خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم مبارکه در گفت‌و‌گو با ایلنا؛

کشاورز را به‌مثابه کارگر می‌شناسیم/ مقصران بحران آب و کشاورزی در اصفهان معرفی و مجازات شوند

asdasd
کد خبر : ۶۲۰۳۶۷

سعیدی‌مبارکه گفت: در زمینه مشکلات کشاورزان اصفهان، سوءمدیریت‌هایی در گذشته صورت گرفته که مقصرین آنها باید معرفی و مجازات شوند. در برنامه‌ریزی‌های جدید برای اصلاح وضعیت فعلی، منافع کشاورزان باید در نظر گرفته‌شوند. رئیس‌جمهور با در دستور کار روزانه قرار دادن احیای زاینده‌رود، از استاندار خود حمایت کند.

زهرا سعیدی مبارکه (نماینده مردم مبارکه و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با بیان این نکته که امسال 12 هزار نفر از کشاورزان مبارکه بی‌بهره از آب هستند، تاکید کرد: معضل آب یک مشکل برای کل استان اصفهان است. درواقع، یک‌سری سوءمدیریت‌ها در گذشته صورت گرفته که به‌سادگی نباید از آنها گذشت. مقصرین این امر هم باید معرفی و مجازات شوند.

وی گفت: حقآبه چیزی است که کشاورزان مبلغ آن را پرداخت کرده‌اند. شبیه آنکه شما ملکی را خریداری کرده‌اید و سند آن را هم دارید. حال دولت می‌آید و آن را از شما می‌گیرد و وعده بازگشت آن به شما را در آینده می‌دهد، اما در حقیقت، این اتفاق هیچ‌گاه رخ نمی‌دهد. مشکلی که اکنون پیش‌آمده، این است که دولت‌های وقت، حقآبه‌ها را سه‌برابر ظرفیت زاینده‌رود واگذار کرده‌اند و این امر موجب خیانت به استان اصفهان شده‌است. در واقع، این واگذاری‌ها قرار بوده بعد از احداث تونل سوم کوهرنگ انجام شود اما این وعده هنوز محقق نشده‌است. مساله کشاورزان حقآبه‌دار اصفهان با دولت همین است. این مساله چنان وضعیت بغرنج و پیچیده‌ای را رقم زده که نمی‌توان فهمید آیا این‌ها ناشی از اصفهان‌ستیزی بوده یا عمدا صورت گرفته یا خیر؟

 نماینده مردم مبارکه درخصوص تدبیر راهکار برای وضع موجود، اظهار داشت: اکنون باید برای خسارت به کشاورزان فکری کرد. همان‌طور که دولت برای بازنشستگان صنعت فولاد تمهیدات خاص در بودجه می‌اندیشد، باید برای کسانی که حقآبه کشاورزی آنها به‌خاطر سوءمدیریت زائل شده‌، فکری کند. برای این قضیه باید برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت داشت. در برنامه‌ریزی بلندمدت، می‌توان به راه‌هایی همچون تصفیه و آبرسانی از طریق خلیج فارس و هم‌چنین مدیریت بهینه برداشت‌های آب در بالادست، اندیشید. در کوتاه‌مدت نیز با قراردادن کنتور، مدیریت بهتری را در حوزه آب می‌توان اعمال کرد. اقدامات دیگری که می‌توان انجام داد مانند تشکیل کمیته ویژه در وزارت نیرو برای رسیدگی به این مساله است. بعلاوه کمیته‌ی احیای زاینده‌رود را از حالت شعارگونه باید بیرون آورده، و به آن جلوه اجرایی و عملی داد.

وی تاکید کرد: آنچه مهم است درنظر گرفتن، منافع کشاورزان در برنامه‌ریزی‌هاست چراکه آنها باید بتوانند کسب روزی کنند و این حق طبیعی آنهاست. کسی نمی‌تواند این حق را از کشاورز حقآبه‌داری که حقآبه‌اش در محوریت برنامه‌ریزی‌هایش قرارداشته، بگیرد.            

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ارزیابی عملکرد دکتر مهرعلیزاده، استاندار فعلی اصفهان، گفت: وی در زمینه مدیریت وضع موجود و ایجاد آرامش، تاکنون کوتاهی‌ای نکرده‌است. اراده وی، اراده کمک است. دیگر مدیران و مسئولان استان هم باید با وی همکاری کنند چراکه وی عالی‌ترین مقام دولت در استان است و عدم همکاری با وی، به‌نوعی توهین به خودشان است.

نماینده مردم مبارکه در پایان، اظهار داشت: ما کشاورز را همیشه به‌مثابه یک کارگر دیده‌ایم. در خیانت و ظلمی که ازسوی دولت‌های مختلف به کشاورزان اصفهان رفته، هیچ شکی نیست. اما اکنون در دولت روحانی وعده‌ای مبنی بر احیای زاینده‌رود داده شده که برهمین اساس، از شخص رئیس‌جمهور انتظار می‌رود در این حوزه ورود کرده و این مساله را دستور کار روزانه خود قرار دهد چراکه زاینده‌رود متعلق به مردم و کشور است و از نگاه ملی باید به این قضیه نگاه کرد. وی باید با این اقدام، استاندار خود را نیز مورد حمایت قرار دهد.     

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز