خبرگزاری کار ایران

تعطیلات اجباری برای کارگران آذر کنترل/اخذ تعهدنامه برای دریافت نکردن دستمزد

asdasd
کد خبر : ۶۰۸۲۷۷

برخی منابع از بیکاری یکماهه بیش از ۷۰ کارگر قراردادی شاغل در کارخانه آذر کنترل با افزایش تعطیلات نوروزی خبر می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، منابع کارگری در کارخانه «آذر کنترل» می‌گویند، با آغاز سال جدید، کارفرما یک ماه فعالیت این واحد تولیدی را  به بهانه افزایش تعطیلات نوروزی متوقف اعلام کرده و در نتیجه بیش از ۷۰ کارگر شاغل در این واحد بدون دریافت هیچ دستمزدی بیکار هستند.

به گفته یکی از کارگران این کارخانه، هنوز مشخص نیست دلیل واقعی این تعطیلی اجباری یکماهه چیست اما عمده‌ترین دلایلی که از سوی کارفرما عنوان می‌شود، کمبود نقدینگی است.

این کارگر با بیان اینکه ٰمشخص نیست این تعطیلی‌ها یکماهه باشد یا طولانی‌تر، گفت: پایان سال ۹۶ کارفرما از هر یک از کارگران تعهدنامه کتبی مبنی بر تعطیلی یکماهه کارگران بدون دریافت دستمزد دریافت کرد. طبق این تعهدنامه هیچیک از کارگران شرکت که به‌صورت میانگین ۱۵ سال سابقه کار دارند حق شکایت به مراجع قانونی برای دریافت مطالبات مزدی خود را ندارند. ضمن اینکه کارفرما وعده کرده حق بیمه کارگران را در این یک ماه به تامین اجتماعی بپردازد.

در این زمینه دبیر خانه کارگر قزوین گفت: برخی کارفرمایان با نقض قانون کار سعی دارند به عناوین مختلف حقوق صنفی و قانونی کارگران خود را تضییع کنند.

عیدعلی کریمی با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: در استان قزوین  برخی کارفرمایان با افزایش تعطیلات نوروزی حقوق صنفی و قانونی کارگران خود را تضییع کنند.

او با بیان اینکه چندین سال است اقداماتی از این دست مرسوم و متداول شده‌ است، افزود: برخی کارفرمایان، کارگران خود را به مرخصی اجباری می‌فرستند و برخی هم همانند شرکت آذر کنترل با اخذ تعهدنامه اجباری از کارگر مطالبات مزدی یکماهه آنها را پرداخت نمی‌کنند که به موجب این تعهد کارگران متعهد می‌شوند هیچ ادعای حقوقی برای دریافت مطالبات خود نداشته باشند.

این فعال کارگری اضافه کرد: علاوه بر این، تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی و حق بیمه، عدم تنظیم قرارداد کار و پرداخت نشدن دستمزد واقعی از مشکلات کارگران این شهرستان است.

به گفته وی، کسر یک ماه حقوق و سایر مزایای مزدی کارگران همانند سنوات، عیدی، مرخصی و غیره بر کارگران تاثیر منفی می‌گذارد و آنها متضرر خواهد شد.

به گفته کریمی، به دلیل عدم نظارت قانونی راه گریز از قانون به شکل‌های مختلف برای کارفرمایان وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز