خبرگزاری کار ایران

یک فعال کارگری هشدار داد:

پیمانکارانی که به‌خاطر اتمام پروژه از نکات ایمنی چشم می‌پوشند

asdasd
کد خبر : ۱۹۹۳۹۹

«پیمانکاران به‌دلیل عقب ماندن از درصد پیشرفت پروژه‌های خود، از سوی کارفرما زیر فشار قرار گرفته و برای راه‌اندازی سریع خطوط لوله و اتمام پروژه از برخی نکات ایمنی چشم‌ می‌پوشند».

یکی از فعالان کارگری در منطقه پارس‌جنوبی نسبت به انتشار گازهای دی‌اکسیدگوگرد و سولفید هیدورژن از راه «نشت لوله‌ها» در منطقه پارس‌جنوبی هشدار داد.

«ناصر آقاجری» در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: پیمانکاران به‌دلیل عقب ماندن از درصد پیشرفت پروژه‌های خود، از سوی کارفرما زیر فشار قرار گرفته و برای راه‌اندازی سریع خطوط لوله و اتمام پروژه از برخی نکات ایمنی چشم‌ می‌پوشند.

این فعال کارگری تبعات ناشی از این سهل‌انگاری‌ها را «مرگ خاموش کارگران» در منطقه دانست.

وی در تشریح آن گفت: انتشار گازهای دی‌اکسیدگوگرد و سولفید هیدورژن(گاز ترش) از لوله‌های حاوی مواد در محیط کار مسمومیت و مرگ آرام کارگران را به‌همراه دارد.

این فعال کارگری با بیان این‌که در ساخت این لوله‌ها باید از مواد اولیه استاندارد استفاده شود، ادامه داد: گاز سولفیدهیدروژن از هوا سنگین‌تر است در نتیجه به جو انتقال نیافته و در سطوح پایین جوی معلق مانده و استنشاق می‌شود.

آقاجری در توصیف تبعات تنفس گاز دی‌اکسید‌گوگرد گفت: استنشاق این گاز‌ها در کوتاه‌مدت منجر به خس‌خس کردن هنگام تنفس، کوتاهی تنفس و فشردگی در قفسه سینه می‌شود اما در تماس‌های بلندمدت مکانیسم‌های دفاعی ریه کاهش یافته و بیماری‌های قلبی را تشدید می‌کند.

آقاجری در تشریح روش‌ها آزمایش «سلامت لوله‌های حامل مواد» اظهار داشت: سریع‌ترین و ساده‌ترین روشی که پیمانکاران در آزمایش سلامت لوله‌ها با توجه به تنگی‌وقت انجام می‌دهند، روش «هیدرو تست» است که با قرار دادن لوله در آب وضعیت سلامت لوله بررسی می‌شود.

وی روش مهم و اصلی دیگر آزمایش سلامت لوله‌ها را که زمان‌بر است را روش «رادیوگرافی» عنوان کرد که در این روش بخش کنترل کیفیت(QC) مسئول مستقیم اجرای آن و یکی از زیر‌مجموعه‌های مدیریت سلامت، بهداشت، ایمنی و کنترل کیفی کار(HSEQC) است.

این فعال کارگری در خاتمه «انتخاب درست و نظارت دقیق شرکت‌های پیمانکاری کنترل کیفی» در مناطق پتروشیمی را تنها راه جلوگیری از بروز حوادثجبران‌ناپذیری دانست که کارگران با جان خود بهای آن‌را می‌‌پردازند.

لازم به یادآوری است در حادثهانفجار خارککه در سال ۸۹ اتفاق افتاد، مدیرکل مدیریت بحران استان بوشهر نشت گاز از مخزن یک میلیون بشکه‌ای در پتروشیمی خارک را عامل انفجار اعلام کرد و در موردی دیگر که در سال ۹۰ هنگام برگزاری مراسم افتتاح طرح بنزین‌سازی درپالایشگاه نفت آبادانتوسط رئیس دولت دهم بود، انفجار منجر به پخش گازهای سمی و کشته و زخمی شدن تعدادی از کارگران گردید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز