خبرگزاری کار ایران

ملوانان بوشهر از حداقل حقوق و بیمه بازنشستگی محرومند/در نبود انجمن صنفی، کارفرما هر طور که بخواهد رفتار می‌کند

asdasd
کد خبر : ۶۳۰۳۴۹

در نبود انجمن صنفی ملوانان بوشهر، ملوانان برای هر سفر کاری تنها یک میلیون تومان دریافت می‌کنند. لنج‌داران هم حق بیمه و بازنشستگی را تنها برای ده روز از این سفر کاری پرداخت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نبود انجمن صنفی در میان ملوانان بوشهر، آن‌ها را زمین‌گیر کرده است. دستمزد ملوانان از جانب کارفرما سلب می‌شود و کارفرما حق بیمه و بازنشستگی ملوانان را پرداخت نمی‌کند. به گفته‌ی ملوانان بوشهری زمان طی شده برای هر سفر آبی، حداقل دوماه است. این درحالی است که کارفرما تنها حقوق ده روز سفر دریایی را به ملوانان می‌دهد. از زمانی که کارت ملوانی ملوانان در اختیار صاحبان لنج قرار می‌گیرد تا زمان ترخیص کالا حداقل دوماه زمان می‌برد و در این مدت در عمل ملوان در اختیار کارفرماست و نمی‌تواند به سفر دریایی دیگری برود.

«أمرا راهنما» رییس انجمن صنفی منحل شده‌ ملوانان بوشهر در این رابطه به خبرنگار ایلنا گفت: لنج‌داران پرداخت حق‌الزحمه‌ی ملوانان را «سفری» حساب می‌کنند و در مجموع یک میلیون تومان به آن‌ها در ازای دوماه پرداخت می‌کنند. درست است که کل سفر ده روز طول می‌کشد، اما کارت ملوان دوماه در اختیار لنج‌داراست. یک ملوان تا زمان ترخیص بار نمی‌تواند به سفر دریایی دیگری برود.

وی درباره بیمه ملوانان گفت: برای ملوانان حق بیمه رد نمی‌شود. حق بیمه‌ای که نباشد، بازنشستگی هم وجود ندارد. ملوان تا چه سنی مگر می‌تواند کار کند؟ من از سال ۷۲ تا امروز روی دریا و لنج ملوان هستم. به ازای تمام این ۲۵سال فقط ۱سال و نیم بیمه برای من پرداخت شده است.

 وی در توضیح روند پرداخت حق بیمه‌ی ملوانان گفت: حالا یک سالی است که به بیمه‌ی ملوانان حساسیت نشان می‌دهند. اما تکلیف حق بیمه‌ی سال‌های گذشته‌ی ملوانان  چه می‌شود؟  چند سال دیگر می‌توانند دوباره کار کنند تا بتوانند بازنشسته شوند.

وی ادامه داد: در نهایت همان ۱۰روزی که لنج در دریا بوده است را حساب می کنند. یک ملوان در نهایت بتواند در سال ۴بار سفر برود. یعنی ۴۰روز در سال برایش حق بیمه رد می‌شود. ما طرحی دادیم که تا زمانی که ملوان در اختیار لنج‌دار است؛ یعنی به مدت همان دو ماه برای ملوانان بیمه پرداخت کنند اما قبول نکردند.

وی این مشکلات را ناشی از نبود انحمن صنفی دانست و گفت: هیچ کدام از سازمان‌های مربوط با انجمن صنفی همکاری نکردند. برای افزایش حقوق‌ها به فرمانداری، استانداری و اداره‌ کار بارها مراجعه کردیم. آخر کار رییس اداره‌ کار شاکی شد که چرا با رسانه‌ها مصاحبه کردم و خبر تعطیلی انجمن صنفی ملوانان را داده‌ام. هیچ انجمن صنفی دیگری وجود ندارد تا پیگیر کار ملوانان باشد. ما تنها انجمن صنفی ملوانان در جنوب کشور بودیم. وقتی انجمن صنفی‌ نباشد که پیگیر کار ملوانان شود، آن وقت کارفرما هر طور که می‌خواهد با ملوانان رفتار می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز