجتماعی و حوزه سیاست‌های اجتماعی استفاده می‌کند.

دکتر نوربخش با اشاره به برنامه اصولی دولت برای فقر زدایی گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان‌های زیرمجموعه آن از جمله سازمان تامین‌اجتماعی؛ سازمان بهزیستی و ... متولی و مجری اصلی برنامه‌های مختلف دولت و مجلس برای تحقق این هدف هستند؛ استیضاح یکی از وزرای اصلی حوزه اجتماعی کابینه، می‌تواند مانع و چالشی جدی در مسیر تحقق این هدف باشد.

وی افزود: مهار بحران بیکاری یکی دیگر از محورهای مهم برنامه‌های دولت دوازدهم است و هرچند همانطور که دکتر ربیعی گفته، اشتغالزایی وظیفه این وزارتخانه نیست اما واقعیت این است که اگر طرح‌های متنوع این وزارتخانه برای حفظ و تثبیت مشاغل موجود و حمایت از توسعه مشاغل خرد و خانگی و مشاغل روستایی نبود، امروز بحران بیکاری ابعادی بسیار نگران‌کننده‌تر داشت و به سبب همین اقدامات کارآمد این وزارتخانه در تثبیت مشاغل و پیشگیری از بروز و شدت یافتن بحران‌های کارگری است که دولت و نیز مردم روی این وزارتخانه و توان کارشناسی و اجرایی آن در تحقق هدف مهار بحران بیکاری، حسابی ویژه باز کرده‌اند.

١١ میلیون نفر تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار گرفتند

نوربخش گفت: توسعه پوشش بیمه‌های اجتماعی و درمانی یکی دیگر از توفیقات مهم ربیعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. در دوران وزارت ربیعی، ١١ میلیون نفر از اقشاری که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نبودند با اولویت حاشیه‌نشینان و نیازمندان و با حداقل هزینه و حتی در مواردی به صورت رایگان، تحت پوشش قرار گرفته و دفترچه درمان دریافت کردند.

وی با اشاره به روحیه مردمی و تلاش وزیر کار  برای برقراری ارتباط با جامعه کارگری، گفت: ربیعی همانطور که تاکنون بارها با افتخار اعلام کرده، کارگرزاده و خود نیز کارگر بوده و با مسائل و مشکلات و دغدغه‌های کارگران و خانواده‌های آنان از نزدیک آشنایی دارد.

 افزایش پلکانی حقوق و مستمری‌ها

نوربخش ادامه داد: در دوران وزارت علی ربیعی و با تلاش‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همراهی و همدلی سازمان‌های فعال در این حوزه از جمله سازمان تامین‌اجتماعی، حقوق کارگران و مستمری بازنشستگان، هر سال با تعامل و گفت‌وگوی منطقی و مبتنی بر واقعیات میان گروه‌های کارگری و کارفرمایی و نقش‌آفرینی شخص وزیر، بیش از نرخ تورم سالانه افزایش یافته و ربیعی کوشیده است با فرمول افزایش پلکانی حقوق و مستمری‌ها، شکاف عمیق ایجادشده میان دستمزد و مستمری و هزینه‌های معیشت اقشار مولد جامعه در سال‌های گذشته را پر کند.

وی با بیان اینکه وزیر رفاه نشان داده که یک مدیر صرفا پشت‌میزنشین نیست، افزود: وی مرد میدان عمل است. همیشه ایشان را در قلب حوادث از جمله در حادثه معدن زمستان یورت، و سایر حوادث کارگری دیده‌ایم. او برخلاف بسیاری از مدیران، از اینکه به جمع حادثه‌دیدگان برود، با آنان همدردی کند و راهی برای تسکین آلام آنان بیاید، هراسی ندارد.  ربیعی وزیری است که دائما به استانها و شهرستانها سفر می کند و در عین حال توانسته است در شرایط دشوار اقتصادی، با موفقیت از تبدیل موضوعاتی چون تاخیر در پرداخت حقوق‌های کارگران برخی شرکت‌ها به بحران‌های امنیتی پیشگیری کند.

 هیچ شرکتی بدون توجیه منطقی به شستا واگذار نشده است

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در ادامه با اشاره به تلاشهای صورت گرفته برای ارتقاء کارآمدی شرکت های سرمایه گذاری وابسته به صندوق های بازنشستگی در دوران وزارت ربیعی، گفت: وی در حالی در سال ١٣٩٢ مسئولیت حوزه بیمه‌های اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی را برعهده گرفت که این صندوق‌ها از مشکلات عمیق ساختاری به‌ویژه در حوزه سرمایه‌گذاری‌ها رنج می‌بردند و شرکت‌های زیاندهی که بابت رد دیون دولت، در طی سال‌های متمادی به این صندوق‌ها تحمیل شده بودند، به جای سوددهی و کمک به حل مشکل نقدینگی صندوق‌ها، به میدان رقابت و سهم‌خواهی جناح‌ها و گروه‌های مختلف سیاسی برای نشاندن وابستگان خود بر صندلی‌های متعدد هیات‌مدیره این شرکت‌ها تبدیل شده بودند.

 نوربخش افزود: از انصاف به دور است که یک‌جانبه دکتر ربیعی را بابت ناکامی سیا‌ست‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری صندوق‌ها در گذشته شماتت کنیم و از یاد ببریم که نهاد دولت و نیز نهادهای تقنینی و برخی تصمیم‌سازان در گذشته با برخی تصمیمات شتابزده غیرکارشناسی و تحمیل مسئولیت‌های غیربیمه‌ای به این صندوق‌ها، چه سهمی در بروز و تعمیق بحران داشته‌اند؟

وی با بیان اینکه ربیعی و صندوق‌های تحت مدیریت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی،  امروز میراث‌دار شرکت‌های متعدد زیاندهی هستند که برخی از آنها به علت مشکلات جدی، هیچ خواهان و خریداری ندارند، اظهار داشت: از زمان وزارت ربیعی تا کنون هیچ شرکتی بدون توجیه منطقی به شستا و سایر مجموعه‌های  سرمایه گذاری تابعه وزارت واگذار نشده است و مدیریت بنگاه ها نیز به بهترین وجه انجام می‌شود. همچنین می دانیم که خروج از بنگاه داری مورد تأکید رئیس جمهور قرار گرفته و در مجموعه شستا نیز این کار با جدیت در حال پیگیری است و به زودی شاهد عرضه سهام شرکت های مختلف شستا و خروج این مجموعه از بنگاه داری خواهیم بود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در پایان سخنان خود گفت: مجموع این دلایل، سبب می‌شود که از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی انتظار داشته باشیم و درخواست کنیم به ادامه فعالیت این مدیر مردمی و سختکوش و مورد وفاق کارگران، کارفرمایان و بازنشستگان به عنوان شرکای اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی، مجدداً رای اعتماد بدهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز