خبرگزاری کار ایران

دبیرکل خانه کشاورز:

احداث۳۷ سد درحوزه دریاچه ارومیه، باعثخشکی آن شده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۶۴۳

اگر اعتبارات ساخت واحداثاین سد‌ها، دربخش آب و خاک هزینه می‌شد بیلان منفی آبهای زیرزمینی باید کاهش می‌یافت. / الان به جز چند محصول مثل خرما و پسته، در سطح جهانی حرفی برای گفتن نداریم. / ۹۲ درصد آب کشور را، کشاورزان استفاده می‌کنند.

ایلنا: دبیر کل خانه کشاورز گفت: کم‌آبی کشور را به شدت تهدید و بیلان منفی برداشت آب درحال حاضر به ۱۱ میلیارد متر مکعب رسیده است ما نگران شدید نسل‌های بعد بوده و اکنون، ۹۲درصد ازآب موجود درسطح کشور توسط بهره برداران کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و ما نباید با بی‌تدبیری دراین موضوع مهم، کشور را با چالشی بزرگ مواجه سازیم.
به گزارش ایلنا عیسی کلانتری درنشست انتخاباتی خانه‌های کشاورز استان آذربایجان شرقی افزود: در اوایل انقلاب چاه‌های بدون مجوز بخش کشاورزی افزایش یافته و برای تولید بیشتر آب‌های زیرزمینی را از بین برده و منابع تجدیدشونده را به غیر تجدیدپذیر تبدیل کردند، کویر در ایران در حال گسترش بوده و درصورت تداوم استفاده غیر اصولی از منابع ارزشمند آب‌های زیرزمینی تا دودهه دیگر جنوب البرز و شرق زاگرس غیرقابل سکونت شده و افراد باید مهاجرت کنند.
مدیر گروه پژوهشی امورکشاورزی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام کشور با بیان اینکه هم‌اکنون اثرات ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه نه تنها استان‌های حاشیه این دریاچه بلکه حداقل هشت استان در کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت: باید بهره وری از آب، از ۳۸ درصد فعلی به ۶۸ تا ۸۰ درصد افزایش یابد. رسیدن به سقف تولید ۳۰۰ میلیون تن محصول در کشور، زمانی قابل تحقق خواهد بود که، بهره وری در بخش آب به ۸۰ در صد برسد و این در حالیست که تاکنون فقط یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار از ۵/۸ میلیون هکتار اراضی آبی کشور به سامانه‌های پیشرفته آبیاری مجهز شده و برای تحقق برنامه پنجم، یعنی تولید ۱۴۰ تا ۱۴۲ میلیون تن محصول تا پایان سال ۱۳۹۴، باید سالانه به طور میانگین ۸ میلیون تن تولید محصول عملی شود.
دبیر کل خانه کشاورز با اشاره به این موضوع که تامین به موقع نهاده‌های کشاورزی از مهم‌ترین دغدغه‌های وزیر جدید کشاورزی است، ادامه داد: این دولت، دولت تدبیر و امید است و توقع براین است دولت جدید بتواند کم‌کاری‌های دولت قبل را جبران و با نگاه جدی‌تری به مسائلی که در این بخش وجود دارد، بنگرد. برای رفع بی‌توجهی‌های انجام شده به بخش کشاورزی، باید آقای حجتی دست به کار ومعضلات خوراک طیور و بهداشت دام و گیاهان را سامان بخشد و ایجاد بستری مناسب برای مرغداران، باعثرونق تولیدات کمی وکیفی این بخش خواهدشد.
مدیر گروه پژوهشی امورکشاورزی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اظهار این مطلب که احداث۳۷ سد درحوزه دریاچه ارومیه، باعثخشکی وپسرفت آب این دریاچه شده است، گفت: اگر اعتبارات ساخت واحداثاین سد‌ها، دربخش آب و خاک هزینه می‌شد بیلان منفی آبهای زیرزمینی باید کاهش می‌یافت، درصورتیکه بیلان منفی برداشت از آبهای زیرزمینی در شروع برنامه چهارم ۴/۵ میلیارد مترمکعب بود که باید به ۴ میلیارد مترمکعب در پایان برنامه می‌رسید ولی این رقم به ۵/۸ میلیارد متر مکعب در سال افزایش و درحال حاضر نیز به۱۱ میلیارد متر مکعب در سال رسیده است.
کلانتری گفت: سهم کشاورزی در تولید ناخالص داخلی به کمتر از۱۰ درصد رسیده درحالیکه، سهم اشتغال در بخش کشاورزی بالای ۲۲ درصد بوده واین امر قیمت تمام شده را بالا برده و متاسفانه بیکاری پنهان دربخش کشاورزی بالابوده و باید هزینه آن را مصرف کنندگان بپردازند.
وزیر اسبق کشاورزی افزود: خانه‏کشاورز تنها تشکل صددرصد غیروابسته به دولت در بخش کشاورزی است. ما اعتقاد به اقتصاد رقابتی داریم و این در صورتی می‌سر است که زمینه‏های آن فراهم و سرمایه‏گذاری لازم صورت گیرد. دردوازده سال قبل بیش از۹۰درصد محصولات تولیدی کشور با قیمت‏های جهانی، قابل رقابت بود ولی الان اکثر محصولات تولیدی نمی‌‏توانند در بازارهای جهانی رقابت کنند و متأسفانه مزیت‏های تولیدمان را از دست داده‏ایم. به خاطر سیاست‏های غلطی که دولت‏‌ها در ۱۲سال گذشته پیش گرفته‏اند، به جای افزایش بهره‏وری وکاهش هزینه‏های تولید، بهره‏وری کاهش و هزینه تولید افزایش پیدا کرده است. الان به جز چند محصول مثل خرما و پسته، در سطح جهانی حرفی برای گفتن نداریم. به خاطر اینکه قیمت‏های تولیدی دیگر کشور‌ها پایین‏‌تر است. خانه‏کشاورز برای دفاع از منافع ملی و بخش کشاورزی و منافع کشاورزان به وجود آمده است. بخش کشاورزی باید احیاء شود و شفای آن در سرمایه‏گذاری نهفته است. ما به دنبال مسائل بخش کشاورزی هستیم در عین حالی که از منافع کشاورزان و از حقوق سیاسی‏، اجتماعی‏، اقتصادی، فرهنگی آن‌ها، طبق ماده ۵ اساسنامه باید دفاع کنیم و باید تلاش نمائیم که سیاست‏های دولت در مورد بخش کشاورزی اصلاح شود زیرا سیاست‏های هدفمندسازی یارانه‏‌ها، بدون توجه به اصلاح زیرساخت‏‌ها، بخش را غیراقتصادی می‌‏کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز