خبرگزاری کار ایران

حسن ایزدی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

کلاهی که با تصویب بند «ز» سرمان گذاشتید با استیضاح وزیر کار تکرار نکنید/ جامعه کارگری و بازنشستگان را بیش از این آزار ندهید

asdasd
کد خبر : ۶۰۲۵۴۴

دبیر اجرایی خانه کارگر استان گیلان می‌گوید: جامعه کارگری استان، کانون شوراها، انجمن‌های صنفی، کانون بازنشستگان و خانه کارگر به شدت پیگیر رای اعتماد دوباره علی ربیعی (وزیر کار) است و در این رابطه با نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی در حال رایزنی‌ست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دبیر اجرایی خانه کارگر استان گیلان درباره سیاست‌های دولت در تعیین دستمزد سال 97 کارگران گفت: سالیان سال است که تعیین دستمزد براساس قانون اجرا نمی‌شود. سبد هزینه زندگی یک خانوار 4 نفره حدود دو میلیون و پانصد هزار تومان است ولی حداقل حقوق کارگر در سال 96 حدود نهصد و سی هزار تومان است که با خط فقر فاصله زیادی دارد. با اینکه سالیان متوالی این مسائل دامنگیر جامعه کارگری است، ولی هنوز به سرانجام خوب، مثبت و منطقی نرسیده است. امیدواریم که آقای دکتر ربیعی در راس هرم و نمایندگان کارگران و کارفرمایان در شورای عالی کار در رابطه با تعیین دستمزد جدید منطقی‌تر و مطابق با واقعیت‌های جامعه در زمینه‌­ی تورم و گرانی تصمیم بگیرند. از طرف دیگر بازنشستگان چشم به‌راه تعیین نرخ جدید دستمزد در سال آتی هستند زیرا افزایش حقوق آنها بر مبنای تعیین نرخ دستمزد انجام می‌شود.

حسن ایزدی درباره تعیین نرخ دستمزد سال 97 ادامه داد: انتظار داریم دستمزد در سال 97 در شورای عالی کار به‌گونه‌ای تعیین شود که سفره‌های قشر کارگر جامعه رنگین که نه ولی حداقلی باشد. ما در استان گیلان جلسات متعددی با کارفرمایان و انجمن‌های صنفی داشته‌ایم. آنها نیز به این اصل معتقدند که دولت در تعیین نرخ دستمزد کم‌کاری می‌کند. البته دولت فقط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیست بلکه منظورم دیگر وزارتخانه‌های مرتبط با جامعه کارگری مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی نیز هست.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان گیلان با ناچیز دانستن میزان حقوق کارگران در تمام این سال‌ها افزود: در دولت قبل حق کارگر در رابطه با افزایش حقوق رعایت نشد و طلب ما در سال‌های قبل اینقدر زیاد است که دولت قادر به پرکردن این فاصله طی دو الی سه سال هم نیست. فریاد ما این است که برای کارگران شرایط از امروز بدتر نشود. شما درنظر بگیرد یک کارگر بازنشسته با سی سال سابقه خدمت و حقوق یک میلیون و یکصد یا دویست چطور می‌تواند سفره خود را حتی با نان و پنیر پهن نگاه دارد؟ انتظار ما از دولت این نیست که سفره کارگران و بازنشستگان ها رنگین باشد ولی از این شرایط هم باید بیرون بیاید.

ایزدی با اشاره به طرح استیضاح وزیر کار در مجلس و با تاکید بر حمایت جامعه کارگری از علی ربیعی افزود: دلخوری‌هایی بابت تصویب بند «ز» ماده 7 لایحه بودجه از وزیر کار داریم اما در مورد استیضاح، محکم پشت وزیر خواهیم ایستاد و از نمایندگان استان می‌خواهیم از وزیر کار ما حمایت کنند و کلاهی که با تصویب بند «ز» به سرمان گذاشتند، دوباره با استیضاح وزیر کار تکرار نکنند. جامعه کارگری استان، کانون شوراها، انجمن‌های صنفی، کانون بازنشستگان و خانه کارگر به شدت پیگیر رای اعتماد دوباره دکتر ربیعی (وزیر کار) هستند.

این فعال کارگری ضمن تشکر از آن دسته از نمایندگان مجلس که به عدم تصویب بند «ز» ماده 7 لایحه بودجه رای دادند، عنوان داشت: نامه‌ای برای تشکر از این نمایندگان که تعدادشان حدود 80 نفر است، تنظیم کردیم که به مجلس خواهیم فرستاد. از نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی نیز تشکر می‌کنم که تفکری همسو با جامعه­‌ی کارگری دارند و به نفع جامعه کارگری، رای منفی بند «ز» دادند. اما از نمایندگانی که تعدادشان حدود 110 نفر است یعنی همان‌ها که به بند «ز» رای مثبت دادند، درخواست می‌کنیم بیش از این جامعه کارگری و خانواده‌های بازنشستگان را مورد اذیت و آزار قرار ندهند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان گیلان، استفاده از ناظر از طرف دولت و مجلس برای رسیدگی به هزینه نُه بیست و هفتم در سازمان تامین اجتماعی را به‌جای واریز آن به خزانه دولت پیشنهاد داد و افزود: پیشنهاد بنده که آن را با نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس هم درمیان گذاشتم، قرار دادن ناظر از طرف مجلس و دولت است که اجازه دهند نُه بیست و هفتم در داخل سازمان بماند و در همانجا با نظارت کامل؛ هزینه شود نه اینکه به حساب خزانه دولت واریز شود که معلوم نیست چگونه می‌خواهند آن را بین کارگران تقسیم کنند. ما امروز، با وجود آنکه سهم نُه بیست وهفتم در حساب سازمان تامین اجتماعی قرار دارد هنوز با مشکلات بسیاری در بحث درمانی کارگران و بازنشستگان مواجهیم حال با انتقال آن به خزانه دولت دیگر معلوم نیست وضعیت درمانی کارگران و بازنشستگان و خانواده‌های آنها به کجا خواهد رسید.

ایزدی از کمبود خدمات درمانی برای کارگران و بازنشستگان نیز ابراز نگرانی کرد و گفت: در برخی شهرستان‌های استان گیلان درمانگاه تامین اجتماعی وجود ندارد و کارگر باید 4 الی 5 ماه در نوبت بستری در بیمارستان‌ها باید انتظار بکشد. با واریز سهم نُه بیست و هفتم به خزانه دولت به نظر می‌رسد برای یک کارگر بازنشسته، انتظار مدت بستری به حدود یک سال برسد. اینها دردهای جامعه کارگری است که نه دولت به آنها توجه دارد و نه مجلس.

حسن ایزدی با اشاره به حمایت جامعه کارگری از دولت آقای روحانی در انتخابات قبل گفت: در بحث انتخابات ریاست جمهوری دوره قبل، قسمت عمده‌ای از رای دکتر روحانی از طرف جامعه کارگر بود ولی متاسفانه اینک رئیس‌جمهور و معاونان وی به خصوص شخص آقای نوبخت (رئیس سازمان برنامه و بودجه) به جامعه کارگری پشت کرده‌اند و سازمانی را که چشم و امید جامعه کارگری و بازنشستگی است و بزرگترین طلبکار دولت شناخته می‌شود، مورد هجوم قرار داده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز