خبرگزاری کار ایران

مطالبات فعالان حوزه فرهنگی از دولت جدید چیست؟/۱/

آقای روحانی باید ارزش رای‌هایش را بداند

asdasd
کد خبر : ۸۱۸۶۱

آیین‌نامه‌های موجود در بخش‌های فرهنگی کشور، با اصل آزادی بیان و آزادی قلم در قانون اساسی تناقض دارد و دولت آقای روحانی باید این آیین‌نامه‌ها را از همان ابتدا لغو کند.

ایلنا: شهلا لاهیجی؛ مدیر و صاحب امتیاز نشر روشنگران و مطالعات زنان؛ ضمن انتقاد از شرایط فرهنگی-اجتماعی که طی سال‌های اخیر بر جامعه حاکم شده است، انتظاراتش را از دولت جدید و زیرمجموعه‌های فرهنگی- اجتماعی آن با ایلنا در میان گذاشت.

وی در این‌باره به خبرنگار ایلنا گفت: اولین و اصلی‌ترین انتظار ما دولت آقای روحانی این است که کلیه‌ی آیین‌نامه‌های مصوب شده در دوره‌ی ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد را لغو کند و در موضوعات مختلف به قانون اساسی کشور رجوع کند. اگر هم دولت بعدی قصد صدور آیین‌نامه‌های جدید داشته باشد، باید به اصل و روح قانون اساسی توجه داشته باشد.

لاهیجی ادامه داد: در 8 سال گذشته، مصوباتی ازسوی شورای انقلاب فرهنگی و وزارت ارشاد در حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر؛ خصوصا در حوزه‌ی نشر؛ به دستورالعمل اجرایی تبدیل شده که اساسا با مبانی اولیه‌ی قانون اساسی که اصل را بر آزادی بیان و آزادی قلم گذاشته، مغایر است. چطور ممکن است که آیین‌نامه‌ها و مصوبات در یک دوره، از قانون اساسی تخطی کند و با آن مغایر باشد؟

این ناشر ضمن بیان این مطلب که دلیل وجود شورای انقلاب فرهنگی را؛ آن‌هم پس از گذشت سی و چند سال از انقلاب درک نمی‌کند، افزود: قانون اساسی با اعمال هرگونه سانسور در مطبوعات و کتاب‌ها مخالف است. البته از همان ابتدا ملاحظاتی وجود داشته که ناشران همواره از آن تبعیت کرده‌اند. بنابراین خارج از دایره‌ی این ملاحظات اصلی، هیچ آیین‌نامه‌ای نمی‌تواند قانونی باشد.

وی در ادامه با اشاره مسائل و معضلات عمومی کشور که حوزه‌ی فرهنگ و هنر را نیز به چالش کشیده است، گفت: نابسامانی‌های اقتصادی به شدت بر میزان استقبال مردم از کتاب و سایر حوزه‌های فرهنگی تاثیر منفی گذاشته است. طبیعتا وقتی مردم غم نان دارند، کتاب نمی‌خرند و ناشران نیز مجبورند روز به روز از تیراژ کتاب‌هاشان بکاهند. اما دولت آقای روحانی باید بداند که تیراژ 100 تایی، 500 تایی و حتی 1000 تایی برای کشوری همچون ایران شرم‌آور است. حتی کشورهای فارسی زبان دیگر نیز علی‌رغم اینکه به لحاظ اقتصادی بسیار فقیرتر از ایران هستند، تیراژ‌های آبرومندتری نسبت به کشور ما دارند!

لاهیجی ضمن بیان این مطلب که سامان دادن به بازار کاغذ و کاهش نرخ تولید کتاب باید از اقدامات اولیه‌ی دولت آتی در حوزه‌ی نشر باشد، ادامه داد: دولت و وزارت ارشاد بعدی باید در ابتدا به این سوال‌ها پاسخ دهد که «چه کسانی قرار است کتاب‌های منتشر شده را بخواند؟ و چه موانعی وجود دارد که این اتفاق نمی‌افتد؟». این را هم بگویم که در طول همین سال‌ها، با وجود مشکلاتی که در حوزه‌ی نشر وجود داشته، کتاب‌های ارزشمندی از سوی ناشران کشور به چاپ رسیده که به دلیل تورم‌های موجود در این حوزه، تیراژ‌های بسیار پایینی داشته‌اند؛ لذا آنطور که باید و شاید نتوانسته‌اند در جامعه و نزد مخاطبان تاثیرگذار شوند.

وی همچنین با اشاره به مباحث صنفی در حوزه‌ی نشر، اظهار داشت: دولت آقای روحانی نباید همچون دولت‌های آقای احمدی‌نژاد در انتخابات اصناف نشر دخالت کند! نباید هیچ ارگانی از ورود آزادانه‌ی ناشران در این انتخابات جلوگیری به عمل آورد. وگرنه باز هم اتحادیه‌ای در حوزه‌ی نشر خواهیم داشت که مانند اتحادیه‌ی حاضر، نماینده‌ی واقعی ناشران نبوده و حرف‌هایش حرف‌های ما نیست.

مدیر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان گفت: ما امیدواریم دولت جدید؛ اصلاح بحران‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را از همان آغاز در دستور کار قرار دهد. البته می‌دانیم که نباید انتظار معجزه داشت؛ زیرا عوارض بیماری‌های به وجود آمده تا مدت‌ها در جامعه می‌ماند. اما به هر تقدیر آقای روحانی باید در اصلاح معضلات موجود، نهایت تلاش خود را بکند.

وی افزود: آقای روحانی باید از فرصت‌هایش _ فرصت‌هایی که دولت اصلاحات داشت و به درستی از آن استفاده نکرد _  به خوبی استفاده کند. ایشان باید از سرگذشت دولت‌های قبلی درس بگیرد تا بتواند حداکثر تاثیرگذاری را در کشور و حوزه‌های مختلف آن داشته باشد.

لاهیجی ادامه داد: آقای روحانی باید قدر و ارزش رای مردم را بداند. باید بداند که رای مردم در این انتخابات، رای‌ معمولی نبود و حکم برگه‌های طلایی را داشت که نمی‌شود آن‌ها را قیمت‌گذاری کرد. تنها با این انگیزه و هدف که ثابت کنند هنوز هم ایران و ایرانی زنده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز