خبرگزاری کار ایران

مطالبات فعالان حوزه فرهنگی از دولت جدید چیست؟/۱۹/

وزیرارشاد آینده باید به تساهل اعتقاد داشته باشد

asdasd
کد خبر : ۸۳۴۱۹

رئیس جمهور باید فردی را به عنوان وزیر ارشاد انتخاب کند که به مقوله تساهل اعتقاد داشته باشد و آن را عملا اجرا کند تا از وضعیت یکسویه سینما خارج شود.

ایلنا: داریوش مهرجویی معتقد است: در بخش سینما رئیس جمهور جدید باید اولویتش این باشد که انحصارطلبی را از این بخش خارج کند.

این کارگردان سینما ایران در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که به نظر شما اولویت اول رئیس جمهور جدید در حوزه فرهنگ چه باید باشد، گفت: مشکل عمده امروز سینمای ایران انحصارطلبی گروهی خاص است که سیطره خود را بر آن حاکم کرده‌اند.

وی ادامه داد: نتیجه عملکرد این گروه آن شده است که امروز فیلم‌هایی ساخته می‌شود که نه ربطی به تماشاگر دارد و نه به سینما و در نتیجه مردم نیز نمی‌روند آنها را ببینند.

مهرجویی افزود: امروز سینما یکسویه شده است و افرادی در آن حضور دارند که کارشان سینما نیست به همین دلیل در یک وضعیت خنده‌دار خودشان فیلم تولید می‌کنند و خودشان حمایت کنند و خودشان به هم جایزه می‌دهند.

کارگران فیلم تحسین شده گاو ادامه داد: رئیس جمهور باید فردی را به عنوان وزیر ارشاد انتخاب کند که به مقوله تساهل اعتقاد داشته باشد و آن را عملا اجرا کند تا از وضعیت یک سویه سینما خارج شود.

وی ادامه داد: امروز گروهی در سینما با راه انداختن حرکت یک سویه و با یک تفکر جزمی آن را سیاه و سفید می‌بینند و به دنبال آن بودند که همه منافع را برای خودشان داشته باشند.

مهرجویی ادامه داد: در بخش سینما دولت نباید خودش را در امر تولید وارد کند و با بخش خصوصی رقابت کند زیرا بخش خصوصی با این شرایط توان رقابت با دولت را ندارد. به دلیل آنکه دولت تمام امتیازها را برای خودش نگاه داشته است.

وی ادامه داد: این یک نوع سوء استفاده از قدرت است و در هیچ کجایی دنیا دولت خودش تولیدکننده کالا نیست که وظیفه‌اش نظارت و تشویق و ترغیب تولیدکنندگان آن صنعت است و برعکس باید به بخش خصوصی کمک کند.

مهرجویی افزود: در بخش کتاب تجسمی و موسیقی و تئاتر مانند سینما یکسویه نگری و ممیزی وجود دارد اما این یک سویه نگری کمتر است به ویژه در بخش تئاتر؛ هنرمندان آزادتر از سینما هستند.

کارگردان فیلم چه خوبه برگشتی ادامه داد: یکسویه نگری سینما را به سمت کانالیزه کردن تولیدات پیش برده و این امر اینقدر نادرست و ناعادلانه است که که در غلط بودن آن شکی وجود ندارد.

مهرجویی با اشاره به اینکه باید به فیلم به عنوان یک اثر تولیدی نگاه کرد، افزود: یک اثر سینمایی و فیلم یک اثر تولیدی است که بازده اقتصادی دارد و مانند سایر محصولات تولیدی باعث اشتغال بسیاری از افراد می‌شود لذا دولت نباید در این امر به دنبال این باشد که فقط خودش تولید کند و باز با خودش رقابت کند.

وی ادامه داد: اگر این امر یعنی یکسویه نگری از سر سینمای ایران برداشته شود ما می‌توانیم امیدوار باشیم که بحران شدیدی که امروز بر سینما حاکم است را رفع کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز