خبرگزاری کار ایران

مهم‌ترین چالش‌های پیش روی بخش کشاورزی آذربایجان شرقی تشریح شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۳۷۹

تغییر کاربری‌های غیرمجاز، حدودیت منابع آب، کمبود زمین‌های مستعد کشاورزی با پسروی دریاچه ارومیه از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی بخش کشاورزی استان به شمار می‌رود.

ایلنا: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: محدودیت منابع آب، کمبود زمین‌های مستعد کشاورزی با پسروی دریاچه ارومیه و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و باغی، از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی بخش کشاورزی استان بوده و با پسروی آب این دریاچه، افزایش زمین‌های زیرکشت به پایاب سدهای استان محدود و ارتقا تولید در واحد سطح فقط با تغییر الگوی کشت امکان پذیر خواهد بود.
به گزارش خبرنگار ایلنا مسعود محمدیان افزود: تغییر کاربری‌های غیرمجاز یکی از چالش‌های جدی فرا روی بخش کشاورزی استان است که با اجرای قانون حفظ کاربری اراضی و حمایت‌های دستگاه قضایی استان اقدام‌های موثری در این زمینه انجام شده است.
وی با اشاره به افزایش جمعیت و نیاز جامعه به تولید غذای بیشتر و رقابت در بازارهای بین‌المللی و کسب درآمد بیشتر بهره‌برداران در قبال تولید محصولات متنوع و کیفی، گفت: حفاظت از زمین‌های کشاورزی با کاربری‌ باغی و کشاورزی در کنار توسعه کشاورزی، از اهداف مهم جهادکشاورزی استان است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: اتحادیه‌ها و شرکتهای تعاونی باید با برنامه ریزی و سیاستگذاری‌های جدید نقش اساسی را در تحقق اهداف توسعه بخش کشاورزی ایفا کنند. این شرکت‌ها درحال حاضر اهم فعالیت خود را به اقداماتی همچون توزیع نهاده‌ها، کود و بذر اختصاص داده، در حالی که می‌توان از پتانسیل‌ها و ظرفیتهای موجود برای رفع مشکلات و نیازهای این بخش بهره گرفت. دکترمحمدیان گفت: بازاریابی محصولات کشاورزی ونوسان قیمت نهاده‌ها نیز از چالش‌های مهم بخش کشاورزی بوده و یکی از راهکارهای اساسی برای توسعه این بخش، تولید اقتصادی محصولات کشاورزی است وشرکتهای تعاونی روستایی به دلیل ارتباط نزدیک با تولیدکنندگان می‌توانند در این راستا و با آگاه سازی کشاورزان نقش مهمی را برعهده بگیرند.
وی ادامه داد: نقش تشکل‌های غیردولتی در زمینه فروش محصولات کشاورزی مهم و هرکجا که تشکل‌های بخش خصوصی وارد میدان شده‌اند، با همکاری‌ و تعاملات سازنده توانسته‌اند ضمن حذف واسطه‌ها نقش مهمی در بازاریابی محصولات کشاورزی ایفا و کمک موثری به تولیدکنندگان این بخش نمایند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همچنین با اشاره به اینکه اغلب چاههای کشاورزی استان به خصوص در دشت حاشیه دریاچه ارومیه بیش از حد شور شده و نه تنها برای زراعت و باغداری مناسب نیست بلکه به تدریج خاصیت بازدهی زمین‌های کشاورزی را نیز کاهش می‌دهد، گفت: اجرای آبیاری تحت فشار نیز موانع زیادی دارد، زیرا همه چاه‌ها در مسیر برق نبوده واستفاده از موتور آب هم مشکلات زیادی ایجاد کرده و درکنارآن، شرایط جغرافیایی منطقه شمالغرب، یکپارچه نبودن زمین‌ها، نداشتن آب کافی و عدم تطبیق کشاورزان سنتی با روش‌های مکانیزه وعدم تخصیص به هنگام اعتبارات از دیگر مشکلات عمده اجرایی کردن این طرح است.
محمدیان با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی در یک منطقه خشک و نیمه خشک قرار داشته و متوسط میزان بارندگی منطقه در سال ۲۵۰ میلی متر است که توزیع زمانی و مکانی آن در سطح استان نامناسب بوده و به خشکسالی‌های پی در پی منجر می‌شود، افزود: با وجود تمامی مشکلات، توسعه آبیاری تحت فشار در راس برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی قرار داشته و درسال گذشته بیش از ۵ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان به سیستم‌های آبیاری تحت فشار مجهز و تامین اعتبارات، روند اجرا را شتاب خواهد بخشید.
وی با اشاره به نیاز مبرم استان به توسعه صنایع تبدیلی گفت: آذربایجان شرقی یکی از استان‌هایی است که در زمینه کشاورزی دارای استعدادهای بالقوه و بخش قابل توجهی از محصولات کشاورزی کشور در این استان تولید می‌شود و به همین دلیل باید هرچه سریع‌تر نسبت به ایجاد صنایع مناسب گام‌های موثری برداشته شود. هرچند در طول سال‌های اخیر گام‌های بلندی برای توسعه این بخش و ایجاد کارخانجات فرآوری برداشته شده است، اما پتانسیل‌های بالای این استان نشان می‌دهد که باید باز هم برای توسعه این صنایع گام برداشت. تولیدات کشاورزی از زمان برداشت تا عرضه، ضایعات زیادی به همراه دارد که این امر موجب افزایش قیمت تمام شده محصول و پایین آمدن میزان تولیدات می‌شود.
محمدیان گفت: محصولات کشاورزی در کمترین زمان ممکن در معرض فساد قرار می‌گیرد، به همین دلیل حتی اگر بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات تولید شود، بیشتر از چند روز نمی‌توان آن‌ها را نگهداری کرد و بنابراین به منظور کاهش ضایعات محصولات تولیدی باید توجه ویژه‌ای به این صنایع داشته باشیم.
محمدیان ازتزریق۴۰درصد اعتبارات به صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی استان برای افزایش توان تولید در فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی خبر داده و افزود: هم‌اکنون میزان فرآوری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن سال گذشته به دو میلیون و ۱۰۰ هزار تن افزایش یافته و عقب‌ ماندگی‌های موجود در بخش صنایع بسته‌بندی و تکمیلی کشاورزی و نبود امکانات حمل‌ونقل مناسب برای عرضه این محصولات به بازارهای هدف، موجب شده است تا صادر‌کنندگان این عوامل را به‌عنوان عمده‌ترین چالش‌های پیش روی صادرات محصولات کشاورزی قلمداد کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز