خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه پسشکسوتان جامعه کارگری در نامه‌ای مطرح کرد:

تامین اجتماعی برای تأمین نقدینگی اقدام به فروش و استقراض کرده است/در معرض بحران‌های جدی هستیم

asdasd
کد خبر : ۶۲۵۵۵۱

حسن صادقی با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحران منابع و مصارف در سازمان تامین اجتماعی، از آنها خواست که موضوع تأمین اجتماعی را به عنوان یکی از مشکلات کلان کشور تلقی کنند.

به گزارش ایلنا، حسن صادقی (رئیس اتحادیه پسشکسوتان جامعه کارگری) با ارسال نامه‌ای به «حسن روحانی» رئیس‌جمهور و «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحران منابع و مصارف در سازمان تامین اجتماعی از این دو خواست که موضوع تأمین اجتماعی را به عنوان یکی از مشکلات کلان کشور تلقی کنند.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران (حفظه ا...)

با سلام و عرض ادب و احترام و با آرزوی قبولی طاعات و عبادات آن جناب در ماه مبارک رمضان

احتراماً، به استحضار می‌رساند زمانی‌که قانون تأمین اجتماعی در سال ۱۳۵۴ به تصویب مجلس قانونگذاری وقت رسید پیش‌بینی می‌شد که در طول اجرای این قانون منابع و مصارف آن به پشتوانه محاسبات بیمه‌ای بتواند تعهدات آن را پوشش دهد. پس از انقلاب و به دنبال آن جنگ تحمیلی سبب شد که از یکسو تعهدات دولت نسبت به سازمان به حالت تعلیق درآید و از طرف دیگر منابع صندوق به عنوان پشتوانه‌ای مالی برای مقاصد دولت به کارگرفته شود.

در طول چند دهه پس از انقلاب بخشی از وظایف حوزه اصل ۲۹ قانون اساسی به سازمان تأمین اجتماعی تحمیل شد و از این جهت ما در این سالها شاهد رشد غیرمنتظره بیمه‌شدگانی بودیم که منابع آن محقق نگردید و قوانین متعدد در این دوران به تعهدات سازمان سرعت و شدت اضافه کرد به شکلی که امروز اگر حق بیمه وصولی به‌طورکامل گرفته شود کفایت تعهدات را نمی‌کند و این سبب شده که در سال‌های اخیر سازمان برای تأمین نقدینگی به خطرناک‌ترین ابزار ممکن یعنی منابع بانکی با سودهای نجومی متوسل شود که هزینه تأمین مالی فزاینده‌ای را برای سازمان به همراه دارد.

صورت‌های مالی تأمین اجتماعی نشان می‌دهد که این یک مشکل جدید و پراهمیت برای آینده این سازمان است. تأخیرهای مکرر پرداخت حقوق دقیقاً این موضوع را ثابت می‌کند. از سوی دیگر عدم تناسب ورودی و خروجی سازمان به لحاظ بیمه‌پردازان و بازنشستگان مهمترین شاخص این سازمان یعنی شاخص پشتیبان را دچار مخاطره کرده و چشم‌انداز آینده نه چندان دور نشان می‌دهد که این شاخص در آستانه ورود به مرزهای پرخطر است.

کمبود منابع مالی و نقدینگی از یکسو و افزایش برخی هزینه‌ها در بخش درمان که خارج از اراده سازمان است از سوی دیگر سبب شده که تعهدات معوق سازمان هرسال روبه فزونی گذارد و این دومین و مهمترین خدمت سازمان یعنی درمان با اختلال جدی درآینده روبرو شود.

لذا کم‌توجهی مسئولان حکومتی به سازمان و نگاه خوش‌بینانه مدیران سازمان در مجموع سبب شده که واقعیات موجود در تأمین اجتماعی بخوبی آشکار نشود. درحالیکه واقعیت این است که این سازمان در معرض بحران‌های جدی است که باتوجه به نوع مخاطبین و مشتریان آن می‌تواند به عنوان یکی از بزرگترین تهدیدات تلقی شود. از ماه‌های قبل بدون تردید سازمان برای تأمین نقدینگی اقدام به فروش و استقراض کرده که هیچ کدام از این راه‌های تأمین مالی برای سازمان پیش آگهی خوبی ندارد لذا اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری بعنوان بخشی از مشمولان سازمان تأمین اجتماعی جداً از مسئولین محترم خصوصاً دستگاه متولی سازمان یعنی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شخص جنابعالی به عنوان رئیس دولت و جناب آقای دکتر لاریجانی به عنوان ریاست محترم مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم که موضوع تأمین اجتماعی را به یکی از ارکان مشکلات کلان کشور تلقی کرده و همه امکانات کشور را در این جهت بسیج کنید تا ما مجبور نباشیم در یک عمل انجام شده ناچار از به کار بردن فرمول‌های غیرمتعارف شویم. یقیناً ایفای تعهدات و کم کردن هزینه‌های سازمان و اصلاحات چندجانبه می‌تواند شروعی برای اقدامات مذکور باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز