خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

خشکسالی، مهم‌ترین مشکل سیستان و بلوچستان است/بی‌ثمر بودن وام اشتغال و مهاجرت‌های گسترده مرزنشینان

asdasd
کد خبر : ۶۰۸۷۲۴

دبیر اجرایی خانه کارگر استان سیستان و بلوچستان گفت: شمال و مرکز استان در قیاس با جنوب آن بسیار محروم هستند و مسئولان برای رفع این مشکل، باید نگاه جامع توسعه‌محورانه اتخاذ کنند. خشکسالی، عمده‌ترین مشکل استان است و امان مردم را بریده‌است.

حسینعلی اکبری (دبیر اجرایی خانه کارگر استان سیستان و بلوچستان) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، گفت: حضور دکتر ربیعی در مجموعه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی باعث خیر و آرامش برای مجموعه کارگری در کشور شده‌است. این آرامش در استان سیستان و بلوچستان نیز احساس می‌شود. از زمان حضور وی و تیم تحت مدیریت‌اش در وزارتخانه، تشکلات کارگری مجددا توانسته‌اند به فعالیت بپردازند. در حوزه اشتغال هم، در طول چند سال اخیر و به‌همت تیم دکتر ربیعی در وزارت کار، کارهای بزرگی انجام شده‌است. مهم‌ترین آنها، پروژه عظیم طرح توسعه سواحل مکران در سواحل جنوب استان و در حوالی چابهار است که البته ثمرات آن تا 2-3 سال دیگر به بار می‌نشیند.

شمال و مرکز استان از فقر شدید رنج می‌برند

وی افزود: با این حال، مشکلی که وجود دارد برای بخش شمالی (سیستان) و مرکزی (حوالی زاهدان) هنوز کار اساسی‌ انجام نشده‌است و این بخش‌ها از فقر شدیدی رنج می‌برند. از این لحاظ، وضعیت شمال استان در قیاس با مرکز حتی بدتر است. در بخش‌های شمالی (سیستان‌نشین) استان، پروژه‌هایی آبرسانی‌ای که در حال انجام است، به‌خاطر مشکلات مختلف به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌اند و شاغلان آنجا یا دچار معوقات مزدی هستند یا با عدم امنیت شغلی مواجه می‌شوند.

لازمه وجود نگاه جامع توسعه‌محور مسئولان کشوری به کل مناطق استان

اکبری تاکید کرد: سیستان و بلوچستان با ۱۸۱٬۷۸۵ کیلومتر مربع، پهناورترین استان کشور است. مسئولان باید نگاه جامع توسعه‌محور به مناطق مختلف این استان داشته‌باشند. باید برنامه‌ریزی‌هایی صورت بگیرد که مرکز و شمال آن هم، به‌صورت برابر و هم‌سطح جنوب آن از توسعه و اشتغال برخوردار شوند. از همین‌روی، نه‌تنها وزارت کار، بلکه دیگر وزارتخانه‌های مرتبط از قبیل وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور و... باید رویکردشان را به موضوع توسعه و اشتغال در این استان تغییر دهند. نباید بار اشتغال‌زایی صرفا برعهده وزارت کار باشد، بلکه وزارتخانه‌های یادشده هم باید همکاری پایدار داشته باشند.

کم‌آبی و خشکسالی، مهم‌ترین مشکل سیستان و بلوچستان

وی گفت: اقتصاد این استان عمدتا مبتنی بر کشاورزی است و باتوجه به ظرفیت‌های موجود، بهترین مشاغل برای اینجا، در حوزه کشاورزی، دامپروری و زنبورداری است‌. از این حیث، کم‌آبی و خشکسالی گسترده، مهم‌ترین چالش پیش‌روی مردم و مسئولان نه‌فقط در عرصه‌های یادشده، بلکه حتی برای تامین آب شرب سیستان و بلوچستان است. مناطقی در این استان هست که مردم آن محتاج یک قطره آب هستند.

بی‌ثمر بودن وام اشتغال در شرایط کنونی

اکبری اظهار داشت: طرح‌هایی همچون وام اشتغال که برای روستانشینان هم درنظر گرفته می‌شود، با التفات به مشکلات آبی گسترده، فایده‌ای نخواهد داشت چراکه اساسا منبع لازم برای توسعه کار وجود ندارد. بنابراین، این‌‌گونه وام‌ها که مورد حمایت مجموعه وزارت کار است، مشکلات مردم را کاهش نمی‌دهند.  

مسئولان نباید از مهاجرت‌های گسترده مرزنشینان غافل شوند

وی با تاکید بر اینکه مسئولان باید کارهای اساسی و جهادی بکنند تا روند مهاجرت‌های گسترده از استان متوقف شود، اظهار داشت: اگر روند کم‌توجهی کنونی مسئولان کشوری به اینجا همچنان ادامه یابد، ساکنان این استان که نقش آنها در حفاظت از مرزها بسیار پررنگ است، سرزمین آبا و اجدادی‌شان را رها کرده و به جاهای دیگر مهاجرت می‌کنند. من روستای زادگاه خودم را می‌توانم به‌عنوان نمونه بیاورم که اکثر ساکنان آن، در پی لقمه‌ای نان به شهرهای بزرگی که در دسترس‌ترین‌شان زاهدان است، مهاجرت کرده‌اند. اما چه سود؛ که در کلانشهری همچون زاهدان نیز، شغل بسیار کمیاب است و دستمزدها نیز بسیار پایین‌تر از سطح حداقل مزد تعیین‌شده است.

افزایش اشتغال کاذب در بین مردم  

وی افزود: بسیاری نیز ناچار از روی آوردن به مشاغل کاذبی همچون بنزین‌فروشی هستند که خطرات خاص خود را دارد. به‌عینه از هر ده‌خانواری که می‌بینم و یا می‌شناسم، یک‌خانوار مجبور به انجام چنین شغل‌های کاذبی هستند.

از افغانستان آبی گرم نمی‌شود

اکبری اظهار داشت: مساله کم‌آبی را نباید دست کم گرفت. به‌رغم توافقاتی که با افغانستان بر سر تقسیم آب رودخانه هیرمند بین دو کشور صورت گرفته‌است، اما به‌ندرت آبی به شمال استان می‌رسد. کشاورزان ساکن در مناطق شمالی استان، که با رنج فراوان و زیر بار قرض و به‌امید توافقات صورت‌گرفته با افغانستان بر سر آب، زمین‌هایشان را کشت کرده‌اند، با فقدان منابع آبی لازم برای سیراب کردن محصولاتشان روبرو هستند و هر آنچه را کشت کرده‌اند، دارند از دست می‌دهند و به ورطه تیره‌روزی می‌افتند.

سوءمدیریت در بافت بلوچ

وی گفت: ما از لحاظ کارخانجات بزرگ با محرومیت شدید در استان مواجهیم و تعداد واحدهای صنعتی در اینجا به‌تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد. کارخانه نساجی بافت بلوچ که نه فقط در سیستان و بلوچستان، بلکه در کل کشور یکی از بزرگترین واحدهای صنعتی تولید نساجی بود، به‌خاطر سوءمدیریت با مشکلات بسیار عدیده‌ای مواجه شد و بسیاری از نیروهای کار خود را تعدیل کرد.

برای طرح توسعه سواحل مکران، از نیروهای بومی استفاده شود

دبیر اجرایی خانه کارگر استان سیستان و بلوچستان در پایان، گفت: در طرح توسعه سواحل مکران باید تلاش شود از نیروهای بومی استان و به‌خصوص، شهرها و مناطق محرومی همچون چابهار استفاده شود. این استان از افراد مستعد و توانمندی برخوردار است. چه ایرادی دارد اگر فردی توانایی انجام کار را داشت، مدت کوتاهی او را از آموزش‌های لازم برخوردار کنیم تا بتواند شغل مورد نظر را برعهده بگیرد. مسئولان باید کمک کنند تا جوانان در راستای طرح‌های در دست اجرا، تربیت شوند. استفاده از نیروهای بومی مزایای بسیار زیادی دارد. هزینه نیروی کار را بسیار کاهش می‌دهد. اگر هم نیروی متخصص لازم وجود ندارد، ما نیروی کار ساده که داریم. فراوان هم هست. چرا از آنها برای چنین پروژه‌هایی استفاده نشود؟ مردم سیستان و بلوچستان به‌دلیل شرایط خاص محیطی و فرهنگی‌ای که در طول اعصار داشته‌اند، بسیار ساده‌زیست و قانع هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز